Jeg fant en levende stygging i karret mitt!

Fytti grisen hva i svingende er dette?


Ja, skulle legge datteren min og hørte plaskelyder i akvariet. Slo på lyset og gikk bort,tente lyset i karet. Tydeligvis bare den ene SAE`n som hadde sin nttelige jakte-tokt..

Men.. der, i vannet surret den rundt. Jeg stoppa pumpa og etter en lang iherdig jakt fikk jeg den opp.


NÅ kan dere vel fortelle meg hva dette er? Nesten 2 cm lang, garantert fulgt med planten jeg overtok da jeg fikk karet. Jeg måtte dra opp den ene planta for å få den i fritt vann.

De plantene skal UT i morgen,karret slamsuges. Har mest lyst til å grine (( Døde 2 Guppy hanner for en uke siden, begge på en natt. Den ene var oppspist og jeg skjnner nå hva som hadde spist den.

Bilde 1 og 2: Udyret som skal få kjøre Porselens Ekspressen til han spyr.

Bilde 3 : de 2 døde Guppy hannene da jeg fant de. Og de var klinfriske kvelden i forveien. De døde helt brått.. over natten. den ene er jo torpedert og fått svarte øyne,minner meg om The Ring filmen faktisk. Ser ut som han har dødd av sjokk og så blitt spist.


Hjelp meg for nå klikker jeg snart!
Kan det være?????
Fant dette, men den jeg har er brun ikke gul,ellers svært lik:


Larve av rødbrun høstlibelle - Sympetrum striolatum - øyenstikkerlarvene lever i ferskvann og er voldsomme rovdyr som lever av andre vanndyr som kan være større enn dem selv. (C) JRP


Det er en slik (( Kjenner igjen den hvite kransen med prikker rundt bakparten.

Begynner å lure hvor de forrige eierne hadde karet for lokket er klintett, bare smale stripete åpninger til vifteinntaket.

Herregud.. stakkars fiskene mine som har bodd med det greine her (( Ja nå griner jeg på ordentlig.
Har mest lyst til å grine Dette er det jævligste jeg har vært med på i min akva historie, bortsett fra den gangen Gullfisken min fikk Bukvannsott.

Hadde jeg fått lov å banne nå sku jeg gjort det.. fy *!%"!!!!!
å herregud, hadde jeg finni en slik en i karet mitt tror jeg att jeg hadde helt bensin i karet og tent på, hater sånne ting, og i akvariet i tilleg, det topper det hele! stakkar deg, føler med deg :P
men det er nok den som har tatt knekken på guppyene dine ja, hvis du leser artikelen om å hente levendefor i ferskann, så står det at det er ett rovdyr, og at man ikke skal ha di i karet..
Det er nok en vann-nymfelarve tror jeg. Den forrige du fant var antagelig tomskallet etter denne. De legger ikke egg før de er flyvedyktig så tviler på at du har mange av dem.
Ligner den på en av disse? En litt nede på siden her kanskje?

De er jo rovinsekter så denne har hatt det fint ....
Det er DET forrige eiere har gjort! De har henta for ute i fjorden, og der nede med stillestående vann er det jo å be om drit.

Har mest lyst til å ringe og be de erstatte alt jeg har tapt på dette,men det var og i utgangspunktet dumt av meg å beholde plantene som fulgte med. De var jo så fine

Shiramor
Det er nok en vann-nymfelarve tror jeg. Den forrige du fant var antagelig tomskallet etter denne. De legger ikke egg før de er flyvedyktig så tviler på at du har mange av dem. Ligner den på en av disse? En litt nede på siden her kanskje? [URLBLOCK1] De er jo rovinsekter så denne har hatt det fint ....




Æsj (

Ja kan være en slik,men den jeg har har samme hvite prikkete kant som den jeg viste lenger opp. Men str messig og farge messig..og den GUFFNE åpne saken foran er den lik den du viste her.


Nei nå setter jeg meg og ser film,dette var rett og slett forjævlig.

hehe det går nok bra skal du se, fant selv en stygging i ett kar jegg satt opp forige uke, var å hentet grus og sand i en bekk, å etter att jeg hadde lagt det i karet og fylt med vann, så gikk det ett par timer, så så jeg noen sylinderformede ting som flyttet på seg, det var ett dyr som hadde kamufleert seg som en kort pinne, fant vist ut av att det var noe av det samme som du har, lignet veldig på hode også, det var det eneste jeg så av dem, og det var mange av dem også, men heldigvis hadde alle di andre falt i bøtta jeg skylte grusen og sanda i :P
Legg den ut for salg
Noen (f.eks meg) synes sånne kryp er fasinerende. Den skulle fått et eget kar, (uten guppy), og så hadde den kanskje forvandlet seg til til en nydelig liten alv...
Ikke vannymfelarve, men øyenstikkerlarve, ut fra formen på den. Hvor lang er den? Øyenstikkerlarver er rovdyr, så det er ikke helt umulig at den kan ha tatt fiskene, selv om jeg ville ha trodd at fullvoksne guppyer ville vært for store. Men øyenstikkerlarver tar gjerne rompetroll, så egentlig burde ikke guppyer være utenfor rekkevidde. Ellers kan det være at guppyene har dødd av seg selv, og at larven har forsynt seg etterpå.
Plussmedlem
Shiramor
Legg den ut for salg :-D Noen (f.eks meg) synes sånne kryp er fasinerende. Den skulle fått et eget kar, (uten guppy), og så hadde den kanskje forvandlet seg til til en nydelig liten alv...

Ja eg såg den og tenkte "kuuuuuuuuuuuuul!!!".
Plussmedlem
Monica Dahl
Nei nå setter jeg meg og ser film,dette var rett og slett forjævlig.


Det blir vel denne det da?
Det var da voldsomt til reaksjon på noe helt naturlig

Se heller det fascinerende i stadiene enkelte insekter gjennomgår, med totale forvandlinger-her kan datteren din lære mye spennende!
Holger Lockertsen
Ja eg såg den og tenkte "kuuuuuuuuuuuuul!!!". :)

Det er bare å labbe ut i norske tjern og forsyne seg, det. Vi har dem over hele Norge (såvidt jeg vet). Jeg og mine brødre bodde omtrent med hodene i bøtter gjennom hele sommeren, med selvfangede larver og småkryp. Øyenstikkerlarver var bare en av innbyggerne.

Jeg glemte forresten å si at dersom det er øyenstikkerlarven som har forsynt seg av guppyene, er det rart at det er igjen så mye av dem. De er svært glupske, og jeg hadde ventet at størsteparten, om ikke alt, ville blitt fortært.
Shiramor
Legg den ut for salg :-D Noen (f.eks meg) synes sånne kryp er fasinerende. Den skulle fått et eget kar, (uten guppy), og så hadde den kanskje forvandlet seg til til en nydelig liten alv...


Jah! Bare se på min fine lille alv... Den fisket heldigvis ikke etter fisk, men livnærte seg av mindre organismer i vannet... Her er tråden om den.

Jeg var ganske forskrekket da jeg fant den, men ble til slutt glad i den, utrolig nok.
Aggi, du er iallefall ingen pyse, det er helt sikkert! Hadde jeg funnet noe sånt i mine kar, hadde den vært pannekake for lenge siden...
Nåvel, jeg hadde den ikke med meg i senga, akkurat...
Dyrehagen
Ikke vannymfelarve, men øyenstikkerlarve, ut fra formen på den. Hvor lang er den? Øyenstikkerlarver er rovdyr, så det er ikke helt umulig at den kan ha tatt fiskene, selv om jeg ville ha trodd at fullvoksne guppyer ville vært for store. Men øyenstikkerlarver tar gjerne rompetroll, så egentlig burde ikke guppyer være utenfor rekkevidde. Ellers kan det være at guppyene har dødd av seg selv, og at larven har forsynt seg etterpå.



-Den var nesten 2 cm lang, jeg holdt ikke den for å måle for å si det sånn
Kjøpte 8 Guppyer i slutten av November,sitter igjen med 3 og den eneste som ikke har vært makabert spist iløpet av natten var den ene hannen avbildet og en hunn som fløt. De andre lå på bunn ved den planten. Døde en drektig hunn rett før fødsel, ene kvelden lå hun der i planten og hvilte og da jeg stod opp dagen etter var hun spist opp, yngelen og alt var spist hun har gnagd helt inn til skjellettet, jeg gikk ned og spiste frokost da jeg kom opp for å rydde opp var skjelettet også forsvunnet. De døde Guppyene som har liggi på bunn (alle untatt 1) har liggi i den planten og jeg har sjekket strømmen, de burde endt opp på andre siden av karet om de fulgte strømmen.



Shiramor
Legg den ut for salg :-D Noen (f.eks meg) synes sånne kryp er fasinerende. Den skulle fått et eget kar, (uten guppy), og så hadde den kanskje forvandlet seg til til en nydelig liten alv...


-Hehe ja Men jeg sendte den ned Porselens Ekspressen. Hadde den ikke knertet flere fisker skulle jeg gjene beholdt den for jeg er ikke typen til å ta livet av en flue engang. Men denne kan folk fange selv lett etterhva jeg har skjønt. Skulle jeg annonsert hadde det vel vær noe lik: " Predator til salgs"


Karl Inge S
Det var da voldsomt til reaksjon på noe helt naturlig :) Se heller det fascinerende i stadiene enkelte insekter gjennomgår, med totale forvandlinger-her kan datteren din lære mye spennende!


-Ja du har rett! Men denne gangen tok morsinstinktet for fiskene over og jeg ville ike ha den der for mer skade. Jeg tar ALLTID parti med den svakeste.. denne gangen fiskene..men jeg klarte dessverre ikke å synes synd i den da den fløt i do. Jeg har selv vokst opp med edderkopp-kasser, og alt slags insekter for "inspeksjoner" så jeg er ikke pysete av meg,og heller ikke ond som dreper de..men i går slo den harde siden til.



Dyrehagen
Jeg glemte forresten å si at dersom det er øyenstikkerlarven som har forsynt seg av guppyene, er det rart at det er igjen så mye av dem. De er svært glupske, og jeg hadde ventet at størsteparten, om ikke alt, ville blitt fortært.


-Har vært veldig lite igjen av de andre.. så og si ingenting. (5 stk død). SÅ ja,jeg tror nok det var en brun utgave av den jeg postet bilde av først. Øyenstikkerlarve.



Summa sumarum.. skjønner jo hvorfor de andre som hadde karet før slet med fiskene sine,og at de valgte å gi seg. De ante vel ingenting om hva som var oppi der.
Har sitti og betraktet fiskene nå i 30 min, merkelig nok for første gang ser jeg NeonTetraen svømme nær denne planten.. han har aldri vært på den siden av karet før. Tetraen fulgte med karet,ensom da han ifølge forrige eiere "mistet" alle sine venner. Har dratt opp alt av planter og finner ingen fler, men skal uansett bytte de ut for å være på den sikre siden.

Takker for alle svar, håper ingen mener jeg er en kaldblodig morder nå.. den kastet jeg i do ;p


Og Loomis: HAHA!!!!


Kaldblodig morder? Jeg tror jeg hadde tømt bensin oppi dassen og tent på etterpå personlig men :P Kan ikke fordra krypdyr.

Det er ganske kort grense fra at noe er fascinerende og til det blir forbanna ekkelt. F.eks. HD dokumentar (dvs. krystallklart lyd og bilde) om Praying Mantis som var ganske fascinerende til parings"dansen" hvor de hadde seg og dersom hannen ikke var kjapp nok å komme seg vekk etterpå (vi har vel en tendens til å bli litt...søvnige :P ) så snudde dama seg kjapt, grabba ham og spiste ham, med en deilig sprø knaselyd. Yummy :P
Inaktiv bruker
jeg er vel enig med Holger og Aggi.
Jeg har en forkjærlighet for det andre kaller ekle kryp.
Om sommeren går dte i insekter her på tunet ( ivartfall for meg).
Når høsten kommer pleier meg og vennen min, Marius å ale edderkopper.
Deter oftest ulveedderkopp eller korsedderkopp

ps hvor får man tak i artemia
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap