Hadde det vært mulig med mer info. i plantebasen?

En ting jeg har savnet litt i plantebasen; har det vært mulig å skrive litt om de forskjellige plantene tar opp næring fra bladene eller om de trenger bunnæring osv.? (Jeg tror det står om enkelte men ikke alle). En annen ting jeg også synes hadde vært kjekt er om hvordan man tar avleggere;deler rota; tar toppskudd osv..
Dette er bare en idè jeg fikk som hadde gjort det enklere for oss nybegynnere. Mulig at det er et kjempearbeid og bare en dum idè?

Godt mulig at jeg har postet denne i feil forum også;p

Alle medlemmer kan legge inn info i basene

Ja, det er masse arbeid hvis man skulle gått gjennom en og en plante- men hvis alle medlemmer bidrar litt vil basen etterhvert inneholde masse snadder
Men det er slett ikke sikkert man finner info om alt.. det er endel av jobben.
MC Darup
Ja, det er masse arbeid hvis man skulle gått gjennom en og en plante- men hvis alle medlemmer bidrar litt vil basen etterhvert inneholde masse snadder :) Men det er slett ikke sikkert man finner info om alt.. det er endel av jobben.

Hva med en generell beskrivelse av hver enkelt familie da, men det hadde kanskje blitt enda mer arbeid....:s

Sikkert like greit sånn som det er

Eller så kan du jo begynne en dag lysten er over deg
MC Darup
Eller så kan du jo begynne en dag lysten er over deg ;)

Det kunne jeg jo forsåvidt gjort, men er stygt redd for at noen hadde fått en kjempejobb med å rette opp all feilinformasjonen jeg hadde lagt inn
Innrømmer at det var en veldig dårlig idè

Nei, ideèn er ikke dum
Alle felter i alle basene burde vært helt komplett.. problemet er tid og mengde arbeid.
Men jeg skjønner ikke hvorfor du bare skulle funnet feil-info?
Du måtte jo gjort det på samme måte som alle andre, bruke google/ tropica/ bøker.

HVis jeg skulle gjort dette måtte jeg googlet hver plante, lest meg fram og lagt inn info.
Dette kan jo alle klare
Hvis jeg søker etter planter på google bør jeg helst få opp info. med norsk tekst da jeg med stor skam må innrømme at jeg er ganske blank når det gjelder engelsk.Jeg har inntrykk av at det meste som står om akvarieplanter er på engelsk, deriblant tropicas sider.(Unntaket er selvfølgelig Akvaforums utmerkede sider)
Hva er det egentlig som blir godkjent som ino. om plantene i basen? Er det kun det som man finner bl.a. på Tropicas sider eller kan man også legge inn info. som man selv har erfart/ eller hørt om? Er det noen som "sitter og godkjenner" det man evt. har lagt inn?
Ellers håper jeg tråden ikke ble oppfattet som noen kritikk. Jeg synes plantebasen er kjempebra, og bruker den svært ofte
Plantebasen er god den, men det finnes selvsagt et enormt potensiale for å gjøre den bedre.

Alle medlemmer kan bidra med info. Har du erfaringer om en plante, som du mener er viktig å dele med med andre, så ta det med.

Egne erfaringer er mye bedre en det man bare har "hørt om"
Det finnes noen myter innen plantehold også.

Det er noen som godkjenner, og legger inn.


Når det gjelder næringsopptak, så tar de fleste stengelplanter opp næring fra både blader luftrøtter og bunnrøtter.
De andre akvarieplantene tar mest opp fra rota.
Panduro
Ellers håper jeg tråden ikke ble oppfattet som noen kritikk. Jeg synes plantebasen er kjempebra, og bruker den svært ofte:-)


Vil bare si at jeg overhodet ikke oppfatter dette som kritikk
Råd/ tips og innspill er velkomne!
Tusen takk for svar og tips begge to
Da har jeg bestilt denne på dansk.
Greit å ha noe å bla i også
Panduro
Hva med en generell beskrivelse av hver enkelt familie da, men det hadde kanskje blitt enda mer arbeid....:s

Svært godt forslag. Genusbeskrivelser kunne vært et viktig supplement til artsbeskrivelsene. Skal høre med Teckie og de andre om det lar seg gjøre på samme måte som i fiskebasen.
Det hadde jo vært supert
Hvem er forresten Teckie?
Håper det ikke blir alt for mye arbeid på dere.
Hvordan er det i forhold til rettigheter på det man legger inn? Om man f.eks. leser i nevnte bok fra Tropica eller annen lektyre og skriver inn info man finner der. Da bør man vel ha med kildene for å unngå brudd på åndsverkloven? Eller?
Vi har en god avtale med Tropica om bruk av dem som kilde. Andre kilder oppgis dersom den som oppdaterer en profil mener det er nødvendig eller passende.
Man kan jo skrive med egne ord, det er jo ikke slik at hvis noen skriver i en bok at cryptocoryne arter bør ha bunngjødsel så kan aldri noen andre skrive det igjen uten å bryte copyright. Men kilder er jo også god referanse pga. da kan man mer stole på at det er noe som stemmer og evt. sjekke.
Forslaget fra Panduro om genusinformasjon er nå implementert i plantebasen.

Enig i at kilder er bra, men det brukes sjelden ved oppdateringer i basene. Etter atskillige timer med googling på endel arter konkluderer jeg ofte med at informasjonen jeg finner ikke kan spores til noe virkelig opphav. Det er lite vits å oppgi en kilde når kilden ikke er opphavet uansett.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap