Hva bruker dere som bunngjøsel til plantene?

Tenkte jeg ville høre hva andre bruker og er fornøyd/misfonøyd med av plantenæring i "bunnen".
Selv har jeg kun prøvd Tetraplant Crypto og har vel dermed ikke så mye å sammenligne med
Det hadde vært interessant å høre hva dere andre bruker, og er fornøyd med

Mulig denne tråden burde stå under produkter:s
Jeg har prøvd en del plantenæringer opp gjennom tiden. Det finnes mange som lever opp til forventningene, og mange som etter min mening ikke gjør det.

For tiden, har jeg to kar med TetraPlant substrat. Dette er jeg meget fornøyd med. Dette bunnsubstratet holdt som enegjødsel ca 1\2 år, før jeg merket behov for å tilføre flytende gjødsel, og kuler til rosettplantene.

Torvplater har jeg prøvd(i et kar som skulle vere surt), men disse var ikke noe for meg. Av en eller annen grunn kom disse opp av grusen(brukte ganske grov rådasand i dette karet), i små biter. Stadig (over mange måneder) lå små biter av torv og fløt i overflaten, selv om jeg hadde tykt gruslag.

JBL sine plantekuler er ganske greie. De har en tendens til å kome opp hos meg, men det kan komme av at jeg diller med plantene hele tiden. Jeg pleier å bare stikke de ned igjen med fingeren, og merker ikke noe negativt med det.

Tetra initialsticks har jeg prøvd, uten at jeg merket noen virkning overhode.

Fondovivo bunnæring har jeg prøvd, med dårlig resultat. Denne har ganske store korn, og de lå over sanden etter kort tid. Jeg fikk stor algeoppblomstring, som jeg ikke fikk under kontroll. Endte med at jeg tømte hele karet, og skiftet bunnsubstrat.
Tror denne kun bør brukes sammen med grus med stor kornstørrelse.

Dette er kun mine erfaringer med bunnæring. Det er godt mulig disse næringene vil fungere helt annerledes i andre sine kar.
Jeg bruker for det meste grov sand funnet i naturen over bunnæringen.
Jeg bruker sand og gru
Jeg kommer ikke utenom Amtra Lateritkuler, med alle de sverdplantene jeg har. Det er tørket, jernholdig rustbrun leire, og er nammenam for planter som suger mesteparten av sin næring opp gjennom røttene (ikke gjennom bladverket).

I tillegg sper jeg på med Dennerle Echinodorus Tabs, men de kjøper jeg fra tysk nettbutikk ettersom jeg ikke har funnet dem her til lands. Effektive! Kjøper også Dennerle E15 Feraktiv jern-tabletter derfra.

Av flytende næring bruker jeg lite, veldig sjelden. Om jeg av og til kliner til, bruker jeg [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=365069+*+365070+*+365071+*+365072&t=temartic&userid=d4RRLT5mFqmGUqzAla6KDmtfIIDMIa2fu0T]Aquamedic Ferreal[/URL] (jerntilskudd fra flaske), Kent Pro-Plant og Esha Pro-phyll.

Har en del annet småplukk liggende, men det orker jeg ikke se over og ramse opp nå

Har også trixa litt med slike, og har mange av de samme erfaringene som Rose her.
Tropica sin bunnlagsnæring oppfører seg likt som Tetra sin, altså mister en effekten i løpet av etter min mening for kort tid.
Har også samme erfaring med initialsticks, dette er slett ikke verdt pengene.

Den beste bunnlagsnæringa jeg selv har brukt, er uten tvil lateritt. Enten i form av kuler, eller i form av granulat.
Sistnevnte ble kjøpt med en feil, men det var jaggu en feil jeg setter pris på at jeg gjorde :p
Vil du gjøre det litt enklere, kan du putte i et lag med leire fra naturen og torv i bunnen av akvariet. Dekkes til med fin sand, som så dekkes med bunnsubstratet du skal ha.

Når akvariet har stått en stund, bør du være forsiktig om du har tenkt å ta ut/flytte planter. Lag en liten grop rundt planten, og stikk en tynn saks ned i sanden, og klipp av røttene.
Tusen takk for svar, tydelig det finnes mange flere alternativ enn "mine" gjødseltabletter som hadde vært verd å prøve
Bunnsubstrat er vel mere "prakke" å få på plass når man allerede har akvariet i gang med grus/sand, vann, planter og det hele; enn om jeg hadde vært så smart å starte denne tråden et døgn tidligere; nå har jeg allerede fylt 120 liter`n med alt;p
Lateritt/gjødselkuler høres ut som et godt alternativ som jeg absolutt vil prøve
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap