Bare et lite hjertesukk :-)
Alt gikk så greit. Skaffet et 30 liters akvarium og det gikk så fint. Kurt (kampisk) og 3 platy. Kurt overlevde til og med et skikkelig "nitrittangrep" hvor han bare lå og peste i vannskorpa, kom seg fort etter et par raske vannbytter. Så en dag finner jeg den ene playten med hodet inn i pumpen (i den enden hvor vannet blir pumpet ut!) Det var så vidt liv i den, men det varte bare et par timer så var det rett i søpla. Så - i dag tidlig kommer sønnen i huset løpende ned trappen - "Kurt er død, Kurt er død" Også han med hodet inn i pumpen. Så ergerlig - alle var så glad i Kurt, ungene var ordentlig lei seg. Helt idiotisk å miste en fisk på den måten, fatter ikke hva som har skjedd - de kan ikke akkurat ha blitt sugd inn. Kanskje det er pumpa som har stoppet og så har de blitt litt for nysjerrige og satt seg fast? Nå har jeg i alle fall festet en nylonstrømpe foran pumpa slik at ikke flere skal bli offer for sin egen nysjerrighet.
Ja,ja - nå har vi anledning til å kjøpe inn noen nye fisk
Ja,ja - nå har vi anledning til å kjøpe inn noen nye fisk
Postet 18.02.08 kl 19:43
Postet 18.02.08 kl 20:26
Postet 18.02.08 kl 21:09
Hvis den har vært over vann, så vil kanskje luft rundt "propellen" inni pumpen gjøre at den ikke "får tak" skikkelig og ikke kan starte med en gang...? Men når vannet etterhvert siger inn, så får den tak og starter igjen.
En slik strømpe over filteret går veldig fort tett forresten, det er viktig at du holder øye med den og renser strømpen veldig ofte. Da jeg fòret opp scalare-yngel måtte jeg ta den av hver eneste dag og rense den. Var glad da jeg kunne slutte, og yngelen var store nok til å unngå rillene i filteret.
Jeg har ingen egen erfaring med Hydor-merket, dessverre. Men jeg tror jeg kanskje ville satset på å bytte det ut med en annen modell og annet merke. Det er jo ikke holdbart i lengden å måtte dekke til filteret med strømpe, synes jeg
En slik strømpe over filteret går veldig fort tett forresten, det er viktig at du holder øye med den og renser strømpen veldig ofte. Da jeg fòret opp scalare-yngel måtte jeg ta den av hver eneste dag og rense den. Var glad da jeg kunne slutte, og yngelen var store nok til å unngå rillene i filteret.
Jeg har ingen egen erfaring med Hydor-merket, dessverre. Men jeg tror jeg kanskje ville satset på å bytte det ut med en annen modell og annet merke. Det er jo ikke holdbart i lengden å måtte dekke til filteret med strømpe, synes jeg
Postet 18.02.08 kl 21:34
Endret: 18.02.08 kl 21:45
Postet 18.02.08 kl 21:58
Postet 18.02.08 kl 22:35
Sant? Egentlig helt enig. Må bare bearbeide gemalen litt først
I forrige uke kjøpte vi en slags sugemalle som de sa i butikken ikke ble noe stor og at den ville gå fint platy og kampfisk. I går kveld for den rundt som bare det, i dag tidlig var den søkk borte.
Er det mulig? Er jo nå bare to platy og noen sandsnegler igjen - kan de ha spist hele mallen? Kan ikke skjønne noe annet. Skal visst ikke lykkes med dette vi
I forrige uke kjøpte vi en slags sugemalle som de sa i butikken ikke ble noe stor og at den ville gå fint platy og kampfisk. I går kveld for den rundt som bare det, i dag tidlig var den søkk borte.
Er det mulig? Er jo nå bare to platy og noen sandsnegler igjen - kan de ha spist hele mallen? Kan ikke skjønne noe annet. Skal visst ikke lykkes med dette vi
Postet 19.02.08 kl 17:48
Postet 19.02.08 kl 17:59
Postet 19.02.08 kl 18:13
GrønskaSant? Egentlig helt enig. Må bare bearbeide gemalen litt først :-) I forrige uke kjøpte vi en slags sugemalle som de sa i butikken ikke ble noe stor og at den ville gå fint platy og kampfisk. I går kveld for den rundt som bare det, i dag tidlig var den søkk borte. Er det mulig? Er jo nå bare to platy og noen sandsnegler igjen - kan de ha spist hele mallen? Kan ikke skjønne noe annet. Skal visst ikke lykkes med dette vi :-(
JA!- det er mulig!
Jeg finner ikke igjen min Scalare- den er ikke i akvariumet i det heletatt : |
har lett overalt, å den kan ikke ha sprettet opp av lokket akkurat.. har faktisk studert gulvet rundt.. :p
jeg har hatt no rare fisk jeg å, hadde en guppy som satt seg fast mellom pumpa og glasset i akvariumet, den satt helt fast, å så helt død ut.. så ut som den kunne ha vert der en stund også, når jeg skulle ta den opp svømte den plutselig rundt å hadde det fint! senere skjedde det samme med en annen fisk ..
Postet 19.02.08 kl 20:56
Mye rart som kan skje med de søte små ja Godt det gikk bra med fiskene dine da!
Vet du? - da jeg kom hjem nå i kveld var faktisk mallen der. Helt utrolig at den kan ha gjemt seg så godt i et så lite akvarium. Kanskje scalaren din dukker opp igjen også?
Men den virker litt daff. Ligger stort sett på bunnen. Trodde det var nok alger til å holde den med mat. Har lagt oppi en agurkskive, så får jeg heller kjøpe noen mallemat (eller hva det heter) i morgen og håpe den lever så lenge.
Vet du? - da jeg kom hjem nå i kveld var faktisk mallen der. Helt utrolig at den kan ha gjemt seg så godt i et så lite akvarium. Kanskje scalaren din dukker opp igjen også?
Men den virker litt daff. Ligger stort sett på bunnen. Trodde det var nok alger til å holde den med mat. Har lagt oppi en agurkskive, så får jeg heller kjøpe noen mallemat (eller hva det heter) i morgen og håpe den lever så lenge.
Postet 19.02.08 kl 21:31