Hva er det som er galt???

Jeg fant nettopp en død glødebåndstetra i karet. har egentlig ikke peilig på hva som er galt, tok nettopp en vann test som viser: pH 7,6, KH mellom 3-6, GK 7-14. Hadde vannbytte på fredag kveld. På lørdag var det en seilfinnemolly som for ut på de evge jaktmarker. kan noen hjelpe meg!!

Det er forresten disse artene som bor i karret:
- Glødebåndstetra
- Seilfinnemolly
- Guppy
- Ancistrus
Karet er på 120 Liter
Ph og Gh er en ting, men vil heller si at Nitrit No2 test er mye viktigere. Dette er dødelig for fisk over et vist nivå. Har karet vært i bruk lenge?
nitrit er på 0, og nitrat er på ca 10

karet har vert i bruk i ca ett år
Da er iallefall det greit, at tetraer dør med jevne mellom rom er rimelig vanlig. Fant en død kobbertetra i dag som har hangla i et par uker uten tegn på sykdom.

Men du får vel bare følge med og skulle flere dø, så kan man jo spekulere i en bakteriel sykdom om ikke fisken viser tegn på sykdommer som hvitprikk osv.

er vanskelig å gi deg noen god grunn da egentlig
Ut i fra vannverdiene du oppgir, er jeg (nesten) villig til å vedde den venstre skinka mi på at det er strips det er testa med.
Disse viser desverre ofte så feil vannverdier, at de ikke kan stoles på i det hele tatt.

Jeg ville tatt en skikkelig test av vannet, og ikke minst, fulgt godt med i karet.
Normalt ser en ting på fisk som er i ferd med å vandre til de evige fiskebanker. Det være seg apati, rask pust, dårlige farger, misfarginger, prikker etc.
har målt vannverdiene med strips ja. takker for gode råd, skal følge med om det skjer noe mer..
Tilfeldig bekjentskap
© Asbjørn Steinsrud
Reklame for plussmedlemskap