Kakadueciklide

Heisann!

Lurer på om noen som har hatt yngel på disse kan hjelpe litt.

Fant en nydelig hann som jeg kjøpte for en tid tilbake. Han var helt alene stakkar, men oi så pen. Hadde lett etter en dvergciklide, og der var han gitt!

For et par uker siden fikk jeg tak i to hunner også, så nå har jeg en nydelig trio her.

1. Hannen er ca. 5 cm, hunnene er ca. 3 cm
I fiskebasen står det størrelse 5 cm og at hunnen er mindre enn hannen.

Lurer derfor på om størrelsen på mine indikerer at de er voksne, eller ungfisk? Har sett på diverse engelske sier også, og enkelte steder står de oppført med en maks størrelse på 9-10 cm!

2. Har 3 terracotta potter i akvariet. En ligger på siden, med halvdelen gravd ned i sanda. Den andre står på hodet litt på skrå slik at det er en åpning under kanten. Den tredje har jeg klart å lage et hull i. I tilegg har jeg tre-fire små røtter dandert slik at det har blitt flere naturlige huler under.

Hverken hunnene eller hannen virker spesielt interessert i noen av hulene. Er de kun interessert akkurat ved lek? Hunnene jager hverandre litt (men ikke noe drastisk). De virker ikke interessert i hannen overhodet, men han spenner ut finnene og rister foran begge.

Takker for all info som kan gjøre ting litt enklere
Hei på du. Fine fisk du har, har de samme selv.

Jeg har yngel på disse som er et par uker gamle nå. Er første gang jeg har yngel så jeg er som du skjønner ganske ny i faget og har ikke noen kjempekunnskap rundt disse fiskene, men noen erfaringer har jeg jo og jeg deler gjerne de.

Størrelsen på mine fisk er ca. det du har. Hannen min er 5-6 cm og de to hunnene jeg har er på ca. 3 og 4 cm. De har fått yngel begge to, så da tipper jeg at alderen ikke er noe problem på dine fisker.

Denne ristinga til hannen kjenner jeg igjen, det gjorde min også - ganske lenge, før damene viste interesse. Det som var litt morsomt var at etterhvert så virket det som om hannen mistet interessen, men da begynte damene og riste og vise seg frem! Og det var i perioden hvor jeg oppfattet at hannen hadde mistet interessen, at eggene tydeligvis ble lagt (det fikk jo ikke jeg med meg, så plutselig en dag hadde jeg masse yngel - fin overraskelse! Damene fikk også en meget kraftig gulfarge og det er såvidt jeg har forstått et godt tegn på at de er leksklare. I tillegg til gulfargen ble de sorte markeringene også veldi tydelige og fine. Det er de forsåvidt fremdeles.

Jeg hadde ingen potter eller utpregede huler. Jeg hadde heller ingen store farer i karet så jeg tror nok ikke behovet for dette hos meg var veldig stort. Jeg leser at mange har huler med trang inngang. Jeg hadde dog et par ancistrus som etter sigende skal være glad i apistogramma-egg, men det hadde jeg ingen problemer med. Jeg har laget en hule av stein med en trang inngang. Jeg la merke til at den ene hunnen var ganske interessert i denne i perioden før jeg oppdaget at hun fikk yngel, men jeg tror allikevel hun la eggene i et hulrom i en rot jeg har. Det var nemlig der jeg oppdaget yngelen første gang.

Jeg tror nok at interessen for hulene kommer ved lekstider, ingen av mine hunner er nå spesielt interessert i hulene jeg har laget til de. Har nå forøvrig også en kokosnøtthule, men den er for tiden på leiemarkedet grunnet liten interesse.

Tålamot er tingen. Selv hadde jeg en ph på +6,5 og tok så et kraftig vannbytte på oppmot en 40-50% (med vann på ph7). Det var ganske rett etter dette at ting begynte å skje, så jeg tipper at dette kan ha vært en medvirkende årsak? Det du også skal se etter er om hunnen begynner å grave groper i bunnlaget og passer på disse. Da er ting i emning.

Det som kan være greit å være forberedt på er at hunnen blir veldig beskyttende når hun har yngel. Det kan gå ut over den andre hunnen, så du må tenke spesielt på å ha mange skjulesteder slik at den jagede kan komme unna.

Hos meg så har hierarkiet variert veldig i denne fasen. Før de fikk yngel var den minste dama sjefen og jagde bort den store inniblant. Aldri motsatt. Så, når de kom i leksform begge to så oppdaget jeg at store dama ble tøffere i trynet og stakk ikke avgårde så ofte lengre. Vi fikk bl.a. et par tøffe showdowns. Så skjedde det at de begge fikk yngel med to dagers mellomrom. Da var de likeverdige. Etterhvert og uvisst hvorfor mistet den minste dama fler og fler yngel. Når så alle var borte, var den store dama som fremdeles hadde mange yngel igjen, den store sjefen i karet. Den siste uka har den minste dama vært jaget hver gang hun stikker finnen frem. Hun dukket en dag opp med tydelig sår på siden og hadde jeg hatt et annet kar, hadde jeg flyttet henne umiddelbart. Jeg var virkelig redd for at hun skulle ta kvelden. Jeg så antydninger til sopp på henne, så jeg medisinerte mot dette og hun virker frisk nå. Stresset og jaget ja, men relativt frisk.
Hannen er som menn flest og dilter etter dama som bestemmer. Sjelden jeg ser han jage på eget initiativ, men om den ene dama bestemmer seg for å jage blir han gjerne med på det.

Du bør være forberedt på litt amper stemning i karet om yngel skulle komme. Kanskje det går bra, men pass på at de har nok gjemmesteder.

Hvor stor kar har du forresten?

Bilde 1 og 2: showdown.
Bilde 3: her går det fort unna. Vet ikke om de angriper hverandre, men etter at de stirrer på hverandre fyker de mot hverandre og spinner rundt. Kan tro jeg skvatt første gang jeg så det! Var overbevist om at de kom til å spise hverandre opp, men de gjorde ikke det heldigvis. Hannen ser på, som de fleste menn gjør når damer sloss...
Oi! Tusen takk for fyldig svar! Og bilder! Ble glad for å se de bildene der, det er som å se mine hunner i farge ihvertfall. Og størrelsen høres jo helt greit ut. Hurra!!

Har en 110L - det største jeg kan få plass til her jeg bor desverre. Den er befolket av kakaduene, noen guppy og en liten gruppe cory (som kakaduene ikke bryr seg om i det hele tatt). Det er ganske godt beplantet også, med litt åpne områder i fremre del.

Røttene deler liksom akvariet i to halvdeler, tenkte det kunne hjelpe kakaduene litt når det gjaldt revir. Har definitivt flere huler/gjemmesteder enn jeg har fisk som bruker de (kakaduene), så jeg TROR at akvariet er greit nok for de.

Har ikke sett adferden med at de stirrer og derretter fyker mot hverandre og spinner rundt. Mine to hunner kan stirre før dene ene tar initiativ, og da stikker den andre kjapt. De er så like, så jeg klarer ikke å se om det er den samme som jager, eller om de bytter på. Må prøve å finne en måte å se forskjell på

Tusen tusen takk for godt svar! Er en utålmodig sjel, men da skal jeg prøve å smøre meg godt, og ta et stort vannbytte. Kanskje i helgen Hadde et vanlig vannbytte i går, og la ned den siste potta, så nå har det kanskje vært litt urolig på bunn.

Gikk tom for PH tester, men har bestilt og venter det i morgen eller onsdag. Så skal jeg sjekke hvor landet ligger med PH også
Du verda for ein flott kakaduehann, Joakim!

Min store hann på 6-7 cm døde for ein månad sidan, men den var langt frå så fin. Er på utkik etter ein ny hanne i karet. Kvar har du fått tak i den?
Så kom endelig PH testen i hus, sammen med GH.

PH er på 7, så det skulle vel være greit. Men akk og ve. GH på 4!!!

Nå er det iokke annen å gjøre enn å lese litt om hva dette kan ha å bety (vannverdier er ikke akkurat min sterke side desverre) og hva jeg evt. må gjøre.
Nille
Har ikke sett adferden med at de stirrer og derretter fyker mot hverandre og spinner rundt. Mine to hunner kan stirre før dene ene tar initiativ, og da stikker den andre kjapt. De er så like, så jeg klarer ikke å se om det er den samme som jager, eller om de bytter på. Må prøve å finne en måte å se forskjell på :)


Hos mine så har som sagt rangen vekslet litt på, og det var også slik at den ene stort sett ble jaget av den andre, men det utliknet seg etterhvert som det nærmet seg yngeltider...

Havengel
Du verda for ein flott kakaduehann, Joakim! Min store hann på 6-7 cm døde for ein månad sidan, men den var langt frå så fin. Er på utkik etter ein ny hanne i karet. Kvar har du fått tak i den?


Tusen takk. Ja, den er fin, er den ikke? Jeg kjøpte min på Dyrego, Lørenskog senter.

Nille
Så kom endelig PH testen i hus, sammen med GH. PH er på 7, så det skulle vel være greit. Men akk og ve. GH på 4!!! Nå er det iokke annen å gjøre enn å lese litt om hva dette kan ha å bety (vannverdier er ikke akkurat min sterke side desverre) og hva jeg evt. må gjøre.


Er du bekymret for at du har for lav Gh? Selv har jeg lav gh i karet mitt, kranvannet mitt har en gh på 1-2 og jeg tilsetter ikke noe for øyeblikket for å justere vannet. Jeg vet ikke, men jeg tror at et vannskifte med vann med lav gh-verdi gir fiskene en følelse av regntid (regn har jo lav gh) og at det setter i gang leken? Dette blir bare gjetting fra min side, men jeg hadde ikke vært bekymret for gh-verdien.
Joakim;
jeg tror hun mener gh-verdien kan være litt for høy for kakadueciklidene.
Apistogramma kommer jo fra regnskogen i Amazonas, der vannet er så mykt at å få målt gh-verdiene er veldig vanskelig selv med profft utstyr, fordi de er så lave.


Må vel bare krype til korset og innrømme at jeg aldri har tenkt mye på GH

Nitritt, nitrat og PH har jeg fulgt nøye, men det var ikke før jeg begynte å lese her at jeg ble oppmerksom på GH. Ganske flaut, egentlig!

Men Mona har beroliget meg med at guppy kan leve med så lav GH som jeg har, og fiskebasen sier GH 5-19 for kakaduene, så siden min er på 4 så trenger jeg vel ikke gjøre noe spesielt. Fiskene ser jo ut til å trives, men det er ikke godt å si. De spiser, har bra farger, ingen mystiske dødsfall, bra vekst. Aner egentlig ikke hvordan jeg kan se at de mistrives med GH og forlanger en endring.

Hunnene har forresten begynt å vise interesse for hulene, så jeg håper at noe er på gang. Har også lest opp ang. eikeblader og ser at både coryene og kakaduene hadde satt pris på blader, så jeg burde nok se om jeg får tak i noe. Vet bare ikke HVOR! Hehe.

Hadde jeg bare hatt lommebok og plass til flere kar så hadde livet vært enklere...
Uff, den som har lagt inn gH 5 til 19 på Apistogramma har nok ikke visst noenting om arten.... det er beklagelig at det har stått der så lenge uten å bli rettet. Det er fullstendig feil å oppgi det som verdier for "best trivsel" i akvariet for Apistogramma!
Hmm.. ja, jeg ble litt forvirret når du sa at de trives med så veldig lav GH!

hehe, ser at infoen på kakaduene har blitt endret allerede. Og det til "min fordel" for nå ser det jo ut som om GHen min er bra for de! Og siden dine guppyer trives godt, satser jeg på at mine vil fortsette med det også.

Tusen takk for all hjelp både her og i forumet for vannverdier!

(veldig OT, men leser mye i din akvarietråd, og du har nyyydelige fisk! Hadde jeg bare hatt plass......)
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap