seskaps"suppe"til kona er det 3 dverg guramier"colisa lalia"kjøpt som sunset guramier. 2 hunner og 1 hann.
kona har sagt lenge at hannen lager en slags pipe lyd, men jeg har vært skeptiskfor har jo aldri lest om noe slikt.
men igår så fikk jeg selv hørt at den lage en slags pipe lyd flere ganger.
Lyden han lager lager hann når han blir stresset/sinna.
Og lydene blir alltid lag etter hunnen har vært borte hos hann og parret seg/lagt egg(utrolig stillig å se på når hannen krøller seg rundt hunnen). Etter egglegingen så kommer jo resten av "bulke"gjengen(fiskene i karret)for å spise egg, og hannen jager de andre som fy.
og når han da kommer tilbake til redet sitt, ja da lager han en pipe lyd-utrolig men sant.
Hann piper som bare det, er jo litt kuult det, men har som sagt aldri hørt om det før.
Har vi en "spesiell"musikalsk fisk, eller er dette vanlig??
Et annet spørsmål om samme fisken har jeg og, etter parring så slipper han utrolig mange luft bobler fra gjellene, er dette og vanlig eller?
Ser egentlig ut som om luftbobblene kommer ut fra hele fisken, men regner seff med at det er gjellene de kommer fra-det er mye mindre luftbobbler enn slike han lager til redet.
Tror det kommer flere hundre små bobbler hvergang han gjør det.
Så har vi en uvanlig gurami, som både lager lyder, og slipper masse luftbobbler??
Kona har mast på meg lenge om å legge ut dette, men jeg turde ikke før jeg hadde hørt lydene han lager selv.
Håper noen kan oppklare dette.