- Hjem
- Forum
- Foto & Film
- Tips til å få med bildet til fotokonken
Tips til å få med bildet til fotokonken
Postet 10.02.08 kl 22:15
Endret: 10.02.08 kl 22:44
Postet 10.02.08 kl 22:19
Postet 10.02.08 kl 22:28
Postet 10.02.08 kl 22:29
Veldig fint bilde det der RunarH
Men: Skulle det ha fått min stemme så skulle noe av tåken (refleks?) ha vært fjernet (spesielt under fisken til venstre),
flekken rett under munnen til fisken til høyre skulle ha vært fjernet og
hele fisken skulle ha vært med i bildet (mangler litt av finnen nederst i bildet).
Men det er min tolkning.
PS: Forresten noen fine bilder du har i basen. Har sett mange ganger på den lilla eplesneglen, og bildet av pilnebbene er utrolig morsomt.
Lykke til videre!
Men: Skulle det ha fått min stemme så skulle noe av tåken (refleks?) ha vært fjernet (spesielt under fisken til venstre),
flekken rett under munnen til fisken til høyre skulle ha vært fjernet og
hele fisken skulle ha vært med i bildet (mangler litt av finnen nederst i bildet).
Men det er min tolkning.
PS: Forresten noen fine bilder du har i basen. Har sett mange ganger på den lilla eplesneglen, og bildet av pilnebbene er utrolig morsomt.
Lykke til videre!
Postet 10.02.08 kl 22:35
Postet 10.02.08 kl 22:37
Postet 10.02.08 kl 22:39
Postet 10.02.08 kl 22:45
Postet 10.02.08 kl 22:46
Iom at jeg hadde photoshop oppe tok jeg med den friheten å leke meg litt med bildet ditt, håper det er i orden?
Har endret litt på fargene og kontrasten, samt gjort bakgrunnen noe mer uskarp som igjen gjør at fiskene står litt mer ut og blander seg ikke så mye i bakgrunnen. Med litt mer tid kunne man nok fått bort gjennskinnet i fisken til venstre, men da må man ha orginalfilen å jobbe med.
Prøvde også en sort/hvit variant som også kan være interessant...
Må også hive meg på kommentarene om et flott bilde. Litt svakt teknisk, men flott motiv!
Har endret litt på fargene og kontrasten, samt gjort bakgrunnen noe mer uskarp som igjen gjør at fiskene står litt mer ut og blander seg ikke så mye i bakgrunnen. Med litt mer tid kunne man nok fått bort gjennskinnet i fisken til venstre, men da må man ha orginalfilen å jobbe med.
Prøvde også en sort/hvit variant som også kan være interessant...
Må også hive meg på kommentarene om et flott bilde. Litt svakt teknisk, men flott motiv!
Postet 10.02.08 kl 22:58
Jeg låner min bror sitt canon eos 350d når han er hjemme (han bor i Oslo og jeg i Bergen) han har et filter og som jeg ikke husker hva er. Tror det er av merket Sigma.
biXenEr et nokså blasst bilde, og mye gjenskinn, men fiskene har jo en fin positur og det er skarpt nok. Men er ikke nok til å fikses i Photoshop, mer arbeid enn å ta nytt. Hva tar du bilder med?
Postet 10.02.08 kl 23:10
Du mener nok objektivet er Sigma. Men at det er Sigma sier ikke som mye. Omtrent som å spørre hvilken bil du har så sier du VW
Men første bud er uansett mindre gjenskinn, du har fått bildet klart nok, og mye kan forbedres med å jevne ut fargene litt og fremheve de riktige, som han i noen poster oppfor viste litt av.
Man må rett og slett ta nytt bilde hvis det er gjenskinn, lite skarphet, forstyrrende elementer over store deler av motivet osv.
For hvert bilde jeg sender inn i konken så kastes sikkert 100 bilder uten at jeg engang ser nøye på dem, mens et lite utvalg blir gått gjennom for å se på potensiale, så blir det perfeksjonert litt detaljer og så er det sendt inn.
Men første bud er uansett mindre gjenskinn, du har fått bildet klart nok, og mye kan forbedres med å jevne ut fargene litt og fremheve de riktige, som han i noen poster oppfor viste litt av.
Man må rett og slett ta nytt bilde hvis det er gjenskinn, lite skarphet, forstyrrende elementer over store deler av motivet osv.
For hvert bilde jeg sender inn i konken så kastes sikkert 100 bilder uten at jeg engang ser nøye på dem, mens et lite utvalg blir gått gjennom for å se på potensiale, så blir det perfeksjonert litt detaljer og så er det sendt inn.
Postet 11.02.08 kl 14:56
Endret: 11.02.08 kl 14:59
Postet 11.02.08 kl 15:00