Palett hunn med et utstående hvitbelagt øye. what to do...

kjøpte en paletthunn for 3 dager siden. hun hadde allerede i posen et øye som sto ut og vhadde et hvitt belegg på. tenkte dte kom pga stress, selv om dte ikke var lange turen hjem og hun var raskt oppe i karet.
hun ser litt blyg ut, men svømmer bra og rister som en helt til hannen vår.
hva er det egentlig som feiler henne? hva skal jeg gjøre for at hun skal overleve?
Jeg hadde en albino palett som hadde utstående øyne. Den oppførte seg veldig slapt. Til slutt så begynte det å vokse hvite tråder ut av øynene. Da avlivet jeg den og kasta den i dass. Spurte i dyre butikken og han mente at det var en parasitt som ikke var helt uvanlig på paletter. Spesielt når det er innavl. Vet ikke om det er det din palett har, men han i butikken sa at andre fisker også kunne få denne parasitten vist de spiser på fisken når/vist den dør.

Kansje noen andre som kan bekrefte dette eller kansje det er noe helt annet .
Det står litt i sykdomsartikkelen om fenomenet. Kalles ofte for pop-eye og kan komme av en rekke grunner. Siden øyet også virker hvitt så mistenker jeg at hun kan ha skadet det på noe vis. Har hatt fisk med øyeskader hvor øyet er blitt hvitfarget. Pop-eye kan også komme av dårlig vannkvalitet og flere andre ting som Grrrotle er inne på.

Er du heldig så kan det ordne seg bare med godt stell og gode forhold. Gjerne noen ekstra daglige vannbytter. Det kan også hende du må medisinere. Du får nesten se det an om det blir verre eller bedrer seg.

Les gjerne mer om tilstanden i sykdomsartikkelen.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap