Tips til mitt første akvarium

I profilen min ser dere mitt nye 90 liters kar. Jeg synes det ser litt rotet ut og trangt om plassen. Noen tips?
Nå er ikke jeg så glad i "unaturlige" ting i karet, men tror faktisk den ruinen kan bli bra om du plasserer den riktig.

Først og fremst ville jeg flyttet den så langt bak som mulig og gjerne litt over til den ene siden av karet. Ser ut som det blir lettest om du snur den bak-frem. Så ville jeg ofret et par stengler av vannpesten og delt den opp i mindre deler og plantet de i to-tre klynger foran ruinen. Det kan bli en fin effekt å se ruinene gjennom plantene som vokser seg til.

Terrakottapottene skiller seg veldig ut i fargen. For å kamuflere den kan du plassere den i den andre halvparten av karet, som du ikke har ruinen i, og prøve å skjule den ved hjelp av de små røttene. Du kan kanskje få stablet dem opp på et vis slik at potten blir "usynlig". Sørg bare for at de står stødig. Ville også ha plantet alle de små-plantene rundt denne.

De lange plantene i bakgrunnen er greit plassert synes jeg, men du kan eventuelt se om du trenger å endre på disse også om du ominnreder.

På denne måten vil du få to forskjellige scenarier på hver side i karet som ikke konkurrerer om oppmerksomheten med hverandre, og et litt åpent, rolig område i midten. Det blir enda bedre når plantene vokser seg til.

For mer inspirasjon kan du søke på det gyldne snitt. Å innrede med tanke på dette kan gi karet et ekstra løft.

Lykke til!
Takk Det skal jeg prøve
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap