Får jeg ikke plantevekst med dekkglass?

Jeg har nylig gått til annskaffelse av en litt eldre modell av Juwel Panorama 240 liter. Dette karret har dekkglass imellom vannet og armaturet.

I går var jeg innom dyrebutikken og der fikk jeg opplyst at dekkglass var ikke bra fordi det ble for lite lys (farger i lyset) med dekkglass til at jeg ville få plantevekst.

Dette synes jeg hørtes veldig leit ut - er det noen som vet om dette stemmer?
bare tull at man ikke får til planter med dekk glass. bare husk på å vaske/tørke av det med gjevne mellomrom slik at mest mulig lys trenger igjennom.
Klart du får plantevekst!
Jeg har flere kar stående under helt vanlig belysning, meg og uten dekkglass...

Men tingen er å vite hvilke planter du skal kjøpe. -Og da er det ikke dekkglasset som setter grensene, men mengden lys, og kvaliteten på lyset.

Søk i plantebasen, og hvis du mistenker at du ikke har det beste lyset å by på, så søker du etter planter som ikke er så lyskrevende.

Se gjerne etter planter som blir solgt privat, da er det kanskje lettere å få råd om hvilke vekstvilkår de trenger, og det blir vanligvis ikke så dyrt...
Jeg vasket jo dekkglasset godt og det er to store lysrør som gir godt med lys.

Jeg hadde jo trodd at plantene ville vokse bedre nå fordi lyset ( for mine øyne ) er sterkere enn i det andre akvariet.

Derfor ble jeg litt slukøret i går da jeg fikk dette fortalt. Godt å høre at dere har andre erfaringer enn det som jeg fikk opplyst.

Nå ble jeg glad igjen
Det er jo selvsagt ikke bare lyset som får planter til å vokse.

De må også ha næring. Enkelte planter krever mer næring enn andre. I et nystartet kar, er det gjerne ubalanse i næringssammensetningen. Bruker du noen form for mikro-gjødsel? Det finnes massevis av forskjellige slag på markedet. Jeg liker best de typene man graver ned i bunnlaget.

Den tredje faktoren som spiller inn ved plantevekst er co2, men dette klarer som oftest fiskene å skaffe, med mindre man har planter som er co2-krevende.
Jeg tror butikken tenkte på at dekkglass ofte er både skitne, støvete og fulle av kalkrester o.l. fra vannet. Alt som legger seg på glasset, er jo med på å dempe lysstyrken fra lysrørene. Omtrent som "solbriller"
Dermed blir det mindre lys på plantene.
Men dersom du er flink til å ta av dekkglasset hver uke, vasker det godt i rennende vann og skrubber det rent og tørker det, så skulle det ikke ha noe å si for planteveksten.
Ja jeg har hørt om de kulene. Nei, jeg har ikke kommet så langt, men har et godt kraftig flytende plantegjødsel pr. i dag som heter: Aqua-Plant plus fra Aquatic Nature.

Dette brukte jeg rikelig av da jeg satt opp karret ( 2 dager siden )

Tror jeg skal innvestere i de kulene, må vente til lønninga da - fikk et kjempeinnrykk i lommeboka sist søndag da vi måtte i all hast bla opp noen tusenlapper for et "nytt" akvarie.

Vi hadde en katastrofe her natt til søndag da glasset til akvariet sprakk og alt vannet rant utover. Fikk berget alle fiskene og oppbevarte dem i bøtte fra halv tre om natta og til kl 22 om søndagskvelden.

Dette var jo ikke penger vi hadde tenkt å bruke til akvarium akkurat nå, men i situasjonens stund så hadde vi ikke noe valg.
Det er forskjell på glass, og ikke alt egner seg like godt til dekkglass. Vanlig glass har som de fleste har fått med seg, ett svakt grønnskjær i seg.

Gode dekk-glass, er laget av ett litt annet materiale, som ikke har dette skjæret i seg. Danskene\ Tyskere kaller det for weisglass, tror ikke vi har ett eget uttrykk for dette her til lands.

Jeg mistenker at dekkglasset er unødvendig i karet ditt. Hvordan ser festene til rørene ut? Er de åpne, tredd på, eller er det en kopp som skruves over enden av røret?
Kan ikke minnes at Juwel har hatt kar med så lav IP-faktor, at dekk-glass er behøvelig.
Frank Angell
Kan ikke minnes at Juwel har hatt kar med så lav IP-faktor, at dekk-glass er behøvelig.

Han eieren av dyrebutikken sa det samme, han kunne ikke huske at Juwel har brukt dekkglass, og han har visst vært forhandler av Juwel i mange år.

Mannen min sier at det er "åpent". Lysrørene er festet på en ramme i lokket over dekkglasset.

Det står "Aqua Glow" på lysrørene. Butikk eieren og mannen min snakket om at det var mulig å bytte armaturene til "vanlige" slik at vi slipper dekkglasset.

Vet ikke jeg?
Ta bilde av det, slik at man ser festene der man skrur inn lysrørene, så er det fort gjort å fastslå om de er sprutsikre mot vann eller ikke. Ved å legge ut et bilde, vil du få vite med en gang om du kan droppe dekkglasset.
Ok, nå ser jeg det. De er ikke vannsikre. De tåler ikke kondensfuktighet en gang, de rørfestene der er ikke beskyttet mot noe fukt.

Da ville jeg egentlig satset på å bytte ut innmaten i lyskassen med et armatur som tåler vannsprut o.l., slik at dere kan droppe dekkglasset. Det blir forferdelig varmt også i akvarievannet, når man bruker dekkglass (min erfaring).
mona o
Ok, nå ser jeg det. De er ikke vannsikre. De tåler ikke kondensfuktighet en gang, de rørfestene der er ikke beskyttet mot noe fukt. Da ville jeg egentlig satset på å bytte ut innmaten i lyskassen med et armatur som tåler vannsprut o.l., slik at dere kan droppe dekkglasset. Det blir forferdelig varmt også i akvarievannet, når man bruker dekkglass (min erfaring).

Jepp, det var det mannen min også mente - de tåler ikke fukt. Ja, skal få byttet ut innmaten straks vi får råd. Det ble et kraftig innhugg i økonomien med å panikk skaffe nytt akvarium på søndag (morsdag) da det forrige sprakk natt til søndag.

Får lønning til helga da
2nelise
Ja jeg har hørt om de kulene. Nei, jeg har ikke kommet så langt, men har et godt kraftig flytende plantegjødsel pr. i dag som heter: Aqua-Plant plus fra Aquatic Nature. Dette brukte jeg rikelig av da jeg satt opp karret ( 2 dager siden ) Tror jeg skal innvestere i de kulene, må vente til lønninga da - fikk et kjempeinnrykk i lommeboka sist søndag da vi måtte i all hast bla opp noen tusenlapper for et "nytt" akvarie. Vi hadde en katastrofe her natt til søndag da glasset til akvariet sprakk og alt vannet rant utover. Fikk berget alle fiskene og oppbevarte dem i bøtte fra halv tre om natta og til kl 22 om søndagskvelden. Dette var jo ikke penger vi hadde tenkt å bruke til akvarium akkurat nå, men i situasjonens stund så hadde vi ikke noe valg. :-)

BARE EN LITEN ADVARSEL!
Vær forsiktig med plantegjødsel. For mye næring gir garantert algeproblemer. Mine planter får ikke næring med mindre de skriker etter den. Bedre med for lite enn for mye.
Geir Rolfsnes
BARE EN LITEN ADVARSEL! Vær forsiktig med plantegjødsel. For mye næring gir garantert algeproblemer. Mine planter får ikke næring med mindre de skriker etter den. Bedre med for lite enn for mye.

Uffda. Nei alger vil vi ikke ha! Takk for advarselen.
Jeg mistenker at noen har mekka armaturet selv, kanskje i forbindelse med at det har vært en deffekt i det originale.

Ser ut som du har to ulike rør, aqua-glo (det med mye rødt i) er ett temmelig lyssvakt rør.
Se gjerne denne omtalen, der ser du lysutbyttet fra dette og andre rør i glo-serien til Hagen.

Jeg hadde nok bytta både rørene, og innmaten til armaturet.
Kan ikke huske at Juwel har hatt en 240L modell av panorama, den største jeg kjenner til var panorama 200, på 170L. Dette samsvarer med lengden på rørene.
Mål lengde og bredde på karet, så finner vi nok ut av hvilken modell det er snakk om, og hva som passer av nytt lys til dette

EDIT: Ser at det er en feil i oversikten over de utgåtte Juwel-modellene.
De oppgir samme volum for både panorama 100 og 200.
Målene er henholdsvis 101*41*50 og 121*41*55.
Vanskelig å få det til å bli samme vannmengde i begge disse karene :p
Så karet ditt er nok 240L.

Til dette karet kan du velge mellom originalt lys fra Juwel, både i T5(2*54W) og T8 (2*38W). I tillegg finnes det en rekke uoriginale lysinnsatser (som jeg hadde valgt).
Jeg hadde valgt breßlein sitt innbyggingssett med 2*54W. Rett å slett da dette bruker standariserte rør, noe Juwel ikke gjør.
At det uoriginale settet også er billigere, er vel neppe å forrakte
Selve karret måler: 122 L x 55 H x 40 D

Og det blir vel 240 liter, men kanskje det bare er 230 liter? Vi snakket litt om det i gårkveld mannen min og jeg. For litt går jo bort i skråen ved "karnappen"...
En ting som er med dekkglass er jo at de tvil dempe noe av lyset siden det sender noen av lysstrålene tilbake igjen, det vil fungere litt som et speil. og da vil det jo bli litt mindre lys i karet.
Ja begynner å skjønne dette. Dekkglasset skal av, men ikke nå. Må få skiftet ut armaturene først siden de ikke er fuktsikre.

Men for det "blotte øye" så er det veldig masse lys i akvariet.
Du har fått mange gode råd, men vil likevel utdype dette med dekk glass litt.

I det karet vi snakker om er det åpenbart best å gjøre som du tenker å ta bort dekkglasset og bare ha lyskassa direkte over karet. Men da med utstyr som har godkjent IP (Fuktbeskyttelses faktor)

I noen tilfeller trenger man likevel dekkglass f. eks hvis man har hengende lysarmatur. Da vil dekkglasset hindre at fiks hopper ut og hindre noe fordamping.

Da er et viktig i et kar med planter og ha et rent dekkglass av en type som har størst mulig lysgjennomgang. Det glasset F. Angell henviser til er en slik type.

Plexiglass har større lysgjennomgang enn noe glass, men har den ulempen at det blir lettere ripet og er ikke så stivt og trenger derfor noen flere avstivere over karet spesielt i store kar. Det kan også være ømfinntlig for varme hvis lysarmaturene, og da spesielt HQL lamper henger tett på glasset.

Jeg har likevel brukt plexiglass som dekkglass med godt resultat i flere oppsett.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap