Innrede et 240l avkvarium

Hei!

Nå har jeg endelig bestilt meg et 240-liters Rubin-akvarium, det kommer om ca en uke, og da har jeg nå begynt å tenke litt på hvordan det kan innredes. Jeg har hatt et lite 54-liters frem til nå, men nå er jo mulighetene mye større. Det eneste jeg har "bestemt" meg for", er at jeg vil ha sand, da er det vel rådasand(?) fra biltema som gjelder??

Men bortsett fra det er jeg gankse blank. Er det noen som har noen lure tips til hva jeg kan ha i karet, og hva jeg bør passe på for at det skal se bra ut?

Alle tips mottas med stor takk!
Gratulerer med nytt kar!
Jeg synes ofte det er lettest å ta utgangspunkt i de fiskene som skal bebo karet når jeg skal innrede. Da kan man enten sjekke hvilke preferanser fiskene har, enten det gjelder vegetasjon eller huler, eller man kan gå "all the way" og innrede med mer spesifikke planter og omgivelser som er vanlige der fisken kommer fra. Det står gjerne litt om dette i fiskebasen. For å gi mer konkrete råd må jeg nesten få vite hvilke fisk du skal ha der.

Innredning med tanke på "Det gyldne snitt" kan også være noe å ha i tankene når man driver å plasserer røtter og planter i karet. Søk på dette i forumet så får du nærmere informasjon om du ikke kjenner til begrepet fra før.

Når det gjelder disse Rubin-karene så er de ganske høye og det er litt lite lys i de. Dessuten er de lysrørene som følger med ikke særlig bra. Jeg ville faktisk anbefalt deg å bytte ut disse først som sist, og i tillegg skaffe deg reflektorer til rørene. Det vil likevel ikke bli nok lys til de mest lyskrevende plantene, så anbefaler deg i tillegg å velge blant de plantene med medium lysbehov, og også sette de mest krevende midt i karet. Da blir det likevel mulig å få en god plantevekst

Når det gjelder sand så er det to typer som er vanlige å bruke. Den ene er rådasand som vanligvis kan kjøpes eller bestilles på dyreforretninger. Den finnes i flere kornstørrelser. Den andre er biltema sand som du får kjøpt på, nettopp, Biltema. Den har to størrelser, den groveste er vel mest brukt. Ved bruk av sand i karet så anbefales det å bruke varmekabler eller sandsnegler for at plantene skal trives.

Har selv et Rubin 180 liter med et Life-glo ll lysrør foran og et Sun-glo lysrør bak, med reflektorer, sand i bunnen og sandsnegler.

Hei og takk for svar.

Nå ble det ikke noe Ruvin-akvarie, det var tomt på lageret. I stedet ble det et Juwel 260l.

Når det gjelder fisker har jeg ikke helt bestemt meg ennå, det eneste jeg vet er at jeg skal flytte over de jeg hadde i det mindre akvariet mitt.

2 neonregnbuefisk
2 praktbotia
2 ancistrus
1 otocinclus
6-7 corydoras
4-5 platy

Ellers er jeg åpen for forslag!
Har nå fyllt opp med vann, og har sandbunn med en stor plante i det ene hjørnet foreløpig..
Inaktiv bruker
vvvent litt nå... ikke for å kjefte elelr noe men praktbotia bør ha en gruppe på ca 5 stk mine er/var på 3 stk, men nå er det bare to igjen, den site veit jeg ikke hvor er, hakke sett han død helelr:S
de burde ha en gruppe på min 5 stk for å ikke være så sjenerte
Tilfeldig bekjentskap
© Renate Magnussen
Reklame for plussmedlemskap