Utvendig filter

Hei!

Vi har et 100 L kar og skal bytte ut et dårlig innvendig Jebo-filter med et utvendig filter/pumpe. ( feks Eheim pro 2 )
Vi skal om et par år kjøpe et mye større kar, type 500-700 L. Har hørt at man kan bruke utvendige pumper som er beregnet på større kar enn man selv har. Vi skal flytte mye de neste par årene, derav et lite kar nå. Men vi vil likevel investere litt i en god pumpe.

Hva bør vi investere i? En pumpe som er stor nok til neste kar, eller blir det for mye "flow" i et 100 L? En pumpe som passer til vårt kar som vi kan "supplere" med i det neste store karet? Er det vanlig å bruke to pumper når man nærmer seg 5-700 liter?

Plussmedlem
Dere kan f.eks. kjøre et Eheim 2026 Pro II filter i 100 l. (Kjører dette selv i 80 liter.)
Det burde sikkert gå med 2028 Pro II også.

Et akvarium på 500 + ltr vil trenge et større filter. F.eks. Eheim 2080 Pro 3.
Det sier seg selv at dette blir altfor mye til 100 ltr.
Det skrives vel at 2028 passer til akvarium opp til 600 ltr, men jeg tror dere bør gå for noe større til deres framtidige 500 - 700 liter.

Det er ikke uvanlig å bruke to filter i slike store kar, men det er ikke nødvendig når det finnes flere gode alternativer på markedet. Bl.a. Eheim 2080 og Fluval Fx-5.

Kjøp f.eks. et Eheim 2026 til 100 literen nå, og et større filter når dere setter igang 700 literen deres
100 liters karet kommer dere til å beholde allikevel! Det er jo gjerne slik det går...når man først har satt igang... Det kalles "litersyken"

Loomis
Dere kan f.eks. kjøre et Eheim 2026 Pro II filter i 100 l. (Kjører dette selv i 80 liter.) Det burde sikkert gå med 2028 Pro II også. Et akvarium på 500 + ltr vil trenge et større filter. F.eks. Eheim 2080 Pro 3. Det sier seg selv at dette blir altfor mye til 100 ltr. Det skrives vel at 2028 passer til akvarium opp til 600 ltr, men jeg tror dere bør gå for noe større til deres framtidige 500 - 700 liter. Det er ikke uvanlig å bruke to filter i slike store kar, men det er ikke nødvendig når det finnes flere gode alternativer på markedet. Bl.a. Eheim 2080 og Fluval Fx-5. Kjøp f.eks. et Eheim 2026 til 100 literen nå, og et større filter når dere setter igang 700 literen deres :) 100 liters karet kommer dere til å beholde allikevel! ;) Det er jo gjerne slik det går...når man først har satt igang... Det kalles "litersyken" :)



Ganske spooky, men samboeren kom hjem med et Eiheim pro II 2026 i går ettermiddag, helt av seg selv Jeg ble litt overrasket, spesielt etter å ha lest svaret ditt nå imorges! Han må være synsk

Men det svei skikkelig i lommeboka, men rådyrt er vel råbra!

Takk for svaret.
eheim er helt klart en god pumpe/merke. Men de kan ikke forsvare den høye prisen.
Man finner like gode filtere mye billigere, men av et annet merke selvfølgelig.

Jeg styrer personlig langt unna eheim når jeg kjøper pumper, dette pga av prisen. jeg personlig liker ikke å beatale mere enn jeg må for et produkt.
Så de siste årene har jeg kjøpt endel ukjente merker på noen utvendige filter.
Jeg er fluval "fanatiker"og bruker fx5 som hoved pumpe i diskuskarret mitt.
Men jeg har også aquael, dolphin og am top utvendige filter. Disse fungerer foreløpig veldig bra.
Det er aquaelen jeg/vi har hatt lengst av de "ukurante"merkene, hatt den i over 2 år. Og faktisk ingen ting å klage på.
Så det er masse pumper å felge i uten om eheim og fluval. bare et tips.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap