Skal jeg medisinere?

Noen av fiskene mine, spesielt messingbarbene, metallpansermallene og palettciklidene har klødd seg mye i det siste. Og for noen dager siden, fikk scalare hannen min et hvitt/gjennomsiktig belegg på litt av kroppen. Mesteparten av det er borte nå. Nå ser jeg at noen av metallpansermallene, neontetraene og messingbarbene puster fort. Scalarehunnen har også fått noe som ligner sopp eller finnråte på finnene, det har også de små scalarene bare at finnene er litt borte. Den ene neontetraen har også noe som ligner munnsopp, men er ikke sikker.

Vannverdiene er fine. (Ph og Gh)

Skal jeg medisinere? Har Esha exit, esha 200, Sera bactopur og sera costapur
fiskene dine har sopp, noe som lett kommer i sår, jeg vil anbefalle deg eSHa 2000, og 1 ts salt pr 10 l vann, salt er rene medisinen mot soppangrep, så vil jeg anbefalle deg å kaste sera produktene, iallefall sera costapur, Sera bactopur har jeg ingen erfaringer med, men vil anbefalle deg å ikke bruke noe annet enn eSHa produkter når det gjelder medisin.
Det er jo ikke bra og ta to behandlinger i samma slengen? Og mallene mine ville ikke tåle saltet så bra.. Jeg kjører en kur med Esha 2000
Er langt fra noen ekspert på sykdom, men såvidt jeg vet så er sopp nesten alltid en sekundær infeksjon. Altså, soppen kommer fordi noe annet har skjedd. Behandle gjerne soppen, men om du ikke fjerner årsaken til soppen er det bare et tidsspørsmål før problemet er der igjen.

Når det er sagt, dette du sier med et slags belegg på kroppen kombinert med kløing får meg fort inn på tanken om Oodinium. Les artikkelen om sykdom her på forumet og se om du syntes symptomene likner. Om de gjør det så står det også beskrevet behandlingsforslag i nevnte artikkel. Temperaturkuren kan brukes her.

Det du beskriver som finneråte, kan dette være resultatet av slåssing? Barber, er ikke de kjent for å kunne nappe fine, lange finner? Pallettene kan vel også være hissige til tider?

Jeg lurer på om det beste vil være temperaturkuren kombinert med litt salting av vannet. Er usikker på om du også burde medisinert med esha 2000 mot sopp/finneråte. Andre bør uttale seg om anbefalt behandling, jeg har liten erfaring her...
Joakim
Er langt fra noen ekspert på sykdom, men såvidt jeg vet så er sopp nesten alltid en sekundær infeksjon. Altså, soppen kommer fordi noe annet har skjedd. Behandle gjerne soppen, men om du ikke fjerner årsaken til soppen er det bare et tidsspørsmål før problemet er der igjen. [B]Når det er sagt, dette du sier med et slags belegg på kroppen kombinert med kløing får meg fort inn på tanken om Oodinium. Les artikkelen om sykdom her på forumet og se om du syntes symptomene likner. Om de gjør det så står det også beskrevet behandlingsforslag i nevnte artikkel. Temperaturkuren kan brukes her. [/B] Det du beskriver som finneråte, kan dette være resultatet av slåssing? Barber, er ikke de kjent for å kunne nappe fine, lange finner? Pallettene kan vel også være hissige til tider? Jeg lurer på om det beste vil være temperaturkuren kombinert med litt salting av vannet. Er usikker på om du også burde medisinert med esha 2000 mot sopp/finneråte. Andre bør uttale seg om anbefalt behandling, jeg har liten erfaring her...

Det var det jeg tenkte på først også.. Men er temperaturkuren bra for gullfiskene da?..
Bildene av scalarenes finner er egentlig ganske klart; finneråte.
Det er et typisk tegn at "membranen" mellom finnestrålene råtner bort, mens bare de harde finnestrålene (som er ben) står igjen.

Finneråte er en bakteriell infeksjon. I sårene etter denne, har fisken din i tillegg fått sopp. Som nevnt ovenfor i tråden av en annen; sopp er som oftest en følgesykdom (sekundær infeksjon) etter en annen sykdom eller skade.

Først bør du kurere finneråten, mener jeg. Ta et realt vannbytte, og så medisinerer du mot det. Det er den sykdommen som er årsaken til soppinfeksjonene, så jeg ville tatt hånd om den først.

PS!
Jeg var ikke klar over at temperaturkuren brukes vel mot annet enn hvitprikk-parasitter. Men uansett; du bør ikke kjøre noen varmekur akkurat nå, da soppinfeksjoner og bakterier stortrives i varme! Ta en ting om gangen, og bruk medisin i dette eller disse sykdomstilfellene. Det er sopp og bakterier som er det mest prekære problemet her.
Kristin&fiskene
Det var det jeg tenkte på først også.. Men er temperaturkuren bra for gullfiskene da?..

Neeei, men så sa du heller ingen ting om at du hadde gullfisk.

Gullfisk er også ganske glad i å nappe finner, i tillegg skal jo denne ha kaldere vann enn de andre fiskene du har?

Jeg gjentar meg selv, men det viktigste du gjør er å fjerne årsakene til at symptomene oppstår. Etter min oppfatning så har du endel fisk som kan lage krøll for hverandre, noe som øker stresset og dermed sannsynligheten for sykdom. Selv ville jeg antakelig kjørt på med både esha 2000 og exit, samtidig som jeg hadde lagt inn en rubrikkannonse med "gullfisk til salgs".

Scalare er jo også en rolig fisk, er ikke sikker på at de trives så innmari godt sammen med palletter og barber?

Hvis jeg skal bruke både Exit og 2000, skal jeg bruke den anbefalte doseringen på pakningen da?

Gullfiskene skal forresten få hagedam til sommeren. Palettene har de lært å holde seg unna nå. Tror det går bra med barbene også.
I dag begynte jeg å medisinere med Esha 2000 mot finnråte.
Mona har helt rett i at dette er en bakteriell finneråte, med sekundær infeksjon. Kan være at fisken er noe svekket etter problemene med slimlaget, og derfor har vært ekstra utsatt.

Behandle med eSHa 2000 her, normal dossering. Om du er ganske sikker på at fisken ennå sliter med parasitter i slimlaget, kan du selvsagt kombinere med normal dossering av eSHa Exit også (full dose på begge).

Varmekuren skal ha effekt på Oodinium, både Oodinium og hvitprikk er parasitter som ikke tåler varme alt for godt. Oodinium krever dessuten en del lys for å overleve, og er dermed den parasasitten som en enklest blir kvitt.
En del stammer av Oodinium tåler så lite temp, at de aldri vises i ett vanlig selskapsakvarie, og det sier jo sitt
Ser ikke ut som fisker sliter med slimlaget forsatt.

Skal jeg medisinere med Exit også? Og varmekuren mot Oodinium?

Hva skal jeg gjøre med gullfiskene hvis jeg kjører varmekuren?
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap