Rødmunntetraen min....

Jeg har en stim med ca 26 rødmunntetra, noen store noen litt mindre, men den ene av disse har mistet et øye. Ser jo helt psyco ut, etter min mening, men den har levd slik i over en uke nå, like frisk og fin som de andre....
Hvorfor kan en fisk miste et øye? Den er helt innhul inn i hodet, synes det er rart den er like sprek som de andre....Ikke tegn til noe sopp eller infeksjoner eller noe......

Fisker kan leve helt fint med kun ett øye, så lenge det ikke er infeksjoner eller sopp.
Grunnen til at øyet er borte?
Tja, er du sikker på den har hatt øye før? Kan være medfødt. Eller den har vært i en liten slåsskamp?

Så lenge ikke det er noe infisert sår og fisker virker frisk og pigg trenger du ikke bekymre deg.
Døp den heller til "Captein one- eye jack"
Vanligste grunnen til at tetraer mister ett øye, slossing. Øyet kan da skades så stygt, at det ikke kan berges, og da vil det som oftest falle ut av seg selv.
Andre ganger er kampen så voldsom, at øyet rett å slett rives ut i sin helhet.

Som MC sier, fisk med ett øye klarer seg uforskammet bra i akvariet
Oki :o) Jeg er mye på fiskene mine hver dag, men har ikke sett dette tidligere. Har hatt denne stimen i en rimelig god lang stund. Men den svømmer som sagt happy rundt omkring, så den kan jo bare fortsatte med det. Ser jo bare helt forferdelig ut....
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap