Platy fight

Har hatt 5 stk platy (2 hanner, 3 hunner) i 2 uker nå. 3 av de (1 hvit hann, 1 gul/rød hunn og 1 gul/rød hunn) har hengt sammen som erteris hele tiden. Helt til i går. Bare kom til å kaste et blikk fra TV'n og bort på akvariet og plutselig var det full slåssing mellom de to hannene. Ligger litt på skakke før de gyver løs på hverandre. Holdt på en liten stund før det virket som den hvite hannen innså at han kanskje hadde tapt, så han gjemte seg i huler og grotter. Kl 22 slår lyset seg av og plutselig svømmer de 3 sammen igjen. Lyset går på kl 13 i dag og ser ut som de er tilbake i god harmoni med hverandre, helt til den hvite hannen begynner å gjemme seg igjen. Så fort han ser den gul/røde hannen "pisser han i buksa" og stikker av. Og nå for ca 5 min siden begynte de å slåss litt igjen. Merkelig opppførsel for en nybegynner som meg. Noen som har peiling på hva dette kan komme av? Er det et trekant drama der de slåss om hunnen? Hun har forøvrig fødet babyer. Satte forøvrig oppi 10 nye fisker i går, de går i bra lag med de i vertfall. Noen som har noen synspunkter og evt. tips?
lever ikkje de i harem da ???
Som magge er inne på så kan det rett og slett være for lite damer på disse gutta
Det anbefales gjerne 2-3 hunner pr hann. Dette både for å skåne hunnene fra å bli jaget for mye av mannfolka og for å holde gutta så opptatt med flørting at de ikke har tid til å sloss.

Når det er sagt så har det vært en del tråder om enkelte platy med aggressiv oppførsel som ikke er relatert til feil kjønnsfordeling. Det har seg vel sånn at fisk også er individer som kan vise forskjellig oppførsel.
Får satse på at fleste parten av de 6 platy ungene mine er jenter :p
Men de to hannene har i vertfall roet seg ned betraktelig. Ser ut som de er venner igjen hele gjengen nå
Muttern har bursdag neste uke og har kjøpt et 58 liters akvarie til henne i gave, så vurderer å gi bort en av hannene til henne hvis det skulle bli krangling igjen.
Er det vanlig at fiskene spiser fra hånda di etter under ei uke forresten? Den ene platy hunnen spiste fra hånda etter 4-5 dager. De andre begynte å herme etter henne et par dager senere. Nå er det nok at jeg bare setter meg ned foran akvariet så kommer de i flokk og venter på mat :p spesielt en blå platy hunn med hvit buk og rød hale er utrolig sjarmerende. Jeg setter meg ned foran akvariet og da er hun der med en gang å ser på meg med runde øyer, nesten som om hun tigger om mat, hehe. Utrolig hvor glad man egentlig kan bli i fisker
Enkelte fisk er lettere å få håndtamme enn andre og så kommer det selvsagt an på hvor tålmodig du er. Det er gjerne sånn at de største matvrakene er de som først våger seg frempå, så kommer resten av gjengen etter når de ser at det ikke er så farlig. Bare pass på så de ikke sjarmerer deg til å gi for mye mat. Overspiste fisk er ikke så bra hverken for fisken eller vannkvaliteten

Leste forresten om en som startet med å mate en torsk i fjære. Den ble etterhvert så håndtam og fortrolig at den lot seg klappe. Enkelte perioder kunne den forsvinne for så å dukke opp igjen. De hadde dette spesielle forholdet over flere år. Ikke rart man blir glad i slike typer
Tilfeldig bekjentskap
© Simonsen & Engdal
Reklame for plussmedlemskap