Tetra test gh/kh

Fikk med en tetratest GH/KH når jeg kjøpte noen akvarier. Problemet er at bruksanvisningen er på 4 språk. Tysk, Fransk Italiens og Nederlans tror jeg d er. Uanseth. Jeg kan ikke noen av disse språkene. Mangler også fargekart. Kan noen hjelpe meg litt her.
Hvis det er sånn jeg tror så tar du 5 ml akvarievann i glasset. Så teller du antall dråper som skal til for at vannet skifter farge.
Første dråpe gir vel rødt eller blått vann. Når fargen skifter til grønnt eller gult (?) så vet du hvilken verdi du har.
F.eks 7 dråper GH betyr GH-verdi på 7. (Tell alle dråpene).
Hei!
Riktig som Shiramor sier. Tell dråper, drypp i èn dråpe rist litt så en ny til fargen skifter fra rødt til grønt GH eller blått til gult på KH.
Får du grønt med en gang så har du veldig bløtt vann, altså GH 0-1 (jeg har det i kranvannet mitt)
Ha Ha dette spurte jeg om for noen uker siden også. Skjønte ikke bæra. Godt det er noen her på forumet som kan hjelpe en stakkar i nød... :o)
He he, Syns det er merkelig at bruksanvisningen ikke kan komme på Engelsk i hvertfall. Tysk hmmm vet i hvertfall at Das auto betyr bil
Ha Ha synes bare det er godt å høre at det ikke bare er meg :o)
Og "der fürer" betyr føreren(av bilen).
Jeg slenger meg på denne tråden med et spørsmål om nitrit tetra testen. Den har en fargeskala fra gul (
[QUOTE=Heidi Ingdal]Jeg slenger meg på denne tråden med et spørsmål om nitrit tetra testen. Den har en fargeskala fra gul ( 0,3) til mørk rød(3,3-33) Jeg får bestandig gult resultat og det jeg lurer på er om den egentlig skal være fargeløs eller om gult er et bra resultat.? Det ble tull med innlegget i sted så får se om det funker nå...
Gult er bra.

Fortsetter ang tester. Jeg kjøpte meg i dag jbl sine 5 in 1 teststrimler. Tok dråpetestene mot Nitrat, ph pg gh og testet de opp mot teststrimlene.Jeg fikk akkurat samme verdier på begge testene. Forskjellen er at strimlene har andre fargeskalaer. Så både dråpetestene og teststrimlene viste at de verdiene jeg har er helt ok. Jeg kommer til å bruke mere strimler nå som en indikator og bruke dråper hvis det er noe synlig galt i karet. Tror ikke strimlene er så ubrukelige som andre vil ha det til. Jeg kommer til å bruke begge deler.
Bruker også strimler sånn av og til jeg oxo. Er vel ok, men syns fargeskala greiene kan være noe unøyaktig. Bare for a ta en kjapp sjekk syns jeg de er greie, men for mere nøyaktighet bruker jeg Dråpetester.
Også i denne tråden er det vel neppe å forrakte å minne om at i artikkelsamlinga vår, ligger det bruksannvisning på norsk, for alle testene.

Kan også minne om at på produsentens side, ligger det meste på engelsk.
Frank Angell
Også i denne tråden er det vel neppe å forrakte å minne om at i artikkelsamlinga vår, ligger det bruksannvisning på norsk, for alle testene. .

Ah veldig bra. Viste ikke d. Flott
Frank Angell
Også i denne tråden er det vel neppe å forrakte å minne om at i artikkelsamlinga vår, ligger det bruksannvisning på norsk, for alle testene. Kan også minne om at på produsentens side, ligger det meste på engelsk.
Ang nitrit testen så står det at det endelige resultatet bør være på null. Det er lettere å tolke strimle testen til nitriten da den viser null mens dråpetesten viser gult og det står ingenting om at det er gult det skal være. Det bør kanskje tilføyes i artikkelsamlinga.Derfor måtte jeg spørre om gult var et bra resultat. Skal bruke både strimler og dråpetester fremover en stund for å se om det er så stor unøyaktighet mellom dem som folk vil ha det til.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap