- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Kloring av vannet
Kloring av vannet
Jeg opplever for tiden en voldsom kloring av vannet her jeg bor. Er så ille at jeg ikke klarer drikke vannet rent selv, må blande i sitron eller no for å få det i meg.
Jeg har nesten ikke byttet vann den siste tiden, kombinert latskap og at vannet er så kloret, og fiskene yngler som aldri før.
Hva gjør jeg?
Bytter vann og håper klor er ok?
Bytter og tilsetter aquaclean?
Lar være å bytte?
Andre ting som kan hjelpe på vannet?
Jeg har nesten ikke byttet vann den siste tiden, kombinert latskap og at vannet er så kloret, og fiskene yngler som aldri før.
Hva gjør jeg?
Bytter vann og håper klor er ok?
Bytter og tilsetter aquaclean?
Lar være å bytte?
Andre ting som kan hjelpe på vannet?
Postet 22.02.08 kl 00:08
Endret: 22.02.08 kl 00:11
Tilsett helst et vannforbedringsmiddel i vannet før du tømmer det i akvariet.
Hvis fiskene klør etter vannbyttet, er det nok klor som gjør det. Men du burde altså prøve å få tilsatt aquasafe'en (eller hva nå slags vannforbedringsmiddel man bruker, Aquasafe er Tetra sin utgave av det) før du tømmer vannet i karet. Bland i bøtter for eksempel.
Hvis fiskene klør etter vannbyttet, er det nok klor som gjør det. Men du burde altså prøve å få tilsatt aquasafe'en (eller hva nå slags vannforbedringsmiddel man bruker, Aquasafe er Tetra sin utgave av det) før du tømmer vannet i karet. Bland i bøtter for eksempel.
Postet 22.02.08 kl 00:29
Postet 22.02.08 kl 00:49
SuppaduraKanskje jeg bare skal blande i litt natrium, så blir det saltvann!!
Jeg ville ikke hatt natrium i akvariet, da vil det nok si kraftig pang (det var noe slikt som sprengte et kjemilaboratorium på universitetet her tidligere i uka, riktignok var ikke akvarier involvert, men natrium var i alle fall det). En mindre eksplosiv måte å lage saltvann på er å blande saltsyre og lut, noe som gir reaksjonen HCl + NaOH -> NaCl + H2O.
PS: Jeg regner med at natrium-forslaget var en spøk, men jeg bare må kommentere blanding av natrium og vann, reaksjonen er så tøff (okei overtrøtt nå).
Seriøst svar på tråden: Hva med å først fylle vann i bøttene med hjelp av slangen, så ha i aquasafe og så pumpe vannet fra bøttene og opp i karet med en sirkulasjonspumpe e.l.? Da trenger du kun å bære tomme bøtter. Du slipper unna med tre vinlagringsbøtter på 30 liter fra Europris, det skulle utgjøre ca 25% vannbytte. Det tar kanskje litt lenger tid, men ikke så mye at det skulle være en grunn til å la være, særlig når sistnevnte fører til at fiskene ikke får den ukentlige anbefalte dosen med rent vann.
Postet 22.02.08 kl 01:26
Postet 22.02.08 kl 23:10
Har du anledning til å løfte opp dekkglass/lystopp kan du dusje vannet oppi karet med et dusjhåndtak for hagevanning. Klor er et flyktig stoff i kontakt med luft og vil derfor luftes ut ved dusjing (avhengig av hvor høyt du holder dusjhåndtaket selvfølgelig For å lufte ut det som skulle være igjen av klor i vannet er det lurt å sørge for god sirkulasjon ved overflaten i karet ditt. Bruker du vannforberedingsmiddel i tillegg er du ganske sikker Selv bruker jeg kun "dusjhåndtak-metoden" hvis jeg lukter klor fra kranvannet. Har diverse L-maller, disse har i alle fall ikke reagert på klorinnhold i skiftevannet.
Postet 23.02.08 kl 17:02