Tipper på blå acara......

Forrige kvelden fikk jeg tak i 2 blå acara. Kjempe nydelige er de, gode runde robuste ciklide plugger.
I går kveld tok jeg noen bilder i dette karet, men la de ikke inn på data'n før nå.....

Ble igrunn litt paff, måte til man kan overse også....se på planten i bakgrunnen, full av egg.... hmm, jeg har riktignok sterbai også som ofte legger egg, men det er oftere på glasset og rundt omkring.....

Dette så jeg altså ikke i går når jeg tok bildene, så det var overraskende ja. Er dog ikke noen egg å se idag.

[External Image]
Jeg tviler på om det er Acaraene som har lagt disse eggene.
Depleier ikke å leke på slikt underlag og det pleier også å være en del graving i forbindelse med leken.
Den kan jo være sterbaiene men mest sannsynlig tipper jeg at eggene kommer fra snegler...
snegler har jeg ikke.......

Underlag??? Mener du at de ikke legger egg når det er sand i karet?
Et litt bedre bilde....
Kan ikke fatte hvem andre som skulle lagt disse eggene. Jeg har jo som nevnt også C sterbai, men disse bruker somsagt å legge egg spredt utover i karet og på glasset. Eggene er jo veldig lik sterbai egg, men har mine tvil.

[External Image]
Hvor fikk du tak i disse?
Hei, jeg ønsker meg også et par blå acara. Hvor fikk du tak i disse.

Nyyyydelig
Det ser ut på bildet at acaraene passer på eggene
Forøvrig finnes det mye god informasjom om arter innenfor slekten "Aequidens" på Aequidens-spesialisten Alf Stalsbergs hjemmeside, direkte til Aequidensslekten kommer man her.
2nelise
Hei, jeg ønsker meg også et par blå acara. Hvor fikk du tak i disse. Nyyyydelig :-)

Hei du :o)

Disse fikk jeg tak i fra en god akva-venn! Men det er etter som jeg forstår en vanlig fisk, så jeg går ut i fra at det ikke er så vanskelig for butikker å ta den inn om den ikke er i butikken.

De er super snille, fredelige og helt nydelige. De plager ingen i min 250 liter. Hannen passer veldig på hunnen, svømmer hun til andre siden av karet, følger han etter. Så søte!!

Absolutt en av mine favoritter dette!!
Jeg var tydeligvis ikke våken den kvelden jeg tok bildene....Uff!! Hvordan kunne jeg overse disse eggene??? Er litt irritert over meg selv der......
Bettina
Hannen passer veldig på hunnen, svømmer hun til andre siden av karet, følger han etter. Så søte!!

Hehe, ja sånn er sommerfuglciklidene mine også. Han slipper henne ikke av synet, hun leder an og han dilter etter

Det ser ut som Corydoras-egg på den planten, synes jeg. Men egg er jo gjerne en delikatesse for de fleste fisk (ink. Coryene selv), så det er ikke overraskende at de er borte nå.

Det var forøvrig et veldig pent bilde Det burde du legge inn i profilen din (hvis du ikke allerede har gjort det).

Blå Acara er lett å få til oppdrett på, så det vil nok bli lek og egglegging ganske snart på dem Hvis jeg ikke husker feil, legger de helst eggene sine på flate, litt store steiner på bunnen. Eventuelt en flat, liggende del av en trerot og lignende, hvis det mangler en passende stein i akvariet.

Finn en passende stein ute og legg den i et litt avskjermet hjørne av karet (helst et sted der du har godt innsyn så vil det nok komme egg ganske snart
mona o
Det ser ut som Corydoras-egg på den planten, synes jeg. Men egg er jo gjerne en delikatesse for de fleste fisk (ink. Coryene selv), så det er ikke overraskende at de er borte nå. Det var forøvrig et veldig pent bilde :-) Det burde du legge inn i profilen din (hvis du ikke allerede har gjort det). Blå Acara er lett å få til oppdrett på, så det vil nok bli lek og egglegging ganske snart på dem:-) Hvis jeg ikke husker feil, legger de helst eggene sine på flate, litt store steiner på bunnen. Eventuelt en flat, liggende del av en trerot og lignende, hvis det mangler en passende stein i akvariet. Finn en passende stein ute og legg den i et litt avskjermet hjørne av karet (helst et sted der du har godt innsyn;-) så vil det nok komme egg ganske snart:-)

De har flere alternativer i karet om de ønsker å legge egg.... jeg leste et sted om at de legger på steiner el flater et sted i karet, så synes det var så rart at hun skulle legge oppover en vallisneria plante, samtidig vimser sterbaiene også og legger ett egg her og ett egg der, men mulig de var mer strukturerte denne gangen og la aller oppover planten.

Mistenkte for egglegging blir nok Sterbaiene

Jeg er lite dyktig på å ta bilder, og føler også at redigering går dårlig....men bilde i seg selv (motivet) var jo fint.

Har ikke fått oppdatert bilder i profilen ennå....
mona o
Det ser ut som Corydoras-egg på den planten, synes jeg. Men egg er jo gjerne en delikatesse for de fleste fisk (ink. Coryene selv), så det er ikke overraskende at de er borte nå. Det var forøvrig et veldig pent bilde :-) Det burde du legge inn i profilen din (hvis du ikke allerede har gjort det). Blå Acara er lett å få til oppdrett på, så det vil nok bli lek og egglegging ganske snart på dem:-) Hvis jeg ikke husker feil, legger de helst eggene sine på flate, litt store steiner på bunnen. Eventuelt en flat, liggende del av en trerot og lignende, hvis det mangler en passende stein i akvariet. Finn en passende stein ute og legg den i et litt avskjermet hjørne av karet (helst et sted der du har godt innsyn;-) så vil det nok komme egg ganske snart:-)

Hei igjen :o)
Litt morsomt å komme hjem fra jobb i dag. Acaraene har lagt egg. Hunnen valgte faktisk bakgrunnen. Et stort område på den innvendige bakgrunnen er dekket med egg og passes av hannen. Utrolig fasinerende.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap