Hvitpriker på diskusene mine:(.
igår kveld så jeg noe som minnet meg stykt om hvitprikker på den ene diskusen min. Men lyset slo seg av da så jeg ventet med i diagnosere til idag.
Og tror du ikke det er kommet hvitprikker på den ene diskusen min,faen.
Uten at det har vært tilført noen fisker på veldig lang tid.
jeg renset filteret på lørdagen, så det må være det stresset som har fått sykdommen til å blusse ut.
Er fortsatt bare parasitter på en diskus, den største og flotteste jeg har.
Så jeg begynte medisinering nå, bruker esha exit.
håper det tar drepen på jævelskapet før det sprer seg til andre fisker.
man er ikke sikker selv om man ikke har tilført noen verdens ting til karret-den jævel parasitten kan blusse ut uansett. Lærte noe nytt nå, dette har aldri hendt før.
Og tror du ikke det er kommet hvitprikker på den ene diskusen min,faen.
Uten at det har vært tilført noen fisker på veldig lang tid.
jeg renset filteret på lørdagen, så det må være det stresset som har fått sykdommen til å blusse ut.
Er fortsatt bare parasitter på en diskus, den største og flotteste jeg har.
Så jeg begynte medisinering nå, bruker esha exit.
håper det tar drepen på jævelskapet før det sprer seg til andre fisker.
man er ikke sikker selv om man ikke har tilført noen verdens ting til karret-den jævel parasitten kan blusse ut uansett. Lærte noe nytt nå, dette har aldri hendt før.
Postet 18.02.08 kl 14:00
Postet 18.02.08 kl 14:02
Sant det mona, men jeg vil begynne behandlingen så fort som mulig. Og tar ikke kjangsen på å vente de timene det tar å heve tempen opp til 32 grader.
Det tar faktisk endel timer når over 600 l med vann skal varmes opp 3-4 grader til.
Så derfor bruker jeg medisiner nå.
Har brukt varmekuren før og det fungerte fint-men nå er det esha exit sin tur til å vise at den virker den og.
Det tar faktisk endel timer når over 600 l med vann skal varmes opp 3-4 grader til.
Så derfor bruker jeg medisiner nå.
Har brukt varmekuren før og det fungerte fint-men nå er det esha exit sin tur til å vise at den virker den og.
Postet 18.02.08 kl 14:30
Samme skjedde meg, har hatt to flotte scalarer i et par måneder og ikke tilsatt noen verdens ting av planter eller fisk i karet. Alt var bare velstand. Scalarene drev med litt "kyssing" og jaging her om kvelden, og morgenen etter kom plutselig hvitprikk på den ene. Tok Esha Exit med en gang.
Jeg har akkurat kjøpt et kar til og hadde tenkt å flytte over planteavleggere og en blåsvamp fra det gamle karet. Vet dere om parasitten finnes der latent likevel etter avsluttet medisinering, eller kan jeg trygt flytte over planter/filter etterpå ?
Jeg har akkurat kjøpt et kar til og hadde tenkt å flytte over planteavleggere og en blåsvamp fra det gamle karet. Vet dere om parasitten finnes der latent likevel etter avsluttet medisinering, eller kan jeg trygt flytte over planter/filter etterpå ?
Postet 18.02.08 kl 16:49
Synes jeg har sett skriverier her før om at hvitprikkmedisinen fra eSHa må dobles dosen på, ifht hva som står i bruksanvisningen, dersom man har vann med gh på 4 eller lavere?
Jeg greier aldri å huske hvilken av de to medisinene (esha exit eller esha-2000) hvor det står spesifikt om dette med dobling av dosen, mens på den andre står det ikke noe om det - men norske brukeres erfaringer kan tyde på at i mykt vann så virker den dårligere med std. dosering.
Bixen (bruker her på AF) skrev forresten nylig om akkurat det.
Håper andre kan bidra med førstehåndserfaring ang. dosering av eSHa Exit. Jeg ville bare nevne det, så du vet det er mulighet for at dosen må økes.
Jeg greier aldri å huske hvilken av de to medisinene (esha exit eller esha-2000) hvor det står spesifikt om dette med dobling av dosen, mens på den andre står det ikke noe om det - men norske brukeres erfaringer kan tyde på at i mykt vann så virker den dårligere med std. dosering.
Bixen (bruker her på AF) skrev forresten nylig om akkurat det.
Håper andre kan bidra med førstehåndserfaring ang. dosering av eSHa Exit. Jeg ville bare nevne det, så du vet det er mulighet for at dosen må økes.
Ken MyrsethSant det mona, men jeg vil begynne behandlingen så fort som mulig. Og tar ikke kjangsen på å vente de timene det tar å heve tempen opp til 32 grader. Det tar faktisk endel timer når over 600 l med vann skal varmes opp 3-4 grader til. Så derfor bruker jeg medisiner nå. Har brukt varmekuren før og det fungerte fint-men nå er det esha exit sin tur til å vise at den virker den og.
Postet 18.02.08 kl 17:20
Endret: 18.02.08 kl 17:22
Takker for tipset mona. men så vidt meg bekjent så gjelder det bare esha 2000, den skal dobbles dosen på vis gh er på mindre enn 4.
Så jeg prøver med vanlig dose-har dosert til 700 L vann så det bør holde.
Håper og regner med at dette er en "lett"parasitt jævel å bli kvitt siden den har liget latent i fiskene og ikke kommet pga noe nytt i karret.
Så nå går jeg noen spente 3-4 dager i vente, og for se ann utviklingen.
har faktisk ikke kommet noen nye fisker i karret på snart 2 år-så det er føste gangen jeg opplever et utbrudd av parasitten uten tilførsel av nye fisker i karret.
Så jeg prøver med vanlig dose-har dosert til 700 L vann så det bør holde.
Håper og regner med at dette er en "lett"parasitt jævel å bli kvitt siden den har liget latent i fiskene og ikke kommet pga noe nytt i karret.
Så nå går jeg noen spente 3-4 dager i vente, og for se ann utviklingen.
har faktisk ikke kommet noen nye fisker i karret på snart 2 år-så det er føste gangen jeg opplever et utbrudd av parasitten uten tilførsel av nye fisker i karret.
Postet 18.02.08 kl 17:40
Nå har lyset kommet på i karret med hvitprikker.
Og jeg er glad, det er betydelig mindre parasitter på diskusen som har de, og ingen andre fisker har heller ikke fått parasitter.
Så det ser ut som jeg fikk oppi medisiner raskt nok til å hindre spredning.
Så det ser virkelig ut som esha exit er redningen for fiskene mine.
Hadde oppi dose nr 2 nå, og behandlingen med medisin skal vare i 3 dager.
Som sagt så ser det meget bra ut i behandlingen nå. Så hipp hurra.
Og jeg er glad, det er betydelig mindre parasitter på diskusen som har de, og ingen andre fisker har heller ikke fått parasitter.
Så det ser ut som jeg fikk oppi medisiner raskt nok til å hindre spredning.
Så det ser virkelig ut som esha exit er redningen for fiskene mine.
Hadde oppi dose nr 2 nå, og behandlingen med medisin skal vare i 3 dager.
Som sagt så ser det meget bra ut i behandlingen nå. Så hipp hurra.
Postet 19.02.08 kl 12:16