Det har fulgt med snegler i plantene, er nybegynner så trenger litt råd og hjelp :)

Det er tilsynelatende flyttet inn snegler i akvarie mitt. Det har foreløpig bare stått en uke med vann, planter og pumpe. Akvarie er 120 liter.

Jeg har to store røtter der, og sneilene holder seg på den ene roten. Dvs, jeg har kun sett snegler på den roten, aner ikke om de er andre steder også.

Jeg TROR det er slike snegler jeg har http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1103

Den største som jeg har sett er ca 1 cm lang, og så er det en del mikroskopiske der også på 2 mm ca. De fleste er lyse i fargen, men har sett en liten en som er brun.

I dag har jeg også oppdaget en rund snegl, kanskje denne? http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1149 Den er kun 4 mm ca over skallet.

Hva bør jeg gjøre? Vil helst unngå å ha et akvarie som er proppet med snegler. Samtidig syns jeg de avlange sneglene er ganske fine, men liker ikke de runde. Har også hørt skrekkhistorier om folk som aldri blir kvitt sneglene i akvarie og at det fortsetter å poppe frem snegler.

Og hvorfor holder sneglene seg bare på den ene roten?

Den store har vandret en del, men de små holder seg i ro. Vannet er vel ikke helt optimalt enda. Jeg vil helst unngå å drepe noen av sneglene om det går an å unngå..
Den første du refererer til er vel en sandsnegle og de er veldig greie å ha i karet spesielt hvis du har sandbunn for de roter rundt i sanda som marken gjør i jorda. De formerer seg veldig fort så det kan fort bli mange av dem også men da kan du evt gi de bort eller selge dem. Det er flere her inne på forumet som ønsker sandsnegler. Den andre er vel en pestsnegle, de er fine men blir fort altfor mange. Det du kan gjøre er å knuse de mot glasset for det er snadder til fiskene eller kjøpe deg praktbotia for de er utmerkete sneglespisere. Eller plukke og kaste, eller gi de til de som har kulefisk. Sneglene er også utmerkede renholdsarbeidere, de spiser alger,døde planterester,overskuddsfor og døde fisker t.o.m døde snegler spiser de. Anbefaler at du skaffer deg eplesnegler for de kan du kontrollere på den måten at de legger eggeklaser over vann og hvis du ikke vil ha karet fult av eplesnegler så er det bare å kaste den evt selge går også an.
Tusen takk for svar

Jeg er ganske sikker på at de fleste av sneglene mine er sandsnegler. Har til nå sett ca 5-6 sandsnegler, og en rund snegl (sikkert pestsnegl).

Jeg hadde egentlig ikke lyst på snegler i akvarie, men syns sandsneglene er ganske fine. Hvordan oppdager jeg om jeg får formange sandsnegler? Jeg har rådasand, av nest minste størrelse.

Går det an å eventuelt plukke de og gi de tilbake til dyrebutikken? Vil helst ikke drepe dem, og har ikke noen akvarievenner som kunne tenkt seg snegler.

Fisk kan jeg ikke putte i akvarie enda, akvarie har jo ikke stått en uke enda en gang.

Er også nybegynner så vil begynne med fisker som er relativt enkle. Hvor mange av Praktbotiaene bør jeg ha? 5-6?
Sandsneglene ser du ikke så mye til for de holder seg nedi sanden men anbefaler at du har noen sandsnegler. Hvis du får for mange så får du sikkert levert til dyrebutikken. Praktbotia krever stor plass etterhvert. Nå vet ikke jeg størrelsen på karet ditt men praktbotian kan bli 30 cm stor og krever et kar på min 250 liter. Så hvis du skal ha den fisken så må du nok kjøpe større kar etterhvert som den blir større. Pakistanbotian derimot blir ikke så stor (15cm ca) og den kan gå i kar på min 100 liter. Den er også flink til å spise snegler.De liker seg i grupper så du må nok ha flere sammen for at de skal trives. Skunkbotia er også en kar som blir max 10 cm. Også en god sneglespiser og bør være flere sammen (5-6) Tror ikke sneglebestanden din er så stor at du trenger å kjøpe sneglespisere med en gang. Du bør tenke over hva slags fisk du vil ha i karet og hva som passer til størrelsen på karet. Søk litt i fiskebasen og les litt om de fiskene du kan tenke deg og spør hvis det er noe du lurer på. Lykke til med en fantastisk hobby.
Om man ikke har spesiell motvilje mot snegler, er det jo ikke så farlig å ha sandsnegler i et akvarium.
Det er flere fisker som spiser snegl. Vi ser at hos sajicaene øker ikke bestanden av snegler, så blir det rikelig hos de andre, puttes de oppi der.
Det er et par andre vi også har "mistenkt" for å spise snegl, men i selskapskar kan vi ikke være så sikker hvem det er som spiser sneglene.
Sneglene gjør jo rent, renser for alger, og lufter nedi sanden om det gjelder de malaysiske. Akvariene ser bedre ut når de har snegler som medboere.
Så jeg er bra fornøyd med å ha snegler nå, selv om jeg ble forskrekket da jeg første gang observert en ubedd innflytter, og leste alle kraftsalvene her inne på forumet.
Men jeg må jo innrømme at eplesneglen er den beste, er det litt størrelse på sneglen, er det lettere å følge med.
jeg får bare se hvordan det går da.. tok livet av 2 pestsnegler i går. Den ene satt på glasset, og den andre fløt i overflaten..

Blir en stund til jeg får fisk i akvarie.. Hadde tenkt å begynne med ancictruser, siamesiske algeetere, og 2 palettciklider. Sebrafisk og kardinaltetra. (selvsagt ikke ta alle artene oppi på en gang) Noen av dem som spiser snegler?
De runde sneilene kryper over vannet.. hmm.. har sett 2 over nå.. Er det noe som er veldig ille med vannet mitt eller noe ?

Det har som sakt stått i ca en uke nå.. 6 dager.

Vannet er klart og fint.. Men har ikke byttet vann på de 6 dagene, skal jeg det? Temperaturen er 27 grader. Sliter litt med å få det kaldere. Har varmekolben på 25
Helle
De runde sneilene kryper over vannet.. hmm.. har sett 2 over nå.. Er det noe som er veldig ille med vannet mitt eller noe ? :( Det har som sakt stått i ca en uke nå.. 6 dager. Vannet er klart og fint.. Men har ikke byttet vann på de 6 dagene, skal jeg det? Temperaturen er 27 grader. Sliter litt med å få det kaldere. Har varmekolben på 25
Du kan godt senke varmekolben ned til 22 grader f.eks. og allikevel ha normal temperatur. Spørs hvor varmt det er i rommet også. Pallettchikliden spiser små snegler. spiser sjelden store eplesnegler. Du kan godt ta ti prosents vannbytte.
Ja, skrudde ned temperaturen til 22 nå. Hadde tenkt til å ha 25-26 grader i vannet mitt. Har det ganske varmt i hele huset, så det hjelper vel på.

Da tar jeg 10% vannbytte i uken til jeg tar fisker oppi, og etter det 30%. Høres det riktig ut?
man skal vanligvis ta 20% vannbytte når vannet normalt. hvis du har pestsnegle og sand snegle går dette bra så lenge du vil ha sand snegle. drep pestsneglene for hånd så tar sandsneglene eggene dems så du blir nok fort kvitt pestsneglene. men de vil sikkert opp fordi du sikkert har dårlig vann så de dør sikker uansett hva du gjør.

og vil du ikke ha så mange sandsnegler kan du jo gi bort til andre for det blir sikkert fort folksomt av sandsnegler. jeg selv har ikke merket stor vekt av sandsneglene da (men har jo også praktbotiar, men det går somregel bra så lenge sandsneglene er nedi sanden) og sandsneglene pleier å komme opp av sanden om natten.
ja, jeg tenkte jeg kanskje hadde dårlig vann. Er bare pestsneglene som kryper opp. Sandsneglene holder seg på roten, og den store er borte, så den er kanskje i sanden.

Hva kan jeg gjøre for å få bedre vann da? Bare vannbytter?
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap