Klarsignal for oppsett av 300 l

Jeg har nå endelig fått klarsignal fra mannen min (vi må jo være enige) om å sette opp min 300 liters tank. I den forbindelse har jeg noen spørsmål.

* Jeg har tenkt å ha akvariet på en sjenk e.l. Må jeg da ha noe mellom tanken og møbelet?
* Hvor stor pumpe og varmekolbe må jeg ha?
* Er det penest med en "3D" bakgrunn inne i tanken eller går det bra med en påklistret "plakat" bak?
* Trengs det noe slags form for O2?
* Jeg har lys som fulgte med akvariet da jeg fikk det. De er to separate lysrør. Jeg har tenkt å ha blått lys på det ene. Hvor i all verden får jeg kjøpt det? (jeg har lett og lett og lett....)
* Hvordan sjekker jeg at silikonet i hjørnene er ok (karet er tett, det har jeg sjekket)?

Gleder meg til å bytte ut mine små akvarier med dette store. Hvis noen har noen gode råd eller kommentarer å komme med så mottar jeg det med en stor takk!
Ojoj, alltid kjempespennende å sette opp nye kar!(Du få sette bilder på pofilen din etterhvert

1; Er du sikker på at skjenken vil klare å holde et 300 l?(vi satte et lite 63 på en skjenk vi trodde ville holde, men etter bare noen få uker fikk vi ikke åpna opp døren...Og med 300 l bør du være 1000 % sikker på at det holder
Om du bør ha noe under er jeg usikker på , det spør også hvilket kar du skal ha(f.eks akvastabil?)

2. Pumpen bør du overdimensjonere kraftig(jeg skal i min 300 l ha pumpen som nå går i 600 l, og som i utgangspunktet er beregna for 600l. i 600 l skal jeg ha Fluval FX5 som er beregne for opptil 1500l!) Akkurat hvilken pumpe som vil være best tror jeg andre her inne vil kunne svare mye bedre på, men ihvertfall en utvendig en!

3. Antar at det du mener med 3d bakgrunn er slike innvendige bakgrunner? Jeg vil ikke ha slike, fordi de stjeler mye av vannplassen, og også så synes jeg ikke det er så utrolig kjempefint som mange andre skal ha det til(Selv om jeg skal prøve meg på en hjemmelaga en). Jeg synes at disse foliene/male glasset fungerer kjempefint, men dette må du jo nesten se selv.
(Se på medlemsakvariene, mange har bakgrunn/mange folie)

4. I et så stort kar kan det være at du behøver en luftpumpe, men ikke sikkert. Jeg har bare sett det an, om planten klarer å produsere nok eller ikke.

De to siste spørsmålene skal jeg levne til "ekspertene"
(men er du sikker på at bare to lysrør er nok? jeg har 4x40w i 300l )


Lykke til med oppstart av stor-kar!
de blå lysstoffrørene får du kjøpt i akvariebutikkene. alle forhandlerne her nede har det, men hvis ikke de har det inne, kan du helt sikkert få dem til å bestille det om du vil ha det. noter ned watt du har på rørene som står i nå, så vet de hvilken størrelse du skal ha.tror de heter moonlight..
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap