Vannbytte

Skal ta en fulstendig rens/vask og vannbytte av akvariet mitt snart + tilsette mer Sand/grus. Må da tømme akvariet helt. Skal da bruke 19l karet mitt til oppbevaring av plantene + FF, og plastbokser fra Europris (3l) for oppbevaring av resten av fisken.

Når jeg er ferdig og skal fylle det igjen, hvor mye av orginalvannet må jeg tilbakeføre for å sikre at bakteriekuturen tar seg opp igjen ?
Freddy Gillund-Paulsen
Skal ta en fulstendig rens/vask og vannbytte av akvariet mitt snart + tilsette mer Sand/grus. Må da tømme akvariet helt. Skal da bruke 19l karet mitt til oppbevaring av plantene + FF, og plastbokser fra Europris (3l) for oppbevaring av resten av fisken. Når jeg er ferdig og skal fylle det igjen, hvor mye av orginalvannet må jeg tilbakeføre for å sikre at bakteriekuturen tar seg opp igjen ?

Hvorfor skal du ta en fullstendig rens/vask? Du trenger ikke å tømme hele akvariet for å fylle på mer sand/grus.

Jeg gjorde selv dette i går. Jeg brukte et rør og en trakt. Jeg tok ut plantene og la dem i en bøtte med akvarievann, tok også ut røtterne fordi jeg skulle plante på disse.

Jeg gjorde dette ifbm vannbytte. Jeg tappet ut 1/3 av vannet. Jeg tilsatte finkornet grus som jeg hadde vasket godt først. Så hadde jeg grusen i bøtte med vanlig springvann.

Jeg førte røret forsiktig ned til bunnen og mannen min øset grusen i trakta, da kunne jeg styre med røret hvor grusen skulle. Det gikk fantastisk bra og fiskene ble ikke stresset i det hele tatt!

Når grusen var på plass så førte jeg ned røtterne med planter, og plantet ellers i grusen.

Når dette var gjort så fylte vi på vann igjen. Trakta og plastrøret kjøpte vi på Biltema.

Trakta er ca 30 cm i diameter - ganske stor altså. Så da vi fylte opp vann igjen så holdt jeg trakta ned i akvariet og mannen min tømte vann fra bøtter oppi trakta. På denne måten så tok trakta av for trykket slik at ikke grusen skulle flyte utover.

Det gikk faktisk over all forventning og fiskene ble ikke redde.

Så da fikk vi gjort dette uten å forstyrre vannkvaliteten mer enn ved et vanlig vannbytte
Uansett, det aller viktigste du kan (MÅ) gjøre er å ta vare på pumpa. Den må rett i en bøtte med akvarievann og slåes på! Ellers dør bakteriene i pumpa og det vil du ikke. Hvis dette skjer så er du på et nivå som kan sammenlignes med et nyoppstartet kar.
Filteret går ned i 19 literen sammen med plantene og FFene, og selvf akvarievann.

Grusen jeg skal tilsette er i en annen fargenyanse enn den jeg har, så jeg har lyst til å blande den, samt rense grusen jeg allerede har i akvariet. Desuten er det en del grønt på glasset som jeg vil vaske bort.

Hadde egentlig bare tenkt en enkelt vannbytte, men iom jeg har 19literen som forløpig ikke er satt opp, tenkte jeg skulle bruke den til å ha plantene i mens jeg bytter og tilfører mer grus.
Ja skjønner. Du bør uansett ta vare på så mye akvarievann som du klarer
Freddy Gillund-Paulsen
Filteret går ned i 19 literen sammen med plantene og FFene, og selvf akvarievann. Grusen jeg skal tilsette er i en annen fargenyanse enn den jeg har, så jeg har lyst til å blande den, samt rense grusen jeg allerede har i akvariet. Desuten er det en del grønt på glasset som jeg vil vaske bort. Hadde egentlig bare tenkt en enkelt vannbytte, men iom jeg har 19literen som forløpig ikke er satt opp, tenkte jeg skulle bruke den til å ha plantene i mens jeg bytter og tilfører mer grus.

Ideelt sett så bør du ikke rense den grusen du allerede har, du kan jo bruke en slamsuger og suge ut slam av den. Men vasket den ville jeg ikke gjort.

Det grønne på glasset fjerner du enkelt med filtervatt som du får kjøpt i dyrebutikker. Du må IKKE bruke såpe!

Du kan jo ha den nye grusen over den gamle og så blande det i akvariet?

du trenger ikke ta vare på noe akvarium vann, så lenge du har en pumpe som er innkjørt.
are å fylle på nytt vann, vente til tempen har kommet dit den skal være og vips sette inn fiskene.
Det er i filteret bakteriene vi har brukt for sitter. Så å ta vare på akvarium vann har lite for skje.
50% vannbytte i fyngelkar
Leste i en annen tråd her at en skal bytte 50% av vannet hver dag, man hva med vannverdiene som pH osv. har ganske surt vann på under 6,4 i kranen. Det er 20 - 30 seilfinnemolly i et 12 liters kar. Seilfinnemollyen skal hea en pH på rundt 8. Hva gjør jeg?
Plussmedlem
Seilfinnemolly tåler vel pH på 7 også.
Men hvis du skal være så flink å skifte 50 % vann i yngelkaret hver dag, så er det jo bare å justere verdiene i bøtta før du skifter. Vi snakker jo kun om ca. 6 liter.
Man kan f.eks. bruke noe slikt.
Jeg syns det høres mye ut med 50 % vannbytte hver dag jeg da. Blir ikke det stress for fisken da? Har selv en 13 liter med yngel og snegler og der bytter jeg 2 liter vann to ganger i uka. Jeg bruker natron til å justere ph og kh med. Jeg måler før jag tar et vannskifte og hvis verdien er bra så tar jeg å venter et par dager for å se om den fremdeles er stabil . Har den sunket noe så tilsetter jeg en kvart teskje utrørt i litt vann. Ph bør økes langsomt, så dette kan gjentas til ønsket verdi er oppnådd.
Plussmedlem
Heidi Ingdal
Jeg syns det høres mye ut med 50 % vannbytte hver dag jeg da. Blir ikke det stress for fisken da? .

Ikke uvanlig i yngelkar.
Veit at det er noen som skifter 100 % i forbindelse med Corydoras-yngel.
Loomis
[QUOTE=Heidi Ingdal]Jeg syns det høres mye ut med 50 % vannbytte hver dag jeg da. Blir ikke det stress for fisken da? .

Ikke uvanlig i yngelkar.
Veit at det er noen som skifter 100 % i forbindelse med Corydoras-yngel. Jeg har aldri gjort det og det har gått bra hele tiden. jeg har også coryyngel som går i 25 litern, jeg putta blad med egg på så de klekte oppi det karet og de lever og vokser så fort. Har levert ifra meg en ladning på 6 stk her om dagen. Vi kan vel alle ha våre måter og gjøre ting på og det er bra så kan man utveksle erfaringer rundt det.
Plussmedlem
Heidi Ingdal
Vi kan vel alle ha våre måter og gjøre ting på og det er bra så kan man utveksle erfaringer rundt det.

Ja, det er en av tingene som er bra med et forum som AF

"Mine" cory-barn går også i et "vanlig" kar med foreldrene. Flere hadde sikkert overlevd i et yngelkar, men men...
Og et 100 % daglig vannbytte hadde sikkert stresset meg mere en fisken
Det er vanlig at man gir yngelkar noen ekstra vannbytter for å holde vannkvaliteten oppe. Det fòres jo gjerne en del mer eller oftere i yngelkar enn i et vanlig selsksapskar, ettersom yngel trenger jevn tilføring av næring for å vokse som de skal.

Men det er også en annen grunn. En almenn oppfatning og erfaring mange akvarister har gjort seg, er at med god tilførsel av rent og friskt vann, så vokser yngelen bedre. Trangboddhet og skitne oppvekstkår hemmer veksten, pga alle avfallsstoffene fiskene selv skiller ut. Husk at 100 yngel er minst 100 bæsj og tiss om dagen.... Små riktignok, men like fullt hemmer det veksten. De vokser ikke så bra som de ellers kunne, om man skiftet oftere vann.

Jeg har lest utrolig mange varianter og måter å drive oppdrett på, og alle akvarister er nok overbeviste om at deres metode fungerer best Hvorfor ikke prøve litt forskjellig, og sammenligne selv? Om et kull får sjeldent vannbytter, kan man prøve noe annet på neste kull og sammenligne så man ser med egne øyne. Det skader jo ikke

Om jeg ønsker høyest mulig overlevelsesprosent på et kull, så bytter jeg faktisk oppimot 100% om dagen. Det har fungert veldig bra for meg.
Men... det er mye jobb, og ikke så ofte jeg gidder lenger. Mye jobb bl.a. fordi vannet som tilsettes må være helt likt det gamle mht temperatur og ph, og målinger frem og tilbake må gjøres.
Akkurat nå har jeg et kull med Corydoras weitzmani som er ca 10 dager gamle i et lite 12 liters kar med svampfilter, littegranne sand på bunnen og et par flyteplanter. De får et par små vannbytter i uka, og får bare tørrfòr. Dette er latmannsvarianten Enkelt og greit.

Yngel som overlever og vokser opp i det vanlige akvariet med de voksne, er kanskje ikke så mange, men de som faktisk klarer seg vokser ofte bra og blir noen tøffinger. En av grunnene til at de vokser bra, er nok at i et godt innkjørt akvarium med mye planter som innredning, vil det alltid finnes masser av små microorganismer de kan spise av nærmest kontinuerlig. Tilgangen på føde er derfor god. Dette finner de ikke i et nesten nakent yngelkar som kanskje er satt opp helt nylig.
Jeg driver ikke med 100 yngel i en 13 liter. Jeg har maks 13 i gangen og de går sammen med snegler og guppy yngel og trives som bare det. Det er vel ingen corybeibier som får bytta vann og slamsugg elva el sjøen sin hver dag i naturen heller. Noe bæsj må nok til for å styrke imunforsvaret tror jeg. Jeg syns det er kjempebra at vi begge to lykkes med dette selv om det gjøres forskjellig....Sånne ting er det ingen konkret fasit på. Sånn er det bare og det må man bare respektere.
Jeg skrev bare svaret på generelt grunnlag Det var ingen direkte respons på ditt forrige innlegg, altså.
Som nevnt; alle har sine egne metoder og bruker de som man føler man lykkes med
2nelise
[QUOTE=Freddy Gillund-Paulsen]Filteret går ned i 19 literen sammen med plantene og FFene, og selvf akvarievann. Grusen jeg skal tilsette er i en annen fargenyanse enn den jeg har, så jeg har lyst til å blande den, samt rense grusen jeg allerede har i akvariet. Desuten er det en del grønt på glasset som jeg vil vaske bort. Hadde egentlig bare tenkt en enkelt vannbytte, men iom jeg har 19literen som forløpig ikke er satt opp, tenkte jeg skulle bruke den til å ha plantene i mens jeg bytter og tilfører mer grus.

Ideelt sett så bør du ikke rense den grusen du allerede har, du kan jo bruke en slamsuger og suge ut slam av den. Men vasket den ville jeg ikke gjort.

Det grønne på glasset fjerner du enkelt med filtervatt som du får kjøpt i dyrebutikker. Du må IKKE bruke såpe!

Du kan jo ha den nye grusen over den gamle og så blande det i akvariet?

Da er vannbytte gjort. Det ble også bytte av substrat i 54 literen samt en om-inredning. Se bilder på profilsida. Jeg har også satt i gang oppdrett. En stk hunn-PraktBarbe er satt ut i 19 literen. Der skal hun være et par dager før hun får besøk av "friere"
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap