Syk fisk.. tror jeg

Har en gull barbe som har fått et hvit belegg på siden sin. Det er den eneste fisken i karet mitt som viser tegn til det. Jeg så i går at det er kommet et rødt område vet det hvite. Ser ut som om den har fått et sår der.

Noen som vet hva det er?
Har du lest artikkelen om sykdom som Frank har skrevet?
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710
Det virker som soppinfeksjon.
Betyr det at jeg kan fikse problemet med å bytte vann?
Burde ikke flere fisk blitt rammet om det er sopp i karet?
Det er ikke sikkert at de andre fiskene får soppinfeksjon.
Sopp har en tendens å komme i sår, revne finner o.l. Da har den en inngang. Det tryggeste er uansett å ta noen ekstra vannbytter.

Du bør isolere den syke fisken. Ha den i eget akvarie/bøtte. Helst med pumpe som er innkjørt om mulig.
Salt kan hjelpe fisken til å kureres.
Les artikkelen til Frank om sykdommer. Jeg har lyktes med saltbehandling mot sopp når infeksjonen ikke er kommet for langt. Andre ganger må det tyngre skyts til.

Regner med at du får flere svar etterhvert, ville bare hjelpe deg på vei.

Vannbytter hjelper på det meste.
det er den teknikken som kan hjelpe litt ifht mange situasjoner, og dessuten har få negative bivirkninger og lav pris.
Det kan og være lurt å ha esha exit og esha 2000 i beredskap. Disse kan man bruke uten at de har så mye bivirkninger som mange andre medisiner.
Å ta ut en fisk for å kjøre en kur kan ha klare fordeler:
Du kan ha den i et mindre kar, og trenger dermed mindre medisin eller salt enn i et stort kar.
Du unngår at saltet / medisinen påvirker planter og andre dyr du har i karet (mange har snegler, reker osv sammen med fiskene).
Det kan være lettere å observere fisken i et lite kar med færre gjemmesteder, så du kan se om du skal sette inn andre tiltak.
Du kan unngå at den smitter de andre i akvariet, eller i alle fall gi den en kortere periode da den har sjansen til å gjøre det.
Å flytte en fisk har også klare ulemper:
Når du fanger fisken, stresser du både den fisken og andre fisk i karet. Å gå i et trangt lite kar, er stressende. Å gå aleine er ikke bra om det er stimfisk du har. Stress kan være utløsende faktor ifht flere sykdommer - f.eks. sopp- der smitten ofte finnes i karet, men ikke utløses før fisken på en eller annen måte er svekket. (f.eks: stress eller sår)

Så beredskapen bør være:
* at man har gående ei luftpumpe som tillegg i et kar, så kan man fort sette opp et lite kar (boks fra ikea?) som karantene / medisineringskar, ferdig innkjørt med det samme. En liten varmekolbe som passer til, kan tillate deg å kjøre varmekur.
* esha exit og esha 2000 står i medisinskapet i tilfelle. Vanlig koksalt har de fleste i skapet.
* Før du prøver disse, bytter du vann daglig i noen dager, og lar ellers fisken være i fred så du unngår stress. Følg med på symptomer (ref sykdomsartikkelen). Unngå overforing.

Lykke til!
Ser det ut til at skjellene er borte på dette området?
Det kan se slik ut på bildene, men jeg sliter med å tyde de godt nok.

Om det er så at skjellene er borte, kan dette f.eks skyldes at fisken har klødd seg overdrevet hardt, har sittet fast mot kvass innredning, eller har fått en porsjon ufortjent (?) grisebank.

Om skjellene forsvinner, sitter fisken der med en åpen kanal for både sopp og bakterier. Men det trenger ikke å være dette som gir det røde området, det kan rett å slett dreie seg om en lett blødning under huden (ala blåveis).

Jeg vil anbefale daglige vannbytter for å bidra til å forhindre infeksjon i såret, og hyppig observasjon av såret.
Blir det "loete", er det sopp, og da har med andre ord de daglige vannbyttene hatt mangelfull effekt. eSHa 2000 er da ett ypperlig preparat for å kvitte seg med soppen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap