Mose=alger????

Jeg spurte i den butikken jeg pleier å kjøpe planter om de hadde no mose. Han svarte nei fordi det kom så mye alger av mosen er dette rett?? Bare lurte aldri hørt om det her på forumet. Og trodde ikke det selv.
Har ikke hatt det problemet. Men mulig det er litt anderledes i fiskebutikken med høyere fisketetthet og dermed mere næringsstoffer i vannet.
Har fått forsendelser fra butikker som ikke er så nøye med hva som kommer i karene.
I fosendelsen har det fulgt med mose til rekene som de kan holde seg fast i under transport,og den mosen er bare å kaste da den inneholder alger.
Det kan være at butikken har vært uheldige med sine leveranser,at det har fulgt med alger i mosen?Det blir det ingen fortjeneste av...
Vil tippe det er en misoppfatning.

Hvis man har bare mose eller anubias og annen type saktevoksende planter i et kar så bruker ikke de særlig mye lys eller næring. Da blir det mye næring og lys til overs, alt som er til overs inviterer alger på besøk. Dermed vil mose indirekte ha sammenheng med alger hvis man ikke ser sammenhengen, men det er jo ingen som hindrer deg i å ha f.eks. vasspest sammen med mosen, så selve mosen har jo ikke noe med algene å gjør egentlig så lenge det er andre planter til å ta overskuddsnæring.
Ok, greit. Han sa at det de gjorde i butikken der var å bare bestille hvis noen spurte, for de ble visst for mye alger. Trygve de hadde ikke noen fisk sammen med plantene, i den butikken har de planter i et digert kar alene. Men det er faktisk ikke så mye fort voksende planter der, all vasspesten er solgt, så er sikkert fordi det er mye saktvoksende planter da.
Tja, nå har jeg moser som hovedplanter i mange av karene, og ser ikke akkurat særlig til algene.
Det er akkurat like stor sjangs med mose som andre planter, at det følger med algesporer. Og er forholdene riktige, da dukker de opp som troll i esker

Syntes slett ikke all mosen er saktevoksende. I 11litern, har det på ca 2 måneder gått fra å være ett fingerbøl med javamose, til å være så tett at jeg må leite etter vannet når jeg skal bytte
F..ens arbeid å sitte der med pipette å leite etter vann :S (Om noen tok akkurat den seriøst, tok de feil)
har du kun mose i d karet? ingen andre raskt voksende?
Varierer jo litt fra kar til kar, men i 11litern er det kun javamose (og reker).
I 63litern med CRS-reker, er det javamose og en del flyteplanter (S. Natans)
I 63litern så og si uten reker, er det gaffelmose det går i, både som flyteplante, og montert på røtter. Her har jeg tidligere hatt S. Natans, og når jeg fjernet denne ble jeg litt plaget med trådalger. Skal sies at lysintensiteten er høy, og uten noe til å ete alger, var det jo bare ett tidsspørsmål.
I 96litern er det masse mose, og noe flyteplanter (pistia).
I 150litern er det en del planter ut over mosen, men ikke alt for mye som går inn under meget hurtigvoksende.

Felles for alle karene er at det gjødsles steinhardt (unntak CRS, siden de ikke tåler dette for godt), og er mye lys. Lysutbyttet er på 0,6W pr liter eller mer i alle disse karene.
Jeg har en 180 liter med bare javamose. Her har det ikke vert alger på over et år.
Har et annet kar (100liter)med juletremose. Her er det alger av og til.

Alger kommer (som sagt over) i mose, som på andre planter. Av akkurat de samme grunner. Feil næring, feil lys, dårlig vannskiftrutine osv osv...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap