Hvordan best ha i finkornet grus?

Jeg har finkornet grus fremst i akvariet og grovkornet grus bakerst. Jeg ønsker imidlertid å ha finkornet grus bak også.

Tenkte å legge den over den grove, men hvordan gjør jeg dette på beste når det er vann i akvariet?

Bruk et rør og en trakt. Plasser røret der du skal ha grusen. Hell deretter grusen ned i røret gjennom trakten. Hell rolig i lite mengde så slipper du å rote til alt dritten som ligger i bunnlag.
badat
Bruk et rør og en trakt. Plasser røret der du skal ha grusen. Hell deretter grusen ned i røret gjennom trakten. Hell rolig i lite mengde så slipper du å rote til alt dritten som ligger i bunnlag.


Hvilket rør skal jeg bruke da?
2nelise
[QUOTE=badat]Bruk et rør og en trakt. Plasser røret der du skal ha grusen. Hell deretter grusen ned i røret gjennom trakten. Hell rolig i lite mengde så slipper du å rote til alt dritten som ligger i bunnlag.


Hvilket rør skal jeg bruke da?

Bruk et plastrør eller klipp ut bunnen på en brusflaske. Med brusflaske så trenger du ikke trakt siden åpningen er så pass stor.
badat
[QUOTE=2nelise][QUOTE=badat]Bruk et rør og en trakt. Plasser røret der du skal ha grusen. Hell deretter grusen ned i røret gjennom trakten. Hell rolig i lite mengde så slipper du å rote til alt dritten som ligger i bunnlag.


Hvilket rør skal jeg bruke da?

Bruk et plastrør eller klipp ut bunnen på en brusflaske. Med brusflaske så trenger du ikke trakt siden åpningen er så pass stor.

Det var lurt TUSEN TAKK!
Jeg tok en bit av hageslangen og teipet en 1 1/2 liters flaske med avskåret bunn på. Fylte sand i flasken og plasserte det akkurat der jeg ville.

Hvis du har for mye sand i flasken tetter denne seg, men da er det bare å ha litt akvarievann i flasken så åpner det seg.
2nelise
[QUOTE=badat][QUOTE=2nelise][QUOTE=badat]Bruk et rør og en trakt. Plasser røret der du skal ha grusen. Hell deretter grusen ned i røret gjennom trakten. Hell rolig i lite mengde så slipper du å rote til alt dritten som ligger i bunnlag.


Nå har jeg grusen klar i en bøtte med vann. Tror jeg skal prøve meg på rør og trakt.

Men jeg har et spørsmål: heller vi grusen fra bøtta MED VANN ned i trakten?
- eller hvordan er beste måten å gjøre det på?

Jeg skal ta et vannskifte i dag og legger i grusen i forbindelse med dette. Dette betyr at fiskene vil være i akvariet under denne prosessen og jeg vil gjøre dette på en så forsiktig og skånsom måte som overhode mulig for å ikke stresse fiskene for mye.

Takknemlig for gode råd.
2nelise
[QUOTE=2nelise][QUOTE=badat][QUOTE=2nelise][QUOTE=badat]Bruk et rør og en trakt. Plasser røret der du skal ha grusen. Hell deretter grusen ned i røret gjennom trakten. Hell rolig i lite mengde så slipper du å rote til alt dritten som ligger i bunnlag.


Nå har jeg grusen klar i en bøtte med vann. Tror jeg skal prøve meg på rør og trakt.

Men jeg har et spørsmål: heller vi grusen fra bøtta MED VANN ned i trakten?
- eller hvordan er beste måten å gjøre det på?

Jeg skal ta et vannskifte i dag og legger i grusen i forbindelse med dette. Dette betyr at fiskene vil være i akvariet under denne prosessen og jeg vil gjøre dette på en så forsiktig og skånsom måte som overhode mulig for å ikke stresse fiskene for mye.

Takknemlig for gode råd.

Det er ikke lett å kontrollere når du heller grus med vann fra bøtte. Skill grusen godt. Bruk en liten plastspade eller hånden din å ta grusen med. Putt så en etter en spade/hånd med grusen opp i trakten. Rolig og kontrollert, ingen stress, ikke sant. Så kan du ta vannskift etter det.
Ok, så du mener det er best å gjøre dette FØR jeg tapper ut vann? Jeg tenkte kanskje det ville være enklere når jeg hadde tappet ut vann - før jeg fyller på igjen.

Hvordan vil grusen klare å renne igjennom røret forresten?

*unnskyld at jeg virker treg i nøtta - men jeg må bare spørre*
2nelise
Ok, så du mener det er best å gjøre dette FØR jeg tapper ut vann? Jeg tenkte kanskje det ville være enklere når jeg hadde tappet ut vann - før jeg fyller på igjen. Hvordan vil grusen klare å renne igjennom røret forresten? *unnskyld at jeg virker treg i nøtta - men jeg må bare spørre*


For hvert spørsmål du spørrer, kommer du nærmere sannheten.
Jeg tror grusen er tyngere enn vann. Hva tror du?
Du får velge om du vil tape vann i karet først eller etter grusen. Det spiller lite rolle her. Men gjør det bare en gang. Små fisker tåler ikke for mye vann skift på engang.
Det var en knall metode å bruke trakt og rør. Resultatet ble fantastisk bra.

TUSEN MILLIONER TAKK!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap