Kan noen hjelpe med lysrør til juwel 180?

Ser ut til at det ene lysrøret til Juwel 180-literen min er gåent. Når jeg slår på bryteren lyser de i ca 10 sek., før den ene enden på det ene røret begynner å flimre, og begge slukker.

Tenkte jeg skulle kjøpe et nytt rør i morgen, men lurer på om det da er standardmål som passer i armaturet på juwel 180?

Rørene som står i nå kom med karet da jeg kjøpte det for et par år siden.

Det som er gåent er Sylvania standard 30 w 154 -T8

Lurer litt på om jeg har lyst på Life glo II eller Power glo fra Hagen, men kan veldig lite om lysrør, så tips mottas med takk!

Når jeg har disse målene jeg skrev over, betyr det at alle lysrør med disse målene passer? (30w) Vil helst ikke komme hjem med noe som ikke passer...

På de eldre karene til Juwel, er det vanlig standardmål på rørene som brukes. Det er først på de nye med T5 at de har kødda det til.

Personlig ville jeg valgt life-gloII til karet. Dette er det mest allsidige, og lyssterke røret i serien.

Tips: om det ene røret er så svekket, er trolig det andre også temmelig skralt. Bytt derfor begge først som sist.
Husk at lysrør svekkes etterhvert som de brukes, og når de er så svake som røret var før det streika nå, gir det kanskje 15-20% av maksimal lysmengde.
En bruker da masser av Watt på 0, nix & nada
Ok, takk for tipset! Da bytter jeg nok begge.

Det samboer og jeg har diskutert litt er hvordan det vil se ut, -vil ikke ha blålig lys eller lys som gjør vannet gulaktig.

Akvariet står midt i stuen og er et blikkfang, og vi ønsker å velge rett lystype så lyset ikke blir for kaldt eller intenst.

Dermed tenkte vi litt på Aquaglo også, siden det sto at det ga en litt mer dempet belysning, og fremhevet det røde. Akvariet er litt "skogbunn"-aktig, om det forklarer noe, røtter, mose og en del planter, mange nymphaea lotus med røde blader -de er vel hovedplantene for oppsettet.

Har lys biltema sandbunn.

Bildet av karet er tatt i dag, bare med et lite ekstralys, så det viser detaljene dårlig, men gir kanskje et inntrykk?

Det vi ønsker er vel at fargen på fiskene skal fremheves, planteveksten skal være god, men trenger ikke være eksplosiv, og at det samtidig er en litt "dunkel" stemning i karet, uten at det er mørkt. Håper dette var forståelig...

Vil life glo II da fortsatt være beste alternativ, og bør jeg bytte begge med dette, eller bør jeg ha to forskjellige typer rør?



Ut i fra det du beskriver, ville jeg selv valgt Life-gloII i kombinasjon med Sun-glo.
Bruker selv dette oppsettet i flere kar, og får da en slik stemning som du beskriver.
Sun-glo er også noe lyssvak i forhold til Life-gloII, og vil derfor hjelpe på med denne stemningen.

Om det røde er ett absolutt som skal fremheves så mye som overhodet mulig, er power-glo ett ypperlig rør.
Selv om dette har en høy kelvin, gir det etter min mening ett behagelig lys.
Power-glo passer etter min mening best alene, evt kombinert med flora-glo.

Har faktisk testet samtlige kombinasjoner med 2 rør i system, av hagens rør, og disse kombinasjoene jeg her nevner, er de som etter min mening og smak, funker best
Ok, så da blir det enten life glo II + sun glo eller poweglo X 2.

Håper disse er vanlige å ha inne i dyrebutikker, skal ta meg en tur i morgen eller onsdag og se hva jeg finner her i Bergen.

Skulle jeg ikke finne det jeg trenger har jeg en bestilling liggende inne hos tropefisk som jeg jo alltids kan legge de til på, men da blir det litt vel lenge å vente før jeg får de.

Blir spennende! Rørene jeg har hatt til nå har jo mest sannsynlig vært ræva, men har gjort jobben. Ikke har jeg slitt med alger heller, så blir spennende å se hva som skjer nå.

Kommer sikkert tilbake til denne tråden når jeg har fått tak i det jeg kan av lysrør. -Med min manglende tekniske innsikt dukker det garantert opp flere spørsmål da

Etter å ha vært rundt i X antall butikker i området uten få tak på lysrørene jeg ønsket meg, begynte plantene å slite, og jeg måtte krype til korset og kjøpe et sylvania aquastar-rør. Lyset ble skuffende grelt.

Kjøpte bare et nytt rør, siden jeg heller snarlig vil bytte ut begge to med Hagen-rør, men ser ut til at jeg må bestille de fra nettbutikk, så da venter jeg til jeg skal bestille litt mer.

Lysrøret jeg har innerst er et Sylvania standard 30 W (gammelt) og det nye jeg fikk beskjed i butikken om å ha ytterst er da Sylvania aquastar. Er dette rett plassering?

Det jeg synes er litt rart er at lyset ser mye grellere ut nå enn da jeg hadde de to gamle sylvania standardrørene i?

Det nye lysrøret har også fått fart på algeveksten, som jeg tidligere ikke har vært plaget med. Håper jeg klarer å justere det til så jeg blir kvitt de igjen. Foreløpig har 5 små SAE fått jobben med å holde de i sjakk...

Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap