Svar på tråder i forumet.

Så ble jeg nødt til å fjerne en tråd som gikk helt av hengslene og det synes jeg ikke er noe gøy.

Selv om jeg går inn og maner til edruelighet er det ikke mulig å få stanset elendigheten. Jeg bryr meg ikke om hvem som sa hva eller hvem som har rett.

Fy skamme dere som deltok i denne elendigheten. Direkte dårlig gjort er det å holde på på denne måten. Har dere ikke noe hyggelig å si så hold kjeft. Fikk dere den: Hold kjeft

Vi bestreber oss her på AF med å holde en hyggelig tone og så må jeg sitte her og bli drita sur fordi man ikke vet når man skal holde fingrene unna tastaturet.

Jeg håper at alle innser at dette ikke var noe vi her på AF kan være bekjent av og skjerper oss i fremtiden.

sjønner godt hva du mener, satt å leste denne tråden jeg rekner med du mener. og når det virker som det er bare du selv (trådstarter) som har noe godt og si og vil komme med råd for å få gutten til å få til diskusene.
men han ikke får med seg hva du skriver pga all klagingen er det gått for langt, det var en tragisk lesning om noe jeg selv tenkte var en interessant tråd utifra tittelen.

og tenkte at her kunne jeg også muligens lære noe som relativt ferst diskus holder...

håper folk kan roe seg nå, for det er ikke første gangen jeg leser en tråd der flere 10- talls personer syter om det samme nedover. kan også forstå at dette er frustrerende for trådstarter.

ps. selv oppdaget lign. dog ikke så alvorlig, men det er menge her inne som har en tendens til å måtte si det ett klokt hode har sakt en gang til. om dette er for selv å virke kloke vites ikke

Bra sagt

Jeg skal i allefall ta dette til etterretning, håper flere gjør det samme.
Vanlig menneskelig feil: flokkinnstink. Det kan bli voldsomt noe ganger. Nye folk bare hiver seg på uten å lese hele tråden. Alle skal ha sitt siste ord... og dermed det tar aldri slutt. Bra avgjørelse Geir. Jeg støtter den fullt ut.
Plussmedlem
Takk for det.

Synes ikke det er noe særlig å bli trist av å lese tråder på AF.
Nå føler jeg at jeg har gått glipp av noe, sånn er jeg. Noen som har hatt for lite akvarie eller?
Man får så lyst til å lese tråden det var snakk om, åååja sååå nysgjerrig atte.
Selv opplevd å spørre om noe, så får man lissom side opp og side ned med de samme rådene, men fremdeles ikke det man egentlig lurte på. Kan nok klikke av mindre, eller kanskje det bare er meg som ikke formulerer spørsmålet mitt riktig?
Samme det, synd at vi ikke kan dele meninger uten at det blir "stygt" men er jo så mange her som ønsker det beste, eller tror de vet best. Som nybegynner skal jeg ikke belære noen, men visse mennesker på forumet her burde tenke før de skriver (sier jeg) :P
biXen
Nå føler jeg at jeg har gått glipp av noe, sånn er jeg.


Nei, du har ikke gått glipp av noe som helst. Men det Geir tar opp som trådstarter er viktig. Det har tidligere vært opp til diskusjon om nedre aldersgrense på forumet, noe denne saken igjen aktualisert. Samtidige er det viktig også å ta de yngste brukerne på alvor. (og for såvidt alle nybegynner)

Det Geir tar opp er vel tonen i noen tråder som kan bli meget krass og etterhvert lite informativ. Dette er ikke med på å skape en god og trygg atmosfære for de som er ny. Risikoen er da at de som trenger det mest, spør minst. Det er klart at nybegynner er noe uklar i sine problemstillinger, men dette er jo nettopp fordi de er nybegynner. Dette krever bare at vi som ikke er helt nybegynner lenger er tydelige i våre svar, gjerne basert på kunnskap og/eller solide erfaringer.

Moderatorene burde vel slippe å passe på oss og være nødt til å sjekke om vi innehar en passelig mengde med normal og godt folkeskikk. Så kan de heller bruke tiden til å være med i debatter og utveksling av erfaringer på en positiv måte.
Kanskje det hadde vært en ide å ha alder under bilde når man skriver no, ikke bare hvilket kjønn man er og slikt. Jeg regner jo som oftest at de som er her er over 18, men da har jeg vel tatt gruelig feil?? Vet jeg ville svart på en annen måte om den jeg pratet med er 12 enn om den er 20.
Galemor
Kanskje det hadde vært en ide å ha alder under bilde når man skriver no, ikke bare hvilket kjønn man er og slikt. Jeg regner jo som oftest at de som er her er over 18, men da har jeg vel tatt gruelig feil??


I mine tanker føler jeg meg som en ung mann med langt krøllet hår, atletisk og noe over 18 år. Jeg ønsker ikke å fremstå som en en snart 50 år gammel mann som er tynn i håret og ikke helt atletisk lengere, etter det speilet forteller meg. På samme måte er det vel også med de yngste. Gode nettregler sier vel at spesielt de yngste skal og bør være forsiktig med for mange personopplysninger. Derfor vet jeg ikke om det er så lurt å kreve at en skal oppgi alder eller bosted. (Selv om det er veldig greit av og til.)
Enten er det her så mange som har gjort noe galt eller så er det litt rart at ikke dette ble sagt på e-post til dem, for uten å vite hva tråden handlet om så blir jo dette litt ubrukelig. Men de fleste av oss har vært nybegynner og kommet med mange spørsmål (som jeg personlig synes høres ganske dumme ut idag ), og da er det jo kjekt om folk enten svarer noe nyttig eller lar være. Det prøver jeg å leve for selv, men det er nå likevel et forum, og jeg synes at hvis folk sier noe hyggelig så trenger ikke alt være blodig on-topic. Her ser det ikke ut til at innleggene har vært hyggelige ihvertfall :S

Nysgjerrig ja :P
Galemor
Selv opplevd å spørre om noe, så får man lissom side opp og side ned med de samme rådene, men fremdeles ikke det man egentlig lurte på. Kan nok klikke av mindre, eller kanskje det bare er meg som ikke formulerer spørsmålet mitt riktig?


I f.eks. vannkjemi tråden din så ble du sikkert plaget av at folk snakket om dråpetest når du lurte på hvordan du blander gips i vannet. Men grunnen til det er jo at det ikke er poeng å tilsette noe uten du kan vite sikkert hvordan det påvirker etterpå, derfor legger folk vekt på det med testingen pga. du ser ut til å ignorere det og være litt gal etter å blande gips Bare et eksempel.
Joa sant det, men det ville på en måte gjort det enklere. Selv pleier jeg ikke sjekke profil når jeg leser eller svarer på noe, der står jo alder, så hvorfor da ikke ha det når man skriver no å.

I f.eks. vannkjemi tråden din så ble du sikkert plaget av at folk snakket om dråpetest når du lurte på hvordan du blander gips i vannet. Men grunnen til det er jo at det ikke er poeng å tilsette noe uten du kan vite sikkert hvordan det påvirker etterpå, derfor legger folk vekt på det med testingen pga. du ser ut til å ignorere det og være litt gal etter å blande gips Bare et eksempel.

Sant det, men jeg har ikke mistet hodet (riktig ennå) vil jo bare at fiskene skal ha det bra. Jeg tørr ikke gjøre noe før jeg nå har fått testet vannet med dråpetester, men jeg kunne jo likevel ha tenkt meg et svar på det jeg spurte om da
Jeg er enig i at alder under bildet kunne være en god idé, men det er mest for å kunne tilpasse svaret til alderen på den man svarer til. Samtidig vil en enkel tilgang til barns alder åpne opp for en mer ubehagelig side av internett. Ikke det at de ikke har tilgang til det i dag (det er bare å titte inn på profilen, hvis vedkommende har lagt inn alderen, da). Men med en helt åpenlys alder, er det lettere å sile for de som kan benytte seg av det (jeg tror ikke jeg vil si det mer åpenlyst enn dette. Dette er et høyst ubehagelig tema).

Men uansett alder på den man svarer til: man skal oppføre seg som folk!

Ikke bare for å få stilt min egen nysgjerrighet, men for at jeg skal vite hva dere snakker om, går det an å få overskriften til tråden? Da slipper man å henge ut noen, samtidig som at de som diskuterer vet hva det egentlig snakkes om. Jeg kjenner nemlig ikke igjen denne beskrivelsen, men det er en stor sjanse for at jeg ikke har lest tråden da Jeg tror jeg har mitt på det tørre, men man vet jo aldri om man er uvitende om sin egen idioti...
Kanskje jeg var litt for mye rivjern i kveld....
Skjønner ikke hva alder har å si på forumssvarene, selv er jeg bare 17 år, og ser at folk kan like mye/lite, nybegynnere eller rutinerte, uansett om de er 50 eller 15..
Men støtter forslaget med alder under forum avtar.
Dyrehagen
ja uff jeg skjønner hva du mener, men jeg er vel av den godtroende typen og mener at sånne tar seg vel ikke tid til å sitte her og prate fisk? Hva med kjøp og salg sidene da, meget lett å få tak i informasjon og sånn der. Som ung dum og ganske ny på nett vet jeg jo ikke helt hva jeg skal passe meg for (alle er jo så snille) hvis du skjønner.

Huff litt av tema det her kanskje
Temaet har vært oppe før. Det er en grunn til at det ikke går an å søke på alder når man er på medlemslisten, hvis jeg ikke husker feil.
For å finne barna her, må man gå inn på en og en profil og lese på hver enkelt. Det er jo litt lettere å "gjemme" de yngste, blant flere tusen registrerte medlemmer. Det er med på å beskytte dem litt, eller i det minste gjøre det litt vanskeligere å finne dem.
Mona o
etter hva jeg har lest som du har vært med på har jeg følt at du noen ganger skriver på en måte som kan virke nedlatende eller jeg vet best. du har holdt på lenge og vet mye, etter det jeg har forstått. nå har jeg jo ikke lest tråden dette handler om og skal passe meg for å si noe, men dette er det jeg føler.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap