Anbefaling til innhold i fx-5

Hei!

Skal snart bestille meg en fluval fx-5, men skal bestille noe fra webzoo og tenkte å ha med meg innhold til filter i samme slengen.

Hva bør jeg handle og hvor mye? Har et JBL 500 gående i akvariet som denne skal gå sammen med. Størrelsen på karet er 375L, og går oscar i det.
Mange velger bioballer til slike filtre.

Selv hadde jeg stappa alle kurvene med ehfisubstrat pro, da dette har den overflaten til bakterier en trenger.
Du trenger 6L av denne, om du velger å kun ha denne i kruvene.
Hmm.. Må spørre om noe jeg da:

Hva får deg til å ha det som beste valg?
Har ikke noe peil på dette selv, og har lyst til å lære, slik at jeg kanskje kan finne ut av sånt til neste gang
Jeg bruker bio baller i den ene kurven, efisubstrat i den andre og poselensrør i den tredje kurven.
husker ikke hvilken rekke følge det ligger i. Dette fungerer bra her-nå har ikke pumpent vært oppe til rensing på over 1 år, så det oppsettet jeg har fungerer ypperlig. Brukes i et 660 L diskus karr med rimelig mye foring.
glx-rider
Hmm.. Må spørre om noe jeg da: Hva får deg til å ha det som beste valg? Har ikke noe peil på dette selv, og har lyst til å lære, slik at jeg kanskje kan finne ut av sånt til neste gang:)

Bioballer finnes i svært mange fassonger og kvaliteter. Desverre har jeg ennå ikke funnet en leverandør som oppgir overflaten til bakterier på disse.

Ehfisubstrat pro, har en overflate på 450m2 pr liter masse. Dette er tilstrekkelig til at en får en bakterieflora som er enorm i ett slikt filter (vil gjette at en kan huse omtrent 50000000000 bakterier på en liter)

Av andre filtermedier med enorm overflate, har vi JBL Micromech. Denne oppgis til noe usannsynlige 1500m2 pr liter. Denne er det få som selger her til lands, av en eller annen grunn. Misjonen med denne, er rett å slett at den skal ha så enorm overflate, at det ikke blir nok O2 i filteret til alle bakterier. En vil da få ett anaerobt miljø, og andre bakterier kan også oppså. Disse skal etter sigende forbruke No3, og vil derfor kunne være med på å holde denne nede.
For min egen del, må jeg tilsette No3 i karene for å få plantene til å trives, og det er jo da temmelig uaktuelt å fjerne denne på denne måten

Orker ikke ta for meg filtermasser fra andre produsenter, det finnes ett hav av sådanne. Men kan jo si at en del produsenter er bedre på å love ting, enn å holde løftene
Så poenget er å ha størst mulig bakterieoverflate? Hvorfor blir ikke alle filtre solgt med ehfisubstrat da?
Fordi ehfisubstrat kommer fra en produsent, andre produsenter kan jo ikke da stappe filterne sine fulle av dette og selge vidre.. blir som å kjøpe grovsnus i generalboks..
Okey er med på den :P hehe meget logisk i grunn.

Men hvorfor er det ikke allmen oppfatning på forumet osv å bruke dette substratet på alle filter? Hvorfor velger noen forskjellig materialer i hver skuff osv.

Har en Jbl 500, vil det optimale være å tømme den og fyllle den opp med samme efhisubstratet?

(underspørsmålet her er egentlig: vil dette substratet være det beste uansett kar, uansett filter?)
jeg er ingen spesialist når det gjelder filtermatriale, men det spørs jo litt hva du trenger i filteret ditt, noen bruker jo kull og sånt i noen kurver, andre bruker kasje noe annet fordi det fulgte med filteret, og da også blir anbefalt i bruksanvisningen til filteret, så produsenten tjener mere penger, ikke vet jeg hvorfor folk velger det di velger.
selv kjører jeg med ehfisubstrat i alle kurvene i mine filter, fordi jeg har blitt anbefalt dette filtermedie, fordi det kommer fra en anerkjent produsent, og fordi jeg vil ha biomasse i alle kuvene
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap