Diy hjørnefilter av blåfiltermatte (artikkel) (side 4)

ja, da var det ferdig!! utrolig nok greide jeg hele greia uten å bruke verken silikone eller tilskjært glass. det var ikke en smertefri prosess, men den funker. Bak filteret har jeg to pumper en på 2000 l/h og en på 1200 l/h.
Er d mulig å dekke til blåmatten med et eller annen?Vet d høres teit ut,men kan man bruke planter å feste på matten feks?
Vet jo at filteret vil filtrere dårligere hvis noe dekker den,men tenkte kanskje noen planter kunne klare å skjule blåfargen samtidig som vann og "grums" slipper gjennom.
De "gror" litt til etter hvert!
Synes også de er fryktelige når de er nylagde disse av blå matter,
men å dekke dem helt til så man ikke ser det blåe vil jeg ikke anbefale.
Du vil nok hindre gjennomstrømmingen såpass at du vil få problemer.
Bruk heller sorte matter da!

Når det er sagt, all slags mose, Javaer og slikt vil kunne feste seg fort på disse.
Kanskje en plante eller to og så vente til de blir litt mørkere av smuss og dritt?
Et dårlig bilde, men som du ser her har mattene mine snart samme farge
som skiferstein-listene som holder dem på plass.

Er det noen som har problemer med at sanden kommer seg under matten og setter seg inni powerheaden? Hører at en av powerheadene mine begynner å slite litt med å starte etter de har vært av, mistenker at det er sand som har sugd inni pumpen som lager litt krøll. Vurderer å legge noe ret bak eller forran som stopper sanden i å gå under matten. Da kun i nederste del av filteret.
Noen som har noen tips til hva som kan brukes?
Tenker på å laminere sammen noen slike laminerings plastlommer, skjære disse til i en viss høyde på fremsiden av filteret og deretter sette et par punkter med silikon for å holde en på plass. Kan dette høres ut som noe som funker?
Skal jo ikke komme noe under matten, de tetter jo godt mot bunnen av karet.
Er matten kuttet beint? Klemmer du den på plass så den står helt i bunnglasset.
Har mange slike filter i mine kar, men har aldri opplevd det.

Om du skal gjøre endringer, hva med ei god stripe akvariesilikon under matta.
La den tørke før du setter den i karet, slik at den fungerer som en gummipakning
mellom skummatten og glasset.
Du kan legge en to-tre cm tykk plate av blåsvamp i bunnen inne i filterkammeret, slik at sirkulasjonspumpa ikke ligger rett på bunnen. Alternativt kan du feste pumpen høyere opp i kammeret.
Bruker selv Biltemasand og hjørnefilter i 6 stk 54 litere og har pumpene relativt høyt oppe i kammeret. Har også delt svampen i to horisontalt, slik at når jeg må rense den, ligger det igjen en ca 5 cm høy svamp nederst som holder sanda borte fra filterkammeret. (Maks sandtykkelse er da 4,5 cm.)
Matten skal være kuttet ganske beint ja, kanskje den ikke ligger skikkelig ned mot bunngalsset, skal ta å sjekke det.
Ikke en dum ide å ha en bit filtersvamp under pumpen, kanskje eg skal gjere det også
Lurer på å skaffe meg noe sånn som dette.



Noen som har erfaring med dette?
Det der har jeg siklet etter også, virker jo veldig praktisk. Og pent samtidig, det er ikke dårlig. Har desverre ikke prøvd det enda...
var det jeg syntes også.. Penere enn vanlige blåfilterhjørner, og slipper å rote rundt med mine 10 tommeltotter
Jeg prøvde og lage slike, med akkurat det samme som de har brukt. Men min erfaring er at det er vanskelig og få de skikkelig fast inne i hjørnene. Fisk svømte inn mellom glasset og filteret og hang seg fast og tok kvelden. Jeg fjernet mine igjen. Holder på og lage hjørnefilter nå. Skal bruke sort filtermatte, men det blir litt midlertidig med blå filtermatte siden det er det jeg har liggende.
HMF filtere passer for kar der man ikke skal ha planter :p
Mange, inkl meg selv, ender opp med å fjerne alle HMF hjørnefilterne i alle kar pga plantene begynte å mistrives og det var alvorlige algeproblemer.

Hovedårsaken til det er at HMF filtreringen nesten er FOR bra, så vannet blir utarmet. Krever en stødig og nøyaktig hånd når det kommer til dosering av plantegjødning og mineraler, som må gis omtrent daglig for å holde det vedlike.

De første 3-4 mnd med HMF filter var supre, men problemene kom først når effekten og innkjøringen var kommet på maks; etter 5-6 måneders drift. Plantene visnet, og algene overtok hele akvariene. Tjukke svære kladder med trådalger overalt...*grøss*

De som planlegger HMF eller bruker det; husk å tilsette vannet mineraler og plantegjødning, hvis dere vil at plantene skal trives.

Hvis det ikke var for plante- og alge-problemene, ville jeg nok hatt HMF i alle kar. Det er lettvindt og det er plassbesparende, og ikke minst; billig filter.
Jeg tror jeg har funnet "løsningen" på HMF, planter og alger :o)

Matten må ikke være mer enn 2-3 cm tykk ! Glasset bak matten må dekkes til, feks males svart slik at det ikke kommer lys inn i filterhjørnet. Og sist, men ikke minst, det finnes ikke vedlikeholdsfrie filter, ta ut matten 2-3 ganger i året og rengjør den i akvarievann, akkurat som med andre filter.
Har du noen som helst anelse om hvilke enorme mengder møkkavann som raser av HMF matten og ned i akvariet hvis du løfter på den....?

Det er ikke noe jeg ville gjort i hytt og pine, iallefall, ikke før det var strengt nødvendig.

De er ikke enkle å rense. Hele akvariet blir tåkelagt av møkkavann.
Jepp, jeg har 3 HMF i dag, og har hatt flere kar med disse filterne :o) Men litt av cluet med å rense de litt oftere er at matten da blir mindre stappfull av møkk ;o) Mine kar blir ikke tåkelagte ved filterrens, og det som kommer ut er fin snacks for fisken.

Jeg har ei ren bøtte til hjelp, setter ned ned i vannet og fyller med vann. Lirker løs filteret og flytter det over i bøtta, og løfter ut. Slamsuger i og rundt filterhjørnet, vasker matten i bøtten med akvarievann, og setter matten på plass igjen. Europris har 5 liters bøtter som er fine til mindre kar og HMF filter, i 375 litern bruker jeg en 10 liters bøtte.

E. Dahl hadde et foredrag om oppdrett hos LOAk for en tid tilbake. En av tingene hun nevnte var "ferieforing" av fisk og yngel. Ta ut filterinnmaten, vri den godt opp i karet, og sett på plass igjen. Karet er nå helt brunt, men fisken har mye godt å kose seg med, og innen du kommer tilbake så er karet gullende rent, og fiskene har levd godt.
Jeg har hørt om den "feriefôringsmetoden" ja, av Ian Fuller

mona o
Jeg har hørt om den "feriefôringsmetoden" ja, av Ian Fuller :-)


Tro om det var der hun hadde det fra, hun nevnte noen som hun hadde lånt dette rådet fra :o)
Da har jeg limt glasslister i de to første av i alt 15 akvarier som jeg skal ha hjørne filter i. De får tørke til i morra, og da kan jeg kutte til svamp. Bruker 5 cm siden det er det jeg har liggende.
Eg har noen kar klargjorte for innsetting av blåsvamp. Disse karene er uten innvendig bakgrunn, og eg tenkte da å sette svampen "rundt" glasslistene og ikke bak. Skjærer man et vertikalt spor i svampen på hver side kan den bare tres innpå listene.

Tanken med dette er at etter litt bruk (avhengig av sirkulasjonen) vil svampen naturlig trekke mot pumpen grunnet suget. Da slipper den glasslistene, og sand, fisk og annet kan komme bak. Rens hjelper selvsagt, men kun i kort tid.
Ved å feste svampen unngår man mye ekstraarbeid. Dersom det er innvendig bakgrunn ville eg kjørt dobbelt sett lister, tror eg, slik at svampen kommer helt inntil akvarieglasset.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap