Eikeløv

Fått Eikeløv i karet i dag. Litt problemer med å få det til å ligge i bunn. Noen tips? Vil den ligge der lettere etter hvert?
Plussmedlem
Ja, det flyter godt

Legg det halvveis under noen steiner, litt ned i grusen/sanda osv.
Etterhvert så ligger det på bunnen av seg selv.
Ja har fått det til å ligge nå, men venter bare på at hele sulamitten flyter opp.
jeg hadde mitt i en bøtteboks noen dager til det sank det farger veldig av et par dager.=)
Farger. blir skremt nå, Burde jeg ta det ut å legge det i en bøtte med vann noen dager da?
jeg pleier bare å legge de i akvariet, etter et par dager synker de.

har aldri merket noe betydelig farge etter disse.
Tar sjangsen å lar de ligge jeg da. ser hva som skjer.
Ta fløyt masse blader opp igjen. prøver å la det ligge i en vannbøtte noen dager.
Skywalker
Farger. blir skremt nå, Burde jeg ta det ut å legge det i en bøtte med vann noen dager da?
En stor del av poenget med denne typen tilsetting, er jo nettopp at bladene farger av, og dermed tilfører vannet naturlig farge og masse naturlige stoffer
Så jeg syntes ikke det er noen grunn til å bli redd, jeg
[En stor del av poenget med denne typen tilsetting, er jo nettopp at bladene farger av, og dermed tilfører vannet naturlig farge og masse naturlige stoffer
Så jeg syntes ikke det er noen grunn til å bli redd, jeg

Naturlig farge . hva vil det si?
Skal ha bladene oppi igjen, Hadde litt problemer med å få de til å ligge på bunn. Har de i en bøtte med vann for at de skal få trukket til seg litt vann nå før de skal oppi igjen.
De fleste steder er vannet ganske gult, noen steder så gult at det ser brunt ut.
Det tildels krystallklare vannet de fleste vil ha i karene sine, er derfor for mange biotoper direkte feil
Frank Angell
De fleste steder er vannet ganske gult, noen steder så gult at det ser brunt ut. Det tildels krystallklare vannet de fleste vil ha i karene sine, er derfor for mange biotoper direkte feil :)

Jo, men ser jo flott ut da. he he.
jeg vil jo klart ha litt gult/brunt vann, men døtte meg vannet i bøtta etter bladene var jo mørke brunt hehe. nå farger de bare litt av slik at det er fint=)
Skal prøve det jeg oxo, Vannet i bøtta er fortsatt klart, men har jo bare ligget der noen timer. Skal jo ikke ha hele bunnen full av blader heller, bare i ene hjørnet på en måte. så blir vel bra. Så karet hjemme hos deg Stine og så vannet var mørkere en mitt, men var absolutt fint. Bladene jeg har ser heller ikke så mørke ut som dine var, men det er kansje noe de blir etter at de har ligget i vann en stund.
Bruker masse løv (eik, bøk, lønn, eple, kastanie, mandel etc.) i karene mine. I første linie spiser rekene på løv og på det andre er det nyttige effekter som Frank sier, ja. Men eg likte ikke den sterk gule fargen av vannet heller etter eg har tilsett løvet og kjempet også masse med at det synker. Nå i dag hiver eg alt løv i veldig het vann noen minutter før det kjem i akvariet. Fordeler er at man får en svakere innfarging av vannet, bladene synker nesten med engang (bøk kan være litt meir vanskelig) og man er på en ganske sikker siden pga en viss desinfisering av løvet. Bakdel er, at man "vasker" vekk noe av de gunstige stoffer som løser seg raske i varmt vann.
[ Nå i dag hiver eg alt løv i veldig het vann noen minutter før det kjem i akvariet.]

Koke det først du mener?
Akkurat. Kok opp vann i vannkokeren. Tømm over løvet. Vent 10min. Ferdig!
Da har jeg helt kokende vann over og latt det ligge med det varme vannet ca 10 min. Vannet både luktet og så ut som te. Virker som det hjalp, var i hvertfall lettere å få løvet til å ligge på bunn. Får se etter hvert hvor mye det farger.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap