Kjøpt nye planter men må vite navn

bilde 1: hvilke plante? dårlig bilde ja jeg vet det men vanskelig å få tatt noe av denne. skal se om jeg får noe mer

bilde 2: rota til samme plante.

bilde 3: en grass type, han i butikken sa et navn men vanskelig å huske et langt gresk navn hvertfall når det er helt gresk i mine ører :P
jo kjøpte en anubias type men kan ikke se noen som likner denne her.
denne har jo noen gigantiske blader aldri sett så store blader på anubias så regner med at det ikke er en vanlig barteri men noe annet men fant ingen som liknet.
fiskeren
jo kjøpte en anubias type men kan ikke se noen som likner denne her. denne har jo noen gigantiske blader aldri sett så store blader på anubias så regner med at det ikke er en vanlig barteri men noe annet men fant ingen som liknet.

To linjer under ditt innlegg i Planteforumet, finner du en tråd om det samme.
Se her.
det var ikke den samme planten jeg mente var anubias, min plante har en rizhom som du skriver i det andre innlegget mona. men bladene er jo gigantiske og ser ikke noen planter med så store blader i plante basen
Dette er sansynligvis Anubias barteri "glabra"

Dette er en anubiasart som blir kjempestor, og den kan fylle et akvarium alene.
oida. håper du tuller med meg. jeg har ikke akkurat noe stort kar bare 54 liter men får prøve å kutte den ned litt hvis den blir for ille
Det finnes veldig mange forskjellige Anubiasarter, vi har 12 profiler i plantebasen, men det finnes mange flere.
Fra de helt knøttsmå(3 cm blader), til de store ( over 40 cm blader)

Jeg synes du er heldig som har kommet over en av de store variantene. Disse er kjempefine.
Det er ikke sikkert at det er A. glabra du har der da, men det er en av de store.

Ikke klipp den om den blir for stor. Da er det bedre om du selger den, eller bytter den i noen mindre Anubias.
Plante 1 er i hvertfall en sort cryptocoryne. Akkurat hvilken tør jeg ikke si etter bare de bildene; men ser ut til å være en lavtvoksende art
den blir ganske rødlig og fin sa han i butikken. han anbefalte meg denne. gadd ikke spørre om navn for jeg husker ikke det uansett :P.

på grasset spurte jeg for vet det er en som hetetr harris elelr no men det var visst ike den. hvis noen kommer med forslag kansje jeg husker det. eller kan noen si hva jeg skal søke for å se alle grass plantene i basen. Lette igår men fant aldri noen grass planter :S
Rose U
Det finnes veldig mange forskjellige Anubiasarter, vi har 12 profiler i plantebasen, men det finnes mange flere. Fra de helt knøttsmå(3 cm blader), til de store ( over 40 cm blader) Jeg synes du er heldig som har kommet over en av de store variantene. Disse er kjempefine. Det er ikke sikkert at det er A. glabra du har der da, men det er en av de store. Ikke klipp den om den blir for stor. Da er det bedre om du selger den, eller bytter den i noen mindre Anubias.

Nei selger den nok ikke Rose U og hvis jeg skal selge den kan jeg sikert si ifra til deg hvis du har lyst på den. tror det er en glabra, kan nesten se sånn ut når jeg leste på infoen for Glabra. Min plante er 6 cm bred og Ca. 12cm lang (lengde var litt vanskelig, må ta ut plante fra akvariet skal jeg måle lengden :P)
tror ikke det er den. prøvde å høre om han sa det navnet.

men når jeg prøvde å søke på planter på avansert søk så skulle jeg velge type, hvilke type ligger disse grass greiene i? fant ikke no lette nesten mellom alle de typene der :S
jo kansje du har rett. ser litt på mine og de på basen men de på basen ser så korte og fine ut. men når jeg så på det siste bildet i basen så lignet det veldig. og leste litt om planta så tror je kansje det er den samma.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap