Samme hvilken tenner til lysrørene?

Jeg tror jeg må ta et raid og skifte tennere på lysrørsarmaturene mine. Sant å si har jeg aldri gjort det noe sted... så det er nok på tide, spesielt i karene jeg har hatt en stund.

Men spørsmålet er:
kan man kjøpe tenner for lysrør nær sagt hvor som helst? Det MÅ ikke være fra en zoobutikk/nettbutikk?
Kan jeg f.eks. shoppe det hos Clas Ohlson...?

Det bør jo være noe av kvalitet, Osram for eksempel, så de holder den tiden de skal holde og ikke ryker før de må...
Du finner slike på vanlige dagligvarebutikker, der både kvaliteten og prisen er akseptabel
Spesielt osram finnes mange plasser.

Det eneste en bør være obs på, er at noen tennere er beregnet for seriekobling, mens noen er beregnet for enkeltrør. Disse går ikke overens med hverandre
Det står på både pakke og tenne både hvor mange W den kan takle, og om det er serie eller singelkobling de er laget for.

Selvsagt finner jeg ikke en eneste f..ens Osramtenner for å se kodene på disse her i huset, når jeg for en gangs skyld leiter etter det :p

Edit: forresten; du som er "storbruker" av rør og sikkert også tennere, har du vurdert tennere med livstidsgaranti? Altså tennere som lever markant lengre enn hva armaturet noen ganger kommer til å leve ?
Der jeg handler fra, koster slike 56,75 (inkl moms) ved kjøp av mer enn 10 samlet.
Levetiden på disse er 1000000 tenninger - for vår del ca 2800 år
Levetiden på rørene økes også markant, du vil garantert øke den med 25% ved normale bytterutiner, og 50-75% med "bruker til det er mørkt"-mentalitet
Clas Ohlson har noen greie elektroniske tennere:
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=16981529

En fordel med disse er at du unngår blinkingen i lysrørene når du skrur dem på.
Frank Angell
forresten; du som er "storbruker" av rør og sikkert også tennere, har du vurdert tennere med livstidsgaranti? Altså tennere som lever markant lengre enn hva armaturet noen ganger kommer til å leve ;)? Der jeg handler fra, koster slike 56,75 (inkl moms) ved kjøp av mer enn 10 samlet.


Noen anelse om hvor man får tak i disse livstids-tennerne? Det hørtes jo veldig greit ut å slippe og tenke mere på den saken
Arne Øslebø
Clas Ohlson har noen greie elektroniske tennere: [URLBLOCK1] En fordel med disse er at du unngår blinkingen i lysrørene når du skrur dem på.


Mine lysrør blinker ikke de?

Men ang. de du linket til; på de Phillips tennerne står det at de er fra 18 W.
Jeg har et par små lysrørsarmaturer også, for 14 W T8 lysrør. Må kanskje kjøpe en annen type til disse da?
Jeg fant, jeg fant....mye rart.
Skjønner ikke alle de ulike typebetegnelsene men jeg ser iallefall etter "singel", siden de har jeg flest av i reolene. Men hva med de armaturene der jeg har Akvastabils heldekkende Effectlight? De er det to lysrør i. Men jeg vet ikke om de er serie eller single? Jeg kan iallefall fjerne og ta ut det ene uten at det går utover det andre, det lyser likevel. Hva betyr det mht valg av tenner-type?

Her er noen som selger tennere på nett
og her er en annen nettbutikk.

Har ikke funnet noen sånne livstidstennere enda.
mona o
Har ikke funnet noen sånne livstidstennere enda.


Disse finner du hos Clas Ohlson
...Dersom jeg kan få lov til å foreslå et merke: PulseStarter...Disse er så og si uten sidestykke, og "evigvarende"...

En helt annen ting også, siden du nevner rør...Nye rør burde faktisk "brenne" i 100 sammenhengnde timer før du setter de inn der du skal ha de...Dette er for å fordele det laget som er inne i de på en bedre måte, og du vil få mer nytte av disse rørene...("Innbrenningstid for å nå optimal lysutnyttelse")

Kan være noen timer med lys å hente når du har så mange rør som deg...
Er litt treig...

Betyr det at lysstoffrørene bør stå på kontinuerlig i fire døgn første gang man slår dem på?
...Neppe over fisken din...Men ja, dersom du brenner de inn så gir de mer i lux over lengre tid...Men jeg vil vel egentlig råde deg til å la de stå på i kjelleren eller lignende de fire døgnene...

...Bare pass opp for alger i kjelleren...Dersom den er like fuktig som min er det en reel mulighet...
mona o
Har ikke funnet noen sånne livstidstennere enda.


Remi Horsgård
Disse finner du hos [URLBLOCK1] :)


Hø? Er det livstidstennere? Det står jo ikke i vareteksten der, så jeg visste ikke at det var det

Hvordan vet man egentlig forskjellen? Altså på det jeg har fra før, og det man kjøper nytt?

mona o
Hø? Er [I]det[/I] livstidstennere? Det står jo ikke i vareteksten der, så jeg visste ikke at det var det:) Hvordan vet man egentlig forskjellen? Altså på det jeg har fra før, og det man kjøper nytt?


De utgavene av livstidstennere som jeg har sett, har alle vært i mere gjennomsiktig plast, og merket electronic.

De er nok ikke evigvarende disse heller, men varer mye lengre enn de vanlige, og tenner lysrøret på en mere skånsom måte.
mona o
Men hva med de armaturene der jeg har Akvastabils heldekkende Effectlight? De er det to lysrør i. Men jeg vet ikke om de er serie eller single?


Du kan se etter om det er en tenner til hvert av lysrørene (single) eller bare en felles tenner for begge to (serie).
Remi Horsgård
[QUOTE=mona o] Hø? Er [I]det[/I] livstidstennere? Det står jo ikke i vareteksten der, så jeg visste ikke at det var det:) Hvordan vet man egentlig forskjellen? Altså på det jeg har fra før, og det man kjøper nytt?


De utgavene av livstidstennere som jeg har sett, har alle vært i mere gjennomsiktig plast, og merket electronic.

De er nok ikke evigvarende disse heller, men varer mye lengre enn de vanlige, og tenner lysrøret på en mere skånsom måte.
Her er litt informasjon om tenneren.
Ja, electronic tennere er mere skånsomme mot rørene. Det gir en mere myk start, og rørene vil garantert holde lenger.
Det blir som å tenne halogen pærer. Tenner du de med vanlig enkel bryter, så går de mye fortere, enn om du har myktenning på de. Hvor de tenner med en liten glød, for så å gå jevnt opp til full lysstyrke.
Med bryter, så får lampen et lite sjokk hver gang. Blir nesten som å få seg en på trynet
Info om tennerne fra CO:
Klippet fra produsentsiden
Produktbeskrivelse Serie med elektroniske tennere i topp kvalitet for tenning av lysrør som drives på konvensjonell (elektromagnetisk) forkobling. [B]Produktegenskaper[/B] S2-E - S10-E Umiddelbar tenning uten blinking (normalt innen 2,3 sek) Full termisk sikring overvåking som slår av defekte eller lyskilder som har nådd slutten av levetid Avbrudds sikring som beskytter tenneren og overoppheting av forkobling Suveren pålitelighet ved 100.000 tenninger Radioaktiv-fri (patentert) og blyfri (iht RoHS) 2-pins tenner i plasthylse (flammehemmende polykarbonat) Smal topp og fordyping for enkel installasjon SiS 10 Pålitelig automatisk utkobling av defekte eller lyskilder som har nådd slutten av levetid Avbrudds sikring beskytter tenneren og overoppheting av forkobling Knapp med 3x re-start funksjon Suveren pålitelighet ved 10.000 tenninger Radioaktiv-fri (patentert) og blyfri (iht RoHS) 2-pins tenner i plasthylse (flammehemmende polykarbonat) med radiostøy begrensende kondensator [B]Produktfordeler[/B] S2-E - S10-E Lavere totale eierkostnader - lysrørene vare mye lengre takket være en helt myk, flimmerfri og hurtig tenning. / - Elektroniske tennere slår av lysrør når disse har nådd slutten av levetid, slik at bruker slipper irriterende, blinkende lysrør, bortkastet energiforbruk og risiko for branntilløp. / - Lang levetid på lysrørtenner sammenlignet med konvensjonelle lysrørtennere Bidrar til et grønnere miljø (ikke bly og ingen radioaktivitet) Flamme hemmende komponenter & UV tålerang hylse fører til ytterligere sikkerhet og trygg tenning av lysrør Enkel identifisering & installasjon og er lett å bytte SiS10 Lavere totale eierkostnader: - SiS 10 tenner slukker lysrør ved slutten av lysrørets levetid, slik at bruker slipper irriterende, blinkende lysrør, bortkastet energiforbruk og risiko for branntilløp. / - 4 ganger lengre service levetid sammenlignet med konvensjonelle lysrørtennere Systemet er umiddelbart klart for bruk igjen, ved kun å trykke inn rød knapp etter et avbrudd Bidrar til et grønnere miljø (ikke bly og ingen radioaktivitet) Flamme hemmende komponenter & UV tålerang hylse fører til ytterligere sikkerhet og trygg tenning av lysrør [B]Bruksområder[/B] Lysrørtennere brukes i systemer med konvensjonell (elektromagnetisk) forkobling for lysrørtypene TL-D (T8), TL (T12), TL mini, PL-S 4P og PL-L 4P. S2-E tenner er egnet for: 110/130V, 18-22W singel system 220/240V, 18-22W seriell system S10-E tenner er egnet for: 220/240V, 18-75W singel system SiS 10 tenner er egnet for: 220/240V, 30-65W singel system For SiS 10 tenner, alltid press rød nullstilleknapp etter lyskildeskift, slik at systemet er operativt igjen


Var slett ikke klar over at CO har slike tennere, selv om utvalget er litt svakt.
At denne tenneren makter såpass få tenninger som 10.000 eller mer, er vel ikke akkurat noe å klage over
Det tilsvarer jo likevel med en tenning i døgnet ca 27år. Så lenge lever ikke resten av armaturet, så det er vel en mer realistisk levetid på en vare
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap