Luftestein til diy co2

Lurer på om det spiller noen rolle hvor stor luftesteinen er i forbindelse med hjemmelaget Co2?

Snekret sammen litt flasker og glass, koblet dette til en luftestein og nå er det masse små bobler som kommer ut fra ett hull i luftesteinen. Trodde dette skulle fordele seg over hele luftesteinen, men dette har kanskje med trykket å gjøre? Kjøpe mindre luftestein kanskje?

Hvor lang tid tar det før man begynne å skimte bobler på plantene når man har satt dette i gang?
Det tar litt tid før produksjonen av gass er på topp, så dette kan jo ha noe å si.
Vær obs på at en ofte opplever stormgjæring når det først starter, så det er lurt å la satsen stå uten tilkobling ett par dager.
Stormgjæring kan både føre til alt for mye Co2 i vannet, og i ekstreme tilfeller med overfylte satsflasker, at satsen kommer opp i slangen, og videre i karet.
Er vel neppe behøvelig å poengtere at fisk ikke helt trives i fylla

Har også inntrykk av at en god del brusesteiner trenger litt tid på seg for å fungere optimalt. Selv pleier jeg å legge dem i ett glass med vann noen dager før de skal tas i bruk.
Akkurat hva som er grunnen til "tregheten" i starten, har jeg itj peiling på
Måtte selvsagt teste litt igår før jeg la meg, det tok ca 1 time så begynte det å komme bobler på plantene

Dette er foreløpig ett testprosjekt, sliter litt med å få ting tett, så her er det tilbake til tegnebordet.

Ble mye lesing om co2 igår og hva slags erfaringer andre har gjort med hjemmelaget co2 apparat. Vannverdier er greit, det skal jeg greie å følge med på. Utfordringen blir å beholde co2 lengst mulig i vannet, har en liten proteinhinne i vannet nå, og boblene henger noen sekunder ekstra i overflaten før de sprekker. Har samtidig mye sirkulasjon i overflaten for å bli kvitt denne hinna. Virker som den kommer veldig fort når jeg bruker frosenfor.

Har laget en veldig svak ladning tror jeg:

2 dl sukker, røres ut i 2 dl under oppvarming, sukkeret er oppløst før vannet koker, dermed sparer jeg meg for en del risting.
Tilsatte 4-5 dl med kaldt vann for å få ned tempen, en teskje bakepulver og 2 teskjeer med tørrgjær.

Vil prøve meg litt frem, heller starte svakt og så øke på når systemet fungerer slik det skal. Nå kjøres det bare rett fra flasken med tilbakeslagsventil. Er selve vannfilterdelen jeg sliter litt med, ble inspirert av anlegget til Geir.
Før Co2 tilsetting
KH= 4
PH=7.5

Ny måling etter å tilsatt co2 i 6 timer.

KH= 3
PH= 6.5-7

Synes det er litt vanskelig å lese av fargen på PH på fargekartet, men den er i allefall ikke over 7, og det jo bra etter hva jeg har skjønt.

Hvordan kan man regne ut hva man tilsetter av Co2 ut ifra disse verdien, jeg er ikke den skarpeste kniven i skuffen når det gjelder matte.

Javabregnene er fulle av bobler De andre plantene kan se en og annen boble. Men de er heller ikke i toppform.

Får tilsette litt pulver i kveld for å øke KH, eller skal jeg la den droppe enda litt?
Når jeg byttet vann på lørdag så tilsatte jeg 20ml med TMG, og en eller 2 dråper jern. Skal jeg kjøre på med litt til kanskje?

Har 0.49 watt per liter vann.
Sitter å fordyper meg i emnet, har kommet over problemstillingen stabil PH og Co2 tilsetting.

Hvis jeg har skjønt dette rett vil co2 senke KH for til slutt sende PH ned i kjelleren?

Skal Co2 kun tilsettes når lyset er på, eller skal den putre å gå hele tiden?
Modifisering pågang og ferdig.

Synes en 1.5 liters brusflaske ble for lite, og for å kunne bruke Geir`s oppskrift måtte jeg ha mere volum. Men det er jo helt umulig å oppdrive ordentlig utstyr for tiden, hadde jeg bodd i Trøndelag hadde de vel solgt slik på nærbutikken kan jeg tenke meg

Løsningen ble en 10 liters bensinkanne, disse er jo laget for å tåle litt trykk. Så nå står det 3-4 liter sats og godgjør seg. Vannfilteret fungerer bra, så inntil videre ser jeg ikke noen grunn for å forbedre dette.

Sitter å lurer på hvordan jeg skal få snekret sammen en passiv reaktor.

Håper på litt mere respons på spørsmålene mine ovenfor Men det er vel kanskje tittelen på tråden som gjør at den ikke trekker så mye folk.
Må vel kunne sies at dette var en monolog, Ronny Har ikke rukket å følge med denne selv, sorry!!

Det første jeg selv ville gjort, er å pælme returventilen dit pepper`n gror.
Disse stopper masse trykk, og det skal ikke rare lekkasjen til for at disse er forskjellen mellom at noe funker, og at noe ikke funker.
Sett heller satsflaska slik at vann ikke kan trenge ned i denne, om noe skulle feile.

Når det gjelder vannverdiene, vil Co2 i noen få tilfeller kunne redusere Kh. Selv har jeg ikke opplevd dette, hos meg er denne dønn stabil når jeg har leka med dette.
Med en Kh på 3-4 burde du være på sikker grunn. Det er helt tydelig av innlegget ditt lengre opp, at du får god metting i vannet med Co2. Du har gått fra ca 2mg\L til ca 20mg\L med å klappe i hendene
Kalkulator for å regne ut mengden Co2, kan du laste ned her.
Denne bruker jeg selv aktivt, og kunne (nesten) ikke vært uten den

Personlig ville jeg i alle fall forsøkt å justere Co2-innholdet i vannet slik at det er likt mellom dag og natt. Dette gjøres med enten å redusere tilsettingen på nattestid, eller med å øke utluftingen nattestid.
Uten en skikkelig regulator, gjerne koblet opp mot en enhet som tar justeringene automatisk, er det ganske vanskelig å få ting til å få helt silkeglatt.
Det går, men da må en gjerne prøve og feile en del

Men med en Kh på 3-4 (la oss nå si 3,5), vil det om innholdet i vannet i løpet av natten økes til 30mg\L, endre pH med 0,2 i reduksjon. Ikke så alt for mye.
Men en pH såpass lav, er nok ikke noe malawiene kommer til å aplaudere av!

Det er forresten ikke alt for vanlig å se javabregner så boblende glade som din ser ut. Helt tydelig at litt mer lys og Co2 får den til å trives som plommen i egget
Ja det ble mye prating med meg selv, men men, trives i mitt eget selskap.

Kan si med en gang at det er ikke malawi lengre i karret, det prosjektet er lagt på is. Nok om det... Men da betyr det at det er bare å la boblene flyte

Kalkulatoren var genial, tast inn målt Ph og Kh, vips så får jeg svar, sånne nyttige programmer liker jeg.

Returventilen fungerer utmerket når jeg kjører med 1.5 liters flaska, men bensinkanna får jeg ikke noe dreis på, enda. Tror jeg hiver den på badet med varmekablene på i natt

Tilsatte litt pulvet forleden dag pga jeg var bekymret for KH. Men det var vel egentlig unødvendig.

Dagens måling etter å ha kjørt med moderat co2 tilsetting sier følgende.

KH=4
PH=6.5-7

Jeg tror jeg bare lar ting som de er, ser ut som jeg har noe som fungerer for øyeblikket.

Underveis i posten er det 2x39 T5 armatur, rør og reflektorer.

Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap