Hjelp!!!!! eheim 2026

Ja nå har jeg montert mitt nye Eheim 2026 utvendige filter i karet. Har brukt noen timer på det nå men så får jeg det ikke til å virke....
Den pumper ikke inn vann i beholderen. Hva er galt ? ( Ja jeg er jente he,he)
Om den er lik 2028 så fyller du filteret ved å trykke på den store "knappen" på toppen og suger vann inn i filteret.
Ja det har jeg gjort maaaaange ganger...... He he. Blir litt oppgitt jeg da :o)
Står at man skal trykke den forsiktig ned en gang også skal den fylle seg med vann. Hvis ikke dette virket kunne man trykke mange ganger til det kom inn vann men nei.....
Mulig den trekker falsk luft, sjekk alle koblingene
Pumpen skal plasseres lavere enn vannoverflate i karet. Fyll pumpen fult med vann først. Kople til vannslangen. Sett på strøm. Husk å åpne de 2 kraner en på hver side av der slangen koplet til pumpen. Hvis pumpen går men det kom ingen vann ut, da trenger den litt hjelp. Enten suger du fra utblåseslangen eller pumpe vann inn i innsugeslangen ved hjelp av en håndpumpe. Da burde det være greit.
Jippi !!! Nå føler jeg meg litt som Mac Gyver :o) Etter nøye sjekk fant jeg ut at jeg ikke hadde dyttet den grå spaken som du regulerer gjennomstrømmingen med helt ned.( Dette står det ikke noe tips om på mulige feilårsaker he he) Synes kansje ikke det ble så pent men. Lokket på toppen blir jo stående litt opp p.g.a rørene. Det er vel ikke mulig å ordne dette på annen måte heller ? Karet ble i hvertfall fullt av "bobler" om jeg kan si det Det er vel bra ?
Plussmedlem
Skjønner ikke helt hva du mener med "ikke så pent"? (Ja, jeg er mann... he..he.) ;o)
Boblene vil nok forsvinne etterhvert, når pumpa har luftet ut all lufta i filterhuset.
hehe den skjønte ikke jeg heller Loomis, men vi er jo menn så er nok grunnen haha. Anita putt den inn i skapet om du har det:P
Ja dere er absolutt menn :o) Hva mener du med putt den i skapet ? Pumpen står i skapet..... :o/ Verre med slangene som stikker over kanten på karet så lokket står helt på skeive !!!! Hvor lenge må den nye pumpa stå å gå sammen med den gamle før jeg fjerner den ? Den skal BORT....
hehe...ekke greit å være dame skjønner jeg:P

Men for å være seriøse, så må det nye filteret ditt iallefall stå i ca 3 uker før du fjerner det gamle. Men du kan jumpstarte de nye ved å skvise ut filterguffe fra det gamle filteret og over i det nye. Dermed vil du overføre masse bakterier og kan kaste det gamle ut fortere, rundt en uke ville jeg tro. Men kan være greit å sjekke nitrit verdiene etter at du har gjort dette slik at du får sjekka at det nye filteret fungerer som det skal.
He He, noen ganger skulle jeg ønske jeg var mann. Synes jeg har vært flink jeg som har greid å montere dette helt alene :o)

Ja da kan det bare få stå de ukene som trengs tror jeg. Hvordan får man lettest fjernet det innvendige filteret. Tips?
Plussmedlem
Hehe....
Vi trodde nok begge, både Tom og jeg, at du snakket om lokket på filteret
Selv om jeg synes det var litt merkelig...

Lokket på Juwel-karet (det er vel dette?) kan du lage hull i til slangene. Har gjort det selv.
Så lenge filteret ikke er innkjørt så må det egentlig stå noen uker sammen med det gamle, men du kan jo se om du klarer å få "lurt inn" noen av svampene fra Juwelfilteret inn i Eheimen. Da kommer jo filterbakteriene fort igang i Eheim-flitermaterialet.
Anita H
He He, noen ganger skulle jeg ønske jeg var mann. Synes jeg har vært flink jeg som har greid å montere dette helt alene :o) Ja da kan det bare få stå de ukene som trengs tror jeg. Hvordan får man lettest fjernet det innvendige filteret. Tips?


Jeg brukte en sparkel spade av metal når jeg fjerna filteret i mitt rio 240l, tynn tapetkniv gav jeg opp da disse bare knakk hehe
Loomis
Hehe.... Vi trodde nok begge, både Tom og jeg, at du snakket om lokket på filteret ;) Selv om jeg synes det var litt merkelig...


Du hadde helt rett Loomis, skjønte ikke det jeg heller:P, men var ikke det lokket så
Ja, ja langt på natt og tett i pappen....*ler* Borret du hull med drill da eller ?
Hadde egentlig sett for meg at slangene ble skjult bak karet men utsuget må jo være på siden av karet :o(
Plussmedlem
Jeg brukte også en nyslipt sparkel fra dette settet da jeg fjernet et av mine.
Plussmedlem
Anita H
Borret du hull med drill da eller ?


Brukte en baufil og skar bort et lite stykke så både "inn og ut"-slangene fikk plass.
Ok. Det skal jeg nok få tak i. Takk for all hjelp, dere er noen Engler :o)
Bare hyggelig vettø....natteranglende engler med glorien på skeiva hehe
Plussmedlem
Fint å være til hjelp
Men du, Tom...Glorien på skeiva? Snakk for deg selv...Min er helt rett
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap