Akvariefisk og andre eksotiske dyr kan bli forbudt i norge! (side 3)

Kampfisken
Det at 10% av våre fisker er domestisert er jo bare tull! Nesten alt av fisker vi har i akvariene våre er "ville" fisker som godt klarer seg i naturen.


Ehe... vet ikke helt om du kanskje har misforstått dette - eller har jeg?

domestisert betyr visst at de er påvirket/manipulert slik at de IKKE klarer seg i sitt naturlige habitat.

Og DET betyr faktisk at vi får "beholde" 10%, for eksempel vannskapte slørhaler osv.

Mens 90% av de akvariefiskene som holdes i akvarier i dag vil bli forbudt.
2nelise
[QUOTE=Kampfisken]Det at 10% av våre fisker er domestisert er jo bare tull! Nesten alt av fisker vi har i akvariene våre er "ville" fisker som godt klarer seg i naturen.


Ehe... vet ikke helt om du kanskje har misforstått dette - eller har jeg?

domestisert betyr visst at de er påvirket/manipulert slik at de IKKE klarer seg i sitt naturlige habitat.

Og DET betyr faktisk at vi får "beholde" 10%, for eksempel vannskapte slørhaler osv.

Mens 90% av de akvariefiskene som holdes i akvarier i dag vil bli forbudt.


Ikke missforstått nei... Mener bare at tallet på 10% er alt for høyt... Heller 1%
- Hadde faktisk aldri trodd at jeg kunne finne på å bli kriminell

men nå begynner jeg faktisk å lure - for jeg kunne godt finne på å holde ULOVLIGE ekotiske dyr, LES: fiskene mine
Kampfisken
Men i værste mulige tilfelle, om dette forslaget skulle komme gjennom; hvordan skal vi kvitte oss med fiskene? Nedslakting går jo ikke. Blir jo hudflettet av dyrevernene da...For fisken føler jo smerte i dødsøyeblikket...Den er jo bevisst om at den skal dø! Så da må jo det hele foregå i mobile slakteri rekvirert av Mattilsynet. Først neddopet, så avlivet med boltpistol. For at disse nå døde fiskene, ikke skal forpeste naturen, må de brennes på enorme likbål. Synes nesten jeg ser det for meg...:-( Finnes jo alltid en mulighet for å smugle inn fisk i ansjosbokser da...Så man slipper å bli avslørt av røtgen....


De har sikkert tenkt å reise rundt i norge med store tankbiler for å hente fisker og så sette de fri. I VG i das står det at det er ca 4mill akvariefisker i norge^^
Forsiden på vg våren 2009!
Norges største akvariering endelig tatt!

Det er etter det VG kjenner til blitt arrester et ukjent antall akvarister, i norgeshistoriens hittill største rassia mot ulovlige akvarister.
Personene er blant annet mistenkt for ulovlig hold, avl og omsettning av akvariefisk og brukerutstyr.

Blant bevisene skal det til og med finnes viltfanget fisk. Noe som normalt har en enorm gateverdi i det illegale markedet. Også store mengder F1- yngel ble funnet hos flere av medlemmene.

Det var førstebetjent Larsen i PSTEDF (Politiets SikkerhetsTjeneste avd. for Eksotiske Dyr og Fisk) som, natt til lørdag, ledet opperasjonen som knuste akvarieringen.
Politiet mistenker at ringen har kontakter i Sør-amerika som med gjevne mellomrom sender store mengder illegal fisk innover landegrensen. Lasten blir ofte skjult som det man før kalte smuglersprit. Den tidligere smuglerspriten ble som kjent legalisert på samme tid som den nye loven om eksotiske dyr og fisk ble vedtatt i stortinget. Da smuglerspriten viste seg å utgjøre en mye mindre trussel mot norsk økonomi og sikkerhet enn akvariehold.

Politiet handlet etter tips om at flere av ringens medlemmer har blitt observert i nærheten av et boligområde med kanner, som de angivelig skulle ha fraktet akvarievann og eventuelt fisk i. Vitnene skal ikke være påført noen psykiske traumer etter opplevelsen, men er rutinemessig tatt inn til observasjon ved psykriatrisk avd.

Politiet mistenker videre at ringen kan ha sitt hovedsete i Sortland, men dette er ubekreftet. Førstebetjent Larsen understreker at videre undersøkelser av ringens interne datanettverk, kalt Akvaforum, vil gi dem flere svar.

Norges President Gerd Liv Valla sier hun er opprørt over at noe slikt kunne finnes i vårt eget land. Og lover å sette deler av sin egen hemmelige overvåkningsstyrke inn i etterforskningen.


I værste fall..........
haha, Litt dumt med "Ulovlig hold av fisk i hjemmet" på rullebladet xD
hehe! Dritbra=)



Kan bli stusselig å sitte og se på et akvarie med grus og røtter men ingen fisk=S Er snegler også vurdert til denne loven?=) Ikke at jeg egentlig hadde hat noe nytte av snegler uten fisk=S
Men jeg skulle jammen slått i bordet om det kunn var lov med Norsk fisk i akvariene. :P Noe som sannsynligvis ikke kommer til å bli innført. Men det hadde vært litt komisk tragisk om det faktisk blei det :P
Personlig tror jeg i mange tilfeller det ikke skal så mange generasjoner oppdrett til før fiskene ikke er naturdyktige. Så det blir vel en definisjonssak hele det uttrykket der med domestikering.

"Forøvrig ser denne loven ut til å bli så "ullen" at alt som berører vår hobby blir opp til Mattilsynet. Vi får håpe at de har tilstrekkelig kompetanse og sunt vett når forskrifter og retningslinjer skal på plass."


vel, for å si det slik, en sommerdag for noen år siden på en dyrebutikk oppi nord hvor jeg jobbet, hadde matilsynet "kontroll" hos oss. Jeg sto og gjorde rent på et av akvariene, da jeg måtte sniklytte litt til hva disse to fra matilsynet sto og pratet om seg imellom. Siden det var sommer hadde vi inne gullfisk og koi, som svømte så fredelig rundt i det største planteakvariet vårt, og det var altså disse fiskene disse to "kyndige" sto og diskuterte. Visste ikke helt om jeg skulle le eller gråte da jeg hørte at de faktisk kommenterte disse fine "nemo-fiskene" (som vi alle vet at er saltvanns klovnefisk), men jeg fant det på min plass å korrigere på de og si at "nei, dette er ferskvannsfisk, her i denne butikken har vi ingen saltvannsfisk!"
Med andre ord, hvor stor kompetanse har mattilsynet-folkene egentlig?
vis det kommer nye lover i landet vårt, så har ikke de tilbake virkende kraft.
Dvs blir det noen gang forbudt å ha fisker i akvarium så blir ikke vi berørt vi som har kjøpt fiskene før de ble forbudt.
Ikke at jeg tror det vil bli forbudt da.

Bare til info.
Jeg tror at det kan bli problemer med import av en del eksotiske fisker nettopp fordi en del arter allerede er utrydningstruet. På en annen side har man oppdrett av eksotiske fiskearter som ikke hører til i naturen. Her tenker jeg man kan fortsette import av fisk i all fremtid. Det er viktig at akvarister er opptatt av spørsmål som berører utrydningstruede arter slik at vi kan sette egne grenser for være med på å beskytte mangfoldet vårt.

Det er nok spesielt noen få varianter av saltvannsfisk man tenker på når det gjelder importforbud. Her handler det om store penger og kriminalitet som går ut over mangfoldet av fisk i koralvevene.

Det har kanskje blitt en hobby for en del kretser i vesten å få tak i utrydningstruede og spesielle fiskearter. Dette er noe som vi ikke kan akseptere.

Jeg synes at det beste med å være akvarist er hvordan man best mulig kan etterligne den naturlige systemet som strømmer i vann, kjemi, temperatur, lys, bunnforhold osv. Ikke at man har det mest sjeldne fisker men at man kan ta godt vare på det fiskene man har.

Er mulig at de med domestisert, mener at det kun skal bli lov å kjøpe fisk som er drettet for salg. Dette gjelder jo veldig mange av de fiskene viallerede har.

Det vil nok også være endel unntak for fisk med gode naturlige populasjoner.

Tror ikke akvariehobbyen vil bli radert, men at det vil bli lengre mellom de mere sjeldne fiskene, og at en gjerne må være registrert som oppdretter eller noe i den duren for å få kjøpe VF.

Som Lars Ove skriver, tror også jeg at dette først og fremst vil gjelde saltvannsfisk som idag blir fanget med tvilsomme metoder.
Kampfisken
Politiet mistenker videre at ringen kan ha sitt hovedsete i Sortland, men dette er ubekreftet. Førstebetjent Larsen understreker at videre undersøkelser av ringens interne datanettverk, kalt Akvaforum, vil gi dem flere svar.
It was`nt me
Synes personlig at de burde passe på at ikke torsken ble utrydda først før de begynte å bekymre seg for fisken i Afrika.
Helt enig
biXen
Synes personlig at de burde passe på at ikke torsken ble utrydda først før de begynte å bekymre seg for fisken i Afrika.


Enig, så enig

- - - - - - - - - - - - - - - - (>^_^)> *AKVARIUM*
biXen
Synes personlig at de burde passe på at ikke torsken ble utrydda først før de begynte å bekymre seg for fisken i Afrika.


Er torsken mer verdt enn fiskene i afrika da? Og de har jo faktisk innført tiltak for ti`årer siden for å sikre bestanden av torsken.
2nelise
Er torsken mer verdt enn fiskene i afrika da? Og de har jo faktisk innført tiltak for ti`årer siden for å sikre bestanden av torsken.


Torsken er faktisk "ganske nær" å bli utrydda. Det vil si at når de en gang stopper fiskingen/begrenser den maks så er det ingen garanti for at bestanden vil være i stand til å bygge seg opp igjen. Det har de nemlig sett i andre deler av verden.

Har ikke sagt fisken er mer verd, men torsken er da i Norge. Tror du afrikanerene er så veldig hyppe på at vi skal stikke nesa i deres saker om vi driver og fisker vekk all torsken her hjemme? Makan til tåpelig verdenspoliti har vi vel aldri tenkt å være. Ja takk begge deler men Norge først.

Det er nettopp det som er grunnen til at brasilianerene ikke var særlig interessert i "hjelp" fra Norge til å bevare regnskogen. Fordi de mente vi bare betalte dem istedet for å gjøre tiltak i vårt eget land. Noe jeg forsåvidt er enig i, bare uenig i tiltakene :P
biXen
[QUOTE=2nelise]Er torsken mer verdt enn fiskene i afrika da? Og de har jo faktisk innført tiltak for ti`årer siden for å sikre bestanden av torsken.


Torsken er faktisk "ganske nær" å bli utrydda. Det vil si at når de en gang stopper fiskingen/begrenser den maks så er det ingen garanti for at bestanden vil være i stand til å bygge seg opp igjen. Det har de nemlig sett i andre deler av verden.

Har ikke sagt fisken er mer verd, men torsken er da i Norge. Tror du afrikanerene er så veldig hyppe på at vi skal stikke nesa i deres saker om vi driver og fisker vekk all torsken her hjemme? Makan til tåpelig verdenspoliti har vi vel aldri tenkt å være. Ja takk begge deler men Norge først.

Det er nettopp det som er grunnen til at brasilianerene ikke var særlig interessert i "hjelp" fra Norge til å bevare regnskogen. Fordi de mente vi bare betalte dem istedet for å gjøre tiltak i vårt eget land. Noe jeg forsåvidt er enig i, bare uenig i tiltakene :P

Unnskyld meg, men jeg forstår ikke helt poenget ditt. Kanskje det bare er jeg som er trøtt, eller litt treg - vet ikke

Jeg tror ikke dette lovforslaget har noe å gjøre med hverken torsken eller regnskogen i brasil.

Kanskje det rett og slett dreier seg om dagens hold av akvariefisk? Kanskje det er litt for mye "bruk og kast" når det gjelder akvariefisker. De er liksom ikke så mye verdt - pøh.. koster jo bare 30,- for en guppy liksom, er ikke så nøye...

Kanskje de heller skulle endre dagens forbruk av dagens akvariefisker med å sette opp prisene, kreve opplæring av ansatte i zoo forretninger og kanskje heve aldersgrensen til 18 år.

Jeg er ingen ekspert, jeg vet faktisk ikke. Jeg vet bare at personlig så ble jeg sjokkert når jeg hørte at det kunne bli et forbud for import av akvariefisker, noe jeg virkelig håper IKKE skjer.

Hvis noe må gjøres, så må det vel være å stille strengere krav til både de som selger og kjøper disse fiskene for å sikre at de blir tatt vare på og får et godt liv i de norske hjem.

2nelise
Kanskje det rett og slett dreier seg om dagens hold av akvariefisk? Kanskje det er litt for mye "bruk og kast" når det gjelder akvariefisker. De er liksom ikke så mye verdt - pøh.. koster jo bare 30,- for en guppy liksom, er ikke så nøye... Kanskje de heller skulle endre dagens forbruk av dagens akvariefisker med å sette opp prisene, kreve opplæring av ansatte i zoo forretninger og kanskje heve aldersgrensen til 18 år. Jeg er ingen ekspert, jeg vet faktisk ikke. Jeg vet bare at personlig så ble jeg sjokkert når jeg hørte at det kunne bli et forbud for import av akvariefisker, noe jeg virkelig håper IKKE skjer. Hvis noe må gjøres, så må det vel være å stille strengere krav til både de som selger og kjøper disse fiskene for å sikre at de blir tatt vare på og får et godt liv i de norske hjem.


Poenget mitt var at hvis de først skal sende ut lovforslag om ting de ikke har peiling på så bør de begynne med torsken i vårt eget vann, ikke fisk i akvarier fra Afrika og Sør-Amerika. Det var med andre ord bare et tegn på at jeg mener dette ikke lar seg gjennomføre, er håpløst, osv. når det gjelder punktene som teller for akvaristikken. Det er jo to forskjellige ting sånn i praksis.

Jeg er enig i at hold av fiskene kunne vært bedre som du sier. Men dette er noe de ikke kan håndheve særlig bra, hvordan skal de håndheve det uten at det koster millioner? Lykke til med å finne arbeidskraft til å bli utdanna i fiskehold som deltidsansatt i dyrebutikk.

Og det er faktisk kaniner, hunder og barn også som ikke har det bra i Norge. Med fare for å rangere urettferdig så ville jeg brukt penger på å håndheve det viktigste først. Barn og andre mennesker. Og det er vanskelig nok.

En ting er sikkert, hvis det skulle skje noe som gjør at det bare selges slørhale og guppy så blir jeg neppe akvarist lenge.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap