Aqua medic helimax uv-filter
Har hatt ett Aqua Medic Helimax UV-filter gående i et kar her for en stund nå. I dag skulle jeg rense det. Etter å ha skrudd det fra hverandre, så skrubber jeg over innsiden på filteret med en vanlig oppvask børste. Ut av filteret kom det svart vann ut. Det virket som om noe av den svarte plasten inni hadde blitt tæret bort. Kan UV lyset ha "svidd/løst opp" plasten innvendig? Slik at den sværter av? Børsten jeg bruker, er ikke så kraftig at den skrubber i stykker plasten, så dette virket merkelig. Kan det være bra for fisken tro? Tåler ikke plasten UV lys? Er dette et kjent "problem"?
Postet 18.02.08 kl 23:32
Aqua medic uv filter som smuldrer opp
ja, da har det gått en stund siden sist. Og UV filteret har gått jevnt og trutt. Og jeg har renset filteret igjen. Og det samme skjer. Vannet er køl svart, og overflaten på plasten som kommer i kontakt med UV lyset, blir matt i overflaten, og smuldrer opp. Tar man på det, så blir man svart på fingrene. Så det som skjer her, er at UV lyset angriper plasten og tærer den opp.
Dette er jo ikke serlig heldig i et akvarium der det svømmer fisk. Hva inneholder denne plasten? Er den heldig for fisken? Er den giftig? Her har produsenten et allvorlig problem, vil jeg tro.
jeg jobber i et yrke, hvor vi bruker mye plast ute, i det fri. Er den ikke UV bestandig, så tærer sola den temmelig fort opp. Tror nok det er det samme som skjer her. Så hvis du er på jakt etter UV sterilisator, så velg noe annet enn Aqua Medic sine UV filtere.
Her kan man riskiere at hele filteret detter/sprekker fra hverandre etter hvert.
Jeg tror nok en beholder i metall ville egnet seg bedre. UV lys er kraftige saker. Tenkte kansje å høre med produsenten, hva de mener, hvis jeg da får kontakt. Så mitt tips inntil videre. Velg heller noe annet enn dette.
Dette er jo ikke serlig heldig i et akvarium der det svømmer fisk. Hva inneholder denne plasten? Er den heldig for fisken? Er den giftig? Her har produsenten et allvorlig problem, vil jeg tro.
jeg jobber i et yrke, hvor vi bruker mye plast ute, i det fri. Er den ikke UV bestandig, så tærer sola den temmelig fort opp. Tror nok det er det samme som skjer her. Så hvis du er på jakt etter UV sterilisator, så velg noe annet enn Aqua Medic sine UV filtere.
Her kan man riskiere at hele filteret detter/sprekker fra hverandre etter hvert.
Jeg tror nok en beholder i metall ville egnet seg bedre. UV lys er kraftige saker. Tenkte kansje å høre med produsenten, hva de mener, hvis jeg da får kontakt. Så mitt tips inntil videre. Velg heller noe annet enn dette.
Postet 03.02.09 kl 18:03
Postet 04.02.09 kl 09:26
Dagfinn Lundehmm, liker ikke det jeg ser her. Kjøpte 36W versjonen av denne etter anbefaling, da dette skulle være av det bedre som var. Har ennå ikke kjørt første rens selv, så jeg skal se etter dette selv når jeg åpner den. Hvor ofte bytter du pærer på denne? 1 gang i året?
Hei
Nei, jeg liker heller ikke dette. Om noen av fiskene har dødd pga dette, vet jeg ikke. Men det ser ikke bra ut, det som jeg får på fingrene. At fisk kan trives i noe sånnt, har jeg ikke noe tro på. Det er køl svart, det som kommer ut. Ser nesten ut som fargestoff fra en blekkpatron. UV filtrene er kun kjørt i rent akvarie (fersk)vann. Akvarister er jo på vakt mot allt av skadelige stoffer, som kan angripe fiskene. Og de fleste ville ha steilet, hadde de sett dette.
Første rens tok jeg etter ca 6mnd. Jeg kunne ikke da helt forstå hvorfor vannet var så svart. Her skulle jo allt vannet være filtrert før det kom til UV filteret, for så å bli "renset" ytterligere i UV filteret. Når det da ender opp slik, ser jeg ingen grunn til å kjøre disse noe mer. De gjør jo bare vondt værre.
Jeg har kontaktet Aqua Medic i Tyskland, og snakket med Stephan Gohmann. Han sier han aldri har opplevd slike problemer med UV filteret før. Og at det svarte stoffet er carbon pulver, som er tilsatt ABS plasten. filteret er laget av. Og at det ikke er giftig. Han sier også at filteret vil bli ødelagt over flere år i bruk. Men plasten vil ikke bli oppløst, og falle frahverandre. Han sier så at han er lei seg for det som har skjedd, men kan ellers ikke gjøre noe som helst med problemet.
Det virker da som om han heller ikke gidder å sette seg inn i dette, og heller velger å gi f.....n i det. Dvs, han vedkjenner seg det ikke.
En noe merkelig forklaring spør du meg. Jeg trodde nå seriøse produsenter av produkter, som skal sikre levende organismer, et rent miljø, hadde et bedre svar. Eventuellt undersøke litt rundt det. Appo til så kaller de seg for Aqua Medic.
Jeg har ikke skiftet rør på disse enda, men tenkte en gang i året, ville passe. De renser ellers vannet ganske bra(tror jeg). Men jeg vil heretter se meg om etter andre UV filtere. Jeg krøsser ikke møkk. Eventuellt lage det selv, av metall, i rustfritt syrefast. Et slikt filter er jo noe av det enkleste som finnes.
Får du dette problemet, så kan du jo kontakte Aqua Medic
gohmann@aqua-medic.de
og spørre om han/de vil vedkjenne seg problemet. Jo mere press de får, jo bedre er det, og raskere vil de sikkert forstå problemet. Importøren av dette i Norge vet jeg ikke hvem er, men den er kjøpt på Webzoo.
Kansje Aqua Medic står overfor et meget omfattende problem her?.
Postet 04.02.09 kl 21:01
Endret: 04.02.09 kl 21:10
Oppdaget akkurat det samme, men med bare 5w. Oppvaskkost som du nevner..ved neste rengjøring var ikke dette tilfelle- Kjørte igang på vanlig måte. Pærene skal ha en levetid på rundt 8.500 timer + - . Hvorvidt dette er plast eller annet belegg har jeg ikke gjort noen næremere undersøkelse av.
Har 4 slike uvc-filtre, og som etter prinsippet, jobber som de skal.
Har 4 slike uvc-filtre, og som etter prinsippet, jobber som de skal.
Postet 04.02.09 kl 21:30
janhennoOppdaget akkurat det samme, men med bare 5w. Oppvaskkost som du nevner..ved neste rengjøring var ikke dette tilfelle- Kjørte igang på vanlig måte. Pærene skal ha en levetid på rundt 8.500 timer + - . Hvorvidt dette er plast eller annet belegg har jeg ikke gjort noen næremere undersøkelse av. Har 4 slike uvc-filtre, og som etter prinsippet, jobber som de skal.
Jeg har renset 2 stk av disse UV filtrene 2 ganger. Og det kommer svart materie ut av begge filtrene hver gang. Så dette er nok ikke noe som vil gi seg. Her er det UV lyset som tærer opp plasten. Og det kommer garantert til å skje igjen. Og jo større watt styrke, jo mere hissig vil UV lyset vere. For plasten er den samme, i alle.
Aqua Medic skriver at jeg har et problem, men jeg vil vel heller si at det er de som har et problem. For sånn skal det ikke være. Produktet er for dårlig, rett og slett.
Postet 04.02.09 kl 22:00
Aqua Medic UV filtere med feil?
Jeg tror alle eiere av Aqua medic UV filtere bør se etter dette problemet i sine filtere. Hvis det ender med at filteret revner/sprekker eller oppstår lekkasje, pga dette, så har man et allvorlig problem. Eventuellt ta kontakt med Aqua Medic, og legge frem problemet. Filtrene koster mye penger, bør være sikre, og virke tilfredstillende.
Postet 04.02.09 kl 22:09
Endret: 04.02.09 kl 22:11
Er enig med deg Tom tank. Bør kanskje rapportere dette til produsent, kjøpssted, samt kreve et svar på hvorfor dette oppstår. I så fall skulle skje at hele innretningen sprekker som resultat av uvc-tæring på plast, så var dette noe produsent, visste eller burde ha visst, og følgelig kan vi kreve erstatning/bytte til bedre vare, direkte fra produsent.
Hvem av oss skal ta denne oppgaven?. Selv skal jeg kople fra et slikt filter i morgen, samt studere i dagslys både beholder og avleiring for lukt evt. slitasje.
Står ikke noe om dette i brukerveiledning. Det er nok fler enn oss som har dette fenomenet, med akkurat samme filter, skjønt jeg tror det gjelder alle uvc av plast.
Meld dere på, ikke bare tro at det skal være slik.
Hvem av oss skal ta denne oppgaven?. Selv skal jeg kople fra et slikt filter i morgen, samt studere i dagslys både beholder og avleiring for lukt evt. slitasje.
Står ikke noe om dette i brukerveiledning. Det er nok fler enn oss som har dette fenomenet, med akkurat samme filter, skjønt jeg tror det gjelder alle uvc av plast.
Meld dere på, ikke bare tro at det skal være slik.
Postet 04.02.09 kl 22:25
Jeg ble litt irritert over det første svaret jeg fikk fra Aqua Medic, så jeg sendte et tydelig svar på det de svarte/mente. Og nå fikk tonen en annen lyd.
De sier at de ikke har opplevd slike problemer med dette produktet. Og at deres utstyr har gått i årevis uten noe feil. De sier også at de trenger å se filteret, for å finne ut av det. Så de anbefaler å kontakte forhandler av filteret. Og da få byttet det. Så skulle de se nermere på saken. Når de fikk filteret tilbake.
Men han sa også, at bytte av filteret ikke løser problemet(noe jeg da tolker som at de allerede vet det er noe feil med produktet)
Han sier også at undersøkelsen av filteret vil ta tid. (uthalingstaktikk?)
Så her er det best å bare kjøre på. Kontakt Aqua Medic, og selger/forhandler/importør, og forklar problemet. Henvis da til Stephan Gohmann i Aqua Medic. Så får du i hvertfall et nytt et. Om man kan få refundert kjøps summen vet jeg ikke. Men jeg mener i hvertfall at dette filteret ikke holder mål. Ingen liker vel å kaste bort penger på søppel? En annen ting, er jo det at fiskene skal leve oppi dette. Hvor mange av de dyre fiskene dine tar kvelden pga dette? osv.
Jeg finner meg i hvertfall ikke i å betale/kaste bort masse penger, for et produkt som ikke holder mål.
På sidene til Aqua Medic, så står Krizoo A/S toenn@online.no oppnevnt som importør i Norge. Jeg har ikke vært i kontakt med disse.
Så har du et Aqua Medic UV filter, så bør du undersøke dette. Og dette bør det jo opplyses mest mulig om, på flest mulig aqua forums også. Slik at folk får øynene opp. Jo mere det spres, jo bedre.
Jeg tror ikke Eheim ville likt å ha et slikt produkt i sitt sortiment. Eller noen andre. En heller dårlig reklame.
De sier at de ikke har opplevd slike problemer med dette produktet. Og at deres utstyr har gått i årevis uten noe feil. De sier også at de trenger å se filteret, for å finne ut av det. Så de anbefaler å kontakte forhandler av filteret. Og da få byttet det. Så skulle de se nermere på saken. Når de fikk filteret tilbake.
Men han sa også, at bytte av filteret ikke løser problemet(noe jeg da tolker som at de allerede vet det er noe feil med produktet)
Han sier også at undersøkelsen av filteret vil ta tid. (uthalingstaktikk?)
Så her er det best å bare kjøre på. Kontakt Aqua Medic, og selger/forhandler/importør, og forklar problemet. Henvis da til Stephan Gohmann i Aqua Medic. Så får du i hvertfall et nytt et. Om man kan få refundert kjøps summen vet jeg ikke. Men jeg mener i hvertfall at dette filteret ikke holder mål. Ingen liker vel å kaste bort penger på søppel? En annen ting, er jo det at fiskene skal leve oppi dette. Hvor mange av de dyre fiskene dine tar kvelden pga dette? osv.
Jeg finner meg i hvertfall ikke i å betale/kaste bort masse penger, for et produkt som ikke holder mål.
På sidene til Aqua Medic, så står Krizoo A/S toenn@online.no oppnevnt som importør i Norge. Jeg har ikke vært i kontakt med disse.
Så har du et Aqua Medic UV filter, så bør du undersøke dette. Og dette bør det jo opplyses mest mulig om, på flest mulig aqua forums også. Slik at folk får øynene opp. Jo mere det spres, jo bedre.
Jeg tror ikke Eheim ville likt å ha et slikt produkt i sitt sortiment. Eller noen andre. En heller dårlig reklame.
Postet 05.02.09 kl 16:37
Endret: 05.02.09 kl 16:43
Bra jobbet Tom tank.!!
Skal ta kontakt med min forhandler på min side, og forklare/henvise til denne tråd. Vet han selv er medlem her, foruten at jeg vil gå nærmere inn på noe navn.
Skal ta med et reagensglass av denne gufsen som kommer ut av UVC filteret, forsegle det godt og be om en analyse fra deres hold, i tillegg til de jeg selv kan ta.
Tror at dette svarte som kommer ut under rengjøring, vil samle seg på bunnen, av evt. en rein flaske jeg måtte ha for hånd. Gjerne kjøre det igjennom et kaffefilter for å studere det i ro og mak.
Har som sagt 4 slike uvc filtere. (som trenger en rens)
Skal fortløpende informere forhandler om problemstillingen.
Lar høre ytterligere fra meg.
Skal ta kontakt med min forhandler på min side, og forklare/henvise til denne tråd. Vet han selv er medlem her, foruten at jeg vil gå nærmere inn på noe navn.
Skal ta med et reagensglass av denne gufsen som kommer ut av UVC filteret, forsegle det godt og be om en analyse fra deres hold, i tillegg til de jeg selv kan ta.
Tror at dette svarte som kommer ut under rengjøring, vil samle seg på bunnen, av evt. en rein flaske jeg måtte ha for hånd. Gjerne kjøre det igjennom et kaffefilter for å studere det i ro og mak.
Har som sagt 4 slike uvc filtere. (som trenger en rens)
Skal fortløpende informere forhandler om problemstillingen.
Lar høre ytterligere fra meg.
Postet 05.02.09 kl 18:05
janhennoBra jobbet Tom tank.!! Skal ta kontakt med min forhandler på min side, og forklare/henvise til denne tråd. Vet han selv er medlem her, foruten at jeg vil gå nærmere inn på noe navn. Skal ta med et reagensglass av denne gufsen som kommer ut av UVC filteret, forsegle det godt og be om en analyse fra deres hold, i tillegg til de jeg selv kan ta. Tror at dette svarte som kommer ut under rengjøring, vil samle seg på bunnen, av evt. en rein flaske jeg måtte ha for hånd. Gjerne kjøre det igjennom et kaffefilter for å studere det i ro og mak. Har som sagt 4 slike uvc filtere. (som trenger en rens) Skal fortløpende informere forhandler om problemstillingen. Lar høre ytterligere fra meg.
Ja dette er bra Janhenno. Fint du også tar tak i dette. Og følger det opp. Ellers skjer det ingenting. Jeg skal også hendvende meg til de jeg kjøpte den av. Og se hva de mener. Jeg tror ikke dette er et enkeltstående problem, men at det gjelder alle filtere i denne utgaven. Når du også opplever det samme, så vil jeg tro det. Kansje man skulle lagt ut noen bilder av det, så folk fikk sett det. Eller en video for den saks skyld.
Postet 05.02.09 kl 23:24
Ja dette er bra Janhenno. Fint du også tar tak i dette. Og følger det opp. Ellers skjer det ingenting. Jeg skal også hendvende meg til de jeg kjøpte den av. Og se hva de mener. Jeg tror ikke dette er et enkeltstående problem, men at det gjelder alle filtere i denne utgaven. Når du også opplever det samme, så vil jeg tro det. Kansje man skulle lagt ut noen bilder av det, så folk fikk sett det. Eller en video for den saks skyld.
Sakl filtrere gjennom kaffefilter på et uvcfilter, og la bunnfallet synke ned i et større reagensglass, på det andre filteret, for så å studere, ta på mellom fingrene, partiklene bunnslammet---lukte litt etc. i første omgang.
Postet 06.02.09 kl 01:08
Endret: 06.02.09 kl 01:09
Postet 29.04.12 kl 15:00