- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hva kan være feil i akvariet vårt?
Hva kan være feil i akvariet vårt?
Hei og hopp! Igjen søker jeg råd her hos noen som har mer peiling enn jeg har...
Rundt juletider tok vi bort det som var igjen av planten gulrotgress (ceratopteris thalictroides). Etter det har det skjedd noe med akvariet vårt (om det har sammenheng med at planten ble tatt bort vet jeg ikke...).
For det første har det skjedd en oppblomstring av alger, og etter det jeg kan se her inne ser det ut til at det er skjeggalger.
De plantene vi har nå for tiden er planter med store blader (2 ulike)
For det andre har fiskene begynt å dø i et hyppig tempo (2-3 i uka) og dette bekymrer oss mest, siden vi ikke forstår hvorfor?
Akvariet er 140 liter, og vi delbytter hver uke 30-40 liter vann, slik vi har gjort bestandig.
pH=6.8
nitritt=0
Gh=6
Kh=4 sist vi målte forrige uke, men vi har hatt i pH/Kh+ etter det (fordi pH sist uke lå på mellom 6.3 og 6.5 og vi ville heve den litt)
Jeg har lest på akvaforum til øyet ble stort og vått og finner ut at det visstnok ikke skal være så farlig med alger for fiskene.
De døde fiskene er hovedsaklig guppy og også noen platy. Har ikke sett tegn på noe sykdom som prikker eller finneråte eller noe annet, så dette er et stort mysterium!
Har noen en god idè om hva jeg kan gjøre?
NB! Prøver følgende nå for å bli kvitt algene:
*lys påslått 8 istedetfor 12 timer
*hyppigere vannbytter (2 ganger pr uke istedet for 1 gang)
*forer mindre
På forhånd takk for gode råd!
Rundt juletider tok vi bort det som var igjen av planten gulrotgress (ceratopteris thalictroides). Etter det har det skjedd noe med akvariet vårt (om det har sammenheng med at planten ble tatt bort vet jeg ikke...).
For det første har det skjedd en oppblomstring av alger, og etter det jeg kan se her inne ser det ut til at det er skjeggalger.
De plantene vi har nå for tiden er planter med store blader (2 ulike)
For det andre har fiskene begynt å dø i et hyppig tempo (2-3 i uka) og dette bekymrer oss mest, siden vi ikke forstår hvorfor?
Akvariet er 140 liter, og vi delbytter hver uke 30-40 liter vann, slik vi har gjort bestandig.
pH=6.8
nitritt=0
Gh=6
Kh=4 sist vi målte forrige uke, men vi har hatt i pH/Kh+ etter det (fordi pH sist uke lå på mellom 6.3 og 6.5 og vi ville heve den litt)
Jeg har lest på akvaforum til øyet ble stort og vått og finner ut at det visstnok ikke skal være så farlig med alger for fiskene.
De døde fiskene er hovedsaklig guppy og også noen platy. Har ikke sett tegn på noe sykdom som prikker eller finneråte eller noe annet, så dette er et stort mysterium!
Har noen en god idè om hva jeg kan gjøre?
NB! Prøver følgende nå for å bli kvitt algene:
*lys påslått 8 istedetfor 12 timer
*hyppigere vannbytter (2 ganger pr uke istedet for 1 gang)
*forer mindre
På forhånd takk for gode råd!
Postet 17.02.08 kl 21:47
Postet 17.02.08 kl 21:52
Postet 17.02.08 kl 21:56
Det er ikke så lett å si noe konkret så lenge det ikke finnes symptomer å gå på. Øke vannnbyttefrekvensen er bestandig lurt i slike tilfeller.
Når det gjelder alger er dette helt ufarlig for fiskene. Sett gjerne inn noen hurtigvoksende planter for å dra ut overskuddsnæring i karret. Dette er med på å begrense algeveksten. Stengelplanter fungerer fint til dette formålet.
Sørg også for at det er nok O2 i vannet. Dete kontrolleres lettmed utblåssningen til filteret. Rimelig god bevegelse i vannflata holderi massevis.
Har dere satt inn noe nytt i akvariet?
Postet 17.02.08 kl 21:59
Ikke noe nytt...
er satt inn, nei...
Synes algeveksten har stoppet litt opp siden vi begynte å redusere tiden lyset er på (=ønsketenkning?)
Så lenge det ikke er farlig for fiskene med alger, så må det være andre ting som gjør at de dør, men takker for all hjelp og må bare fortsette å følge med.
Synd vi bor på en plass langt uti gokk, ellers skulle jeg ha kjøpt hurtigvoksende planter. Noen venner skulle kjøpe for oss på lørdag, men de glemte det...
Så får vi bare fortsette en stund til med hyppigere vannbytter...
Takk og takk!
Synes algeveksten har stoppet litt opp siden vi begynte å redusere tiden lyset er på (=ønsketenkning?)
Så lenge det ikke er farlig for fiskene med alger, så må det være andre ting som gjør at de dør, men takker for all hjelp og må bare fortsette å følge med.
Synd vi bor på en plass langt uti gokk, ellers skulle jeg ha kjøpt hurtigvoksende planter. Noen venner skulle kjøpe for oss på lørdag, men de glemte det...
Så får vi bare fortsette en stund til med hyppigere vannbytter...
Takk og takk!
Postet 18.02.08 kl 17:32
Det går an å kjøpe planter her inne på forumet . det fungerer kjempebra det. Har gjort det to ganger selv og det gikk bra begge gangene.xtelleer satt inn, nei... Synes algeveksten har stoppet litt opp siden vi begynte å redusere tiden lyset er på (=ønsketenkning?) Så lenge det ikke er farlig for fiskene med alger, så må det være andre ting som gjør at de dør, men takker for all hjelp og må bare fortsette å følge med. Synd vi bor på en plass langt uti gokk, ellers skulle jeg ha kjøpt hurtigvoksende planter. Noen venner skulle kjøpe for oss på lørdag, men de glemte det... :-( Så får vi bare fortsette en stund til med hyppigere vannbytter... Takk og takk!
Postet 18.02.08 kl 17:59
På vinteren også?
Kan man gjøre det på vinterstid også????? Kjøpe/få sendt planter altså?
Postet 21.02.08 kl 18:44
Postet 21.02.08 kl 18:46