Diskus yngel dør

Ved overgang fra artemia til yngelfor opplever jeg til stadighet at antall fisk reduseres fra dag til dag. Yngel har gått hos foreldrene mellom 2-4 uker og når de har blitt ca 3 cm har jeg foret med yngelfor, cyclops, mygglarver og levende artemia. I denne overgangsfasen opplever jeg å miste 3-5 fisk hver dag. Vannverdier er iht boka og temperatur ligger jevnt på 30 c. 10%vannbytte hver dag. Yngelen går i en 375 med overdimmensjonert filtrering. Dvs Eheim 2250 med difusor og en fin blåmatte på 50x50x10cm som forfilter for innsuget.

Symptomer: Fisken svømmer rykkvis og tar et par saltoer, magen er ikke spes. tykk. Ingen sytrådavføring å se. Når fisken er død har den fått "pop eye" noe den ikke har i levende tilstand.

Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre?
Mvh
Haavard
Jeg bare lurte på en ting; når du bytter vann, hvordan gjør du det da? Rett fra vannkranen, eller mellomlagret? Kaldt, lunkent...?
Vannbytte
Hei Mona.
Her går det rett fra krana. Ph er nøytral og klor er ikke eksisterende. Vanntemp senkes maks med 1C.
OK. Slik jeg forstår det, så mikser du inn lunkent vann fra varmtvannberederen? For at ikke yngelen skal få bare kaldt vann?
Nei, jeg fyller på med kaldt vann. Temperaturen i karet ligger på jevne 30c og synker kun med 1 grad.
3. dag uten død :-)
Enkelte fisk klødde seg ved gjellene og pustet fort. Behandlet med Aquacare no 2 mot gjelleparasitter og nå er alt såre vel
Må følge opp med Aaquacare no 1 mot bakterier som setter seg i sårene etter parasittene.
Står det noe på medisinene hvorvidt de dreper filterbakteriene i tillegg til sykdom?
Nei, det gjorde ikke det. Ingen innholdfortegnelse heller. Produktet ble levert fra denne karen: http://www.noahsarkdiscus.dk/2066291
på nettsiden så påstår han at det ikke skader filterbakteriene. Min erfaring fra tidligere er at dette stemmer. Jeg har brukte det en gang tidligere i et oppvekstkar med hard foring og vannverdiene var perfekte etter medisinering.

Forøvrig har denne medisinen tatt knekken på gjelleparasitter og påfølgende bakterieinnfeksjon som hverken gyrodactol eller esha produktene har klart å gjøre noe med. Esha exit ble forøvrig prøvd på det siste kullet uten noen effekt. Nå ser det ut til å gå bedre.

En av mine voksne diskus hadde fått bakterieinnfeksjon etter behandlingen med No 2. (Gjelleparasitter medfører sår i festepunktet) Den fikk knallrødt hode og "popeye". Dette gikk tilbake etter en behandling med No 1. Nå er den helt frisk

Vindundermedisin? Synd det ikke er noen norske forhandlere.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap