Sera deep blue som nattlys?

Hei!

Har et sera deep blue rør som fulgte med akvariet jeg kjøpte brukt liggendes. Har litt lyst til å kjøpe sånn lysrør sett til det, for å bruke det som nattlys, slik at det aldri blir helt mørkt i karet. Har dette noe å si for fiskene? Vil de bli plaget av dette? Akvariet er 150 langt, og ser for meg at det ikke vil lyse utrolig mye, men kanskje skape en tøff effekt..
Sjekk en gang til. Står det Sera Deep Sea, eller Sera Deep Blue?
Jeg trodde de hadde bare et som het Deep Sea, og det lysrøret er for kar man skulle ha knallsterk belysning i... som saltvannskar og lignende.
Det er ikke et nattlys.... heller det motsatte

Sera fører såvidt jeg vet to som ligner navnet du oppgir:
Sera Deep Sea
Sera Blue Sky

Ordene "blue" og "deep" forekommer altså, men ikke på samme rør!
Det står deep sea.. Har ikke fått sett hvor sterkt det lyser ettersom har ikke noe armatur på 30 w... Så dette er egentlig beregnet som eneste lyskilde for saltvannskar da eller?


Takk for rask svar forresten!
Det er knallsterkt lys, ja. Hvitt med lysblått skjær.
Overhodet ikke noe nattlys
Jeg har føyd til link der du kan lese litt om det i innlegget ovenfor.
Huff det var jo noe dritt da.. Da har jeg OVERHODET ikke noe bruk for det..Hva ligger sånne på? er det noe mulighet for å få bytta sånt i butikk til vanlige lysrør? har jo ikke akkurat blitt brukt så
Det må du nesten forhøre deg om hos noen som selger Sera lysrør. Det er også viktig at det ligger i ubrutt originalemballasje, selvsagt.

Det er ikke så veldig mange vanlige butikker som selger Sera lysrør, tror jeg. Ihvertfall kommer jeg ikke på noen sånn i farta. Det er noe jeg mest har sett på nett.

Prøv heller å selge det privat via annonse her. Kanskje noen i ditt nærområde vil kjøpe det? Prisen er vanskelig å si. Sammenlign med tilsvarende blåhvite lysrør for saltvann i norske nettbutikker, og se hva de ligger på i pris. Så tar du omtrent halv pris av det.
glx-rider
Huff det var jo noe dritt da.. Da har jeg OVERHODET ikke noe bruk for det..Hva ligger sånne på? er det noe mulighet for å få bytta sånt i butikk til vanlige lysrør? har jo ikke akkurat blitt brukt så


Hvor langt er lysrøret? kanskje vi kan bytte. Jeg trenger sterktlys til algevekst.
Jeg brukte Sera 30 watts lysrør i 250 literne mine før. Det karet er 1 meter. Lysrør på 30 watt er 90 cm.


Oversikt over lysrørslengder:

15 W - Length: 45 cm, Diameter: 26 mm
18 W - Length: 60 cm, Diameter: 26 mm
25 W - Length: 75 cm, Diameter: 26 mm
30 W - Length: 90 cm, Diameter: 26 mm
36 W - Length: 120 cm, Diameter: 26 mm
38 W - Length: 105 cm, Diameter: 26 mm
85 W - Length: 150 cm, Diameter: 26 mm
glx-rider
Det står deep sea..
Deep sea er nok ett helblått rør, og derfor egner dette seg ypperlig til moonlight. For de som har sett undervannsbilder fra dypet, ser en jo at det er blått det går i (den lave bølgelengden tillater lyset å penetrere dypere i vannet)

Røret Mona sier er ekstremt lyssterkt (sera blue sky Royal), er mest beregnet for saltvann, men også ferskvannskar kan utnytte dette lyset til en vis grad.
Du har sikkert rett, Frank. Men når jeg har sett "aktinsk blå" nevnt før, har jeg fått det for meg at det er blåhvitt skarpt lys.

Dette står om Sera Deep Sea:
Actinic blue marine light
Specific spectrum from 380 - 450 nm, simulates deepwater light
Simulates light conditions of the natural reef
Promotes coral and ornamental algae growth

Intensifies colors of invertebrates
"


Vil ikke dette røret være uegnet som nattlys i et ferskvannskar nettopp av den grunn (det jeg har uthevet i sitatet)?
mona o
[B]Promotes[/B] coral and [B]ornamental algae growth [/B]


Ja, det er ornamental algae growth jeg satser på.
mona o
Vil ikke dette røret være uegnet som nattlys i et ferskvannskar nettopp av den grunn (det jeg har uthevet i sitatet)?
Alle nattlys i form av blått lys, vil avgi noenlunde lik bølgelengde for lyset. Det er nettopp denne som gir det blåskjæret i karet en ønsker seg

Algevekst med slikt lys er ett minimalt problem. Det er gjerne snakk om få W pr 10L vann, og da vil selv ikke algene få det de trenger.
Til saltvannsbruk, som er det opprinnerlige bruksområdet, brukes slike rør sammen med andre, da for å fremme vekst av algene. Algene er jo "saltvannskarets planter"

Vet faktsik at enkelte plantekar i ferskvannsklasse, belyses med slike rør i kobinasjon med andre rør. Rett å slett for å få mer av det nyttige, blå lyset plantene setter pris på
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap