- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Er usikker på vannverdier
Er usikker på vannverdier
Postet 23.02.08 kl 09:38
Anita HHa nettop målt verdien i vannet både fra krana og karet. Dette var verdiene jeg fikk. KARET: Nitrit
Mener du at du har fått målt at det er nitritt i akvarievannet ditt?
I så fall så må du skifte vann! Helst 50% i dag og 30% daglig til nitritten er borte. Nitritten er giftig for fiskene og hvis du ikke starter med vannbytte så vil de dø.
Jeg vil også anbefale deg å kjøpe deg en nitritt dråpetest og teste selv slik at du kan følge med når nitritten er borte.
Så lenge du har nitritt må du IKKE kjøpe flere fisker, og være veldig forsiktig med matingen.
Du kan fòre bittelitt ca. annenhver dag til nitritten er borte. Noen mener at en ikke skal fòre i det hele tatt så lenge en har nitritt.
Det er litt delte meninger om dette, jeg synes ikke at fiskene skal gå en uken uten mat! Så litt forsiktig mating kan du gjøre, men vær veldig forsiktig.
Postet 23.02.08 kl 09:46
Hvor ofte tar du vannbytte til vanlig? Du bør ta det vannbytte på ca 30% hver uke som fast rutine når du nå har fått bukt med nitritten.
I tillegg så må du IKKE vaske pumpen. Den skal ikke vaskes før den har tydelig redusert trykk. Og da skyller du den forsiktig i litt akvarievann - aldri under springen.
I pumpen dannes det snille bakterier som MÅ være der for at vannet skal holde seg friskt. Hvis du vasker bort disse bakteriene så dreper du de og du får ubalanse i karet ditt.
I tillegg så må du IKKE vaske pumpen. Den skal ikke vaskes før den har tydelig redusert trykk. Og da skyller du den forsiktig i litt akvarievann - aldri under springen.
I pumpen dannes det snille bakterier som MÅ være der for at vannet skal holde seg friskt. Hvis du vasker bort disse bakteriene så dreper du de og du får ubalanse i karet ditt.
Postet 23.02.08 kl 09:52
Her er det noe rart. Alt det jeg skrev er borte. Prøver igjen...
Ingen Nitrit
Karet:
GH=3-4 lys rosa/rød farge
PH=7 Lys grønn
KH= 3-4 Svak gul
Krana:
GH= 3 Grønn
PH= 7 Lys grønn
KH= 3-4 Svak gul
Har brukt dråpetester.
Hvorfor ble fargen rosa/rød når jeg målte GH i karet?
GH er nok litt lite. Har GH Salt jeg kan tilsette men øker dette PH?
Bør jeg gjøre noe med KH ?
Bytter 20-30 liter vann hver uke.
Ingen Nitrit
Karet:
GH=3-4 lys rosa/rød farge
PH=7 Lys grønn
KH= 3-4 Svak gul
Krana:
GH= 3 Grønn
PH= 7 Lys grønn
KH= 3-4 Svak gul
Har brukt dråpetester.
Hvorfor ble fargen rosa/rød når jeg målte GH i karet?
GH er nok litt lite. Har GH Salt jeg kan tilsette men øker dette PH?
Bør jeg gjøre noe med KH ?
Bytter 20-30 liter vann hver uke.
Postet 23.02.08 kl 10:04
Postet 23.02.08 kl 10:09
Postet 23.02.08 kl 10:14
Postet 23.02.08 kl 10:15
Anita HHvorfor ble fargen rosa/rød når jeg målte GH i karet? GH er nok litt lite. Har GH Salt jeg kan tilsette men øker dette PH? Bør jeg gjøre noe med KH ?
GH-testen gir rødt vann, og når du har dryppet nok dråper til at vannet skifter til grønn, er du ferdig. Antall dråper til du får grønt vann = GH.
GH har ingen sammenheng med pH, så den kan du godt øke uten å bekymre deg for pH.
KH ville jeg ikke gjort noe med, den er høy nok til å gi stabil Ph i vannet.
Postet 23.02.08 kl 10:19
Hm. Okay. Den GH testen jeg har virker slik at du tilsetter en og en dråpe, mens du teller, og vannet skal skifte fra rødt til grønt. Så mange dråper du trenger for å få vannet grønt er GH i vannet ditt.
Siden testen er rød i karet ditt, kanskje du ikke hadde i nok dråper? Slik at GH i karet er høyere enn GH i kranvannet ditt? Dette kan skje om du har noe i karet som øker GH (sånn som kalkstein).
Mener bestemt at det å øke GH ikke påvirker PH. Det er KH og PH som henger sammen
Hvilke vannverdier som er bra for deg kommer helt an på hvilke fisker du har
Siden testen er rød i karet ditt, kanskje du ikke hadde i nok dråper? Slik at GH i karet er høyere enn GH i kranvannet ditt? Dette kan skje om du har noe i karet som øker GH (sånn som kalkstein).
Mener bestemt at det å øke GH ikke påvirker PH. Det er KH og PH som henger sammen
Hvilke vannverdier som er bra for deg kommer helt an på hvilke fisker du har
Postet 23.02.08 kl 10:20
Postet 23.02.08 kl 10:26
Min skal i hvert fall bli det. Jeg bruker Tetra dråpetest.
Vannet blir rødt (VELDIG lys farge, hold den opp mot et hvitt ark for å se...) ved første dråpe, deretter tilsetter jeg dråper (og teller) helt til vannet blir grønt. Husk å riste litt lett mellom hver dråpe slik at testdråpen blander seg med vannet
Vannet blir rødt (VELDIG lys farge, hold den opp mot et hvitt ark for å se...) ved første dråpe, deretter tilsetter jeg dråper (og teller) helt til vannet blir grønt. Husk å riste litt lett mellom hver dråpe slik at testdråpen blander seg med vannet
Postet 23.02.08 kl 10:28
Postet 23.02.08 kl 10:29
Postet 23.02.08 kl 10:32
Anita HMen er KH på 3-4 ok. Etter det jeg har skjønt har KH noe med plantene å gjøre??
KH er med på å holde PH stabil, og har ikke noe med plantene å gjøre.
Om du er fornøyd med pH i karet, ser jeg ingen grunn til å gjøre noe med KH. KH på 3 er nok til å gi en stabil PH i karet, øker du KH øker du også pH.
Postet 23.02.08 kl 10:35
Postet 23.02.08 kl 10:37
For lav KH gjør PH ustabil, men din KH er høy nok til å ikke skape problemer
KH har ikke noe med plantene å gjøre direkte sett, men hvis du vet KH og PH kan du regne ut hvor mye CO2 det er i akvariet ditt, og CO2 har noe å si for planter. Så vi kan vel si at KH indirekte påvirker plantene dine
Formelen er: 3 * kH * 10^(7-pH) = CO2 mg/liter (finnes ved et kjapt søk på forumet)
Og betyr at du har 9 mg/liter CO2.
(edit: skrivefeil)
KH har ikke noe med plantene å gjøre direkte sett, men hvis du vet KH og PH kan du regne ut hvor mye CO2 det er i akvariet ditt, og CO2 har noe å si for planter. Så vi kan vel si at KH indirekte påvirker plantene dine
Formelen er: 3 * kH * 10^(7-pH) = CO2 mg/liter (finnes ved et kjapt søk på forumet)
Og betyr at du har 9 mg/liter CO2.
(edit: skrivefeil)
Postet 23.02.08 kl 10:39
Endret: 23.02.08 kl 10:39
Postet 23.02.08 kl 10:59
Postet 23.02.08 kl 11:03
Anita Hjeg kjøpte men utvendig pumpe til dette karet. En Eheim prof.2026. Synes at verdien i karet er blitt bedre/mer stabile etter at jeg monterte dette. Er dette bare noe jeg innbiller meg eller har det noe å si ?
GH og KH er et mål på oppløste salter i vannet. Kan ikke helt se for meg at pumpa skulle ha noe å si verken til eller fra på dette området.
Men nitrit vil den jo hjelpe mot
Postet 23.02.08 kl 11:08
Postet 23.02.08 kl 12:18