Jeg har vann på gulvet og aner ikke hvorfor!

Hjelpe meg! Jeg har litt vann på gulvet og inni skapet der filteret står! Og jeg aner ikke hvor det kommer fra!!

Jeg strøpte uttaket litt på pumpa (tetratec ex1200) for en tid tilbake, og har ikke merket noe galt. Åpnet helt nå i tilfelle.

Klarer ikke å kjenne noe vått rundt koblingene. Kan det lekke noen andre steder enn rundt koblingene?

Det er vel en teoretisk mulighet for at jeg har sølt vann, men siden dørene er lukket og heller ikke stikker utenfor topp-plata som karet står på skjønner jeg ikke helt hvorfor vannet har kommet seg INN i skapet.

Har bittelitt panikk akkurat nå
Tørk opp vannet og se om det kommer mer og hvor det kommer fra.
Hehe! Ja det var kanskje en veldig god ide. *puste med magen*

Tørker nå, jeg!
Ok. Jeg har tørket så godt jeg kan. Det er vann under pumpa også, men den greia er jo tung som fy.. og mine skuldre er ikke helt som de skal være. Kort fortalt må jeg ha hjelp for å løfte den så lenge jeg ikke kan stå rett over den for å løfte. Og her er ingen til å hjelpe.

Så - da spør jeg dumt: Er det mulig at pumpa lekker *under*? Eller er de eneste mulighetene ved koblinger og lokket?

Det var ikke fuktig hverken rundt lokket, koblinger, eller på sidene. Sjekket alle sider og hjørner på akvariet også, og det er tørt.

Lurer på om jeg tør å sove i natt...
Nille
Så - da spør jeg dumt: Er det mulig at pumpa lekker *under*? Eller er de eneste mulighetene ved koblinger og lokket?

Det er kun lokket og koblingene som kan lekke. Mest sannsynlig er det lokket. Har pumpa selv, og er mindre enn middels fornøyd med forseglingen mellom tønna og lokket. Hos meg trekkes det inn falsk luft. Vurderer faktisk om jeg skal prøve å heve kjøpet.

Det er kun lokket og koblingene som kan lekke. Mest sannsynlig er det lokket. Har pumpa selv, og er mindre enn middels fornøyd med forseglingen mellom tønna og lokket. Hos meg trekkes det inn falsk luft. Vurderer faktisk om jeg skal prøve å heve kjøpet.


Hmm. Kjempfornøyd med pumpa jeg.
Hmm. Det var interessant. Mitt første møte med utvendig pumpe, og den var innkjørt når jeg kjøpte den. Så istedet for å ta meg tid til å studere hvordan en slik er skrudd sammen var jeg så rask som mulig med å få den på plass.. derfor jeg spør så dumt hehe.

Jeg tror egentlig ikke at den lekker.. der er HELT tørt på selve pumpa. Altså på pumpeveggene, om jeg drar hendene rundt for å kjenne. Samme med koblingene, og slangene.

Skal sitte oppe en stund til, men hvis jeg ikke ser noe, så må jeg vel ha sølt under vannskifte. Skal jo være god for å søle inni skapet, da, men.. er det en person som kan klare det, så er det meg

Jeg burde uansett bytte denne, den er egentlig for stor for mitt 110 liter. Ikke at stor er noe problem, men utstrømingen er så utrolig sterk. Er rene orkanen inni der. Det var derfor jeg strøpte den litt også.

Hvordan vet du at den trekker falsk luft? Er det lyder som avslører det?
Rundt en halvtime nå, og jeg ser ingenting.

Jeg tror jeg slapp med skrekken... *puh*

Ved neste vannbytte skal jeg sjekke inni skapet når jeg er ferdig hehe. Trenger ikke slike panikkanfall så veldig ofte!
siden du kjøpte brukt er det ikke sikkert du fikk det med, men er noen rør som følte med min som var boret mange hull i som gjør at det ikke blir orkan.
Hei!

Joda, jeg fikk med de rørene, men jeg synes fortsatt at det blir orkan jeg Er jo ganske liten overflate i en 110 liter.

Nå har jeg ikke i noen endeplugg slik at vannet kommer rett på den ene kortveggen og tar av litt for strømmen. Det er orkan i det hjørnet, men ikke fullt så ille i resten.

Hadde jeg turt skulle jeg satt på endepluggen igjen samtidig som jeg strøper utblåsningen, men etter i går vet jeg ikke om jeg tør hehe. Selv om jeg ikke tror at det var strøpingen som var problemet siden koblingene var tørre. Synes fortsatt det høres litt skummelt ut å strøpe utblåsning...
Du kan jo borre større hull.
God ide! Skal se om mannen min kan få gjort noe slik.

Men nå altså.. Nå er det vann der igjen!!! Så etter når jeg stod opp, men så nok ikke godt nok etter.

Det samler seg i bunn av filteret liksom, så jeg så det ikke før jeg fikk på lyset.

Da må det være noe som lekker, jeg har da ikke hatt vannskifte i natt. Men med tanke på mendgen etter så mange timer kan ikke være noe mer enn en dråpe i minuttet.

Hvordan i all verden finner jeg ut av dette da

Hvor lenge kan filteret være avslått før bakteriene dør? Må vel bare koble ned hele greia og gå den i sømmene. Ikke mulig å gjøre det inni skapet.

Ta følgende sjekk..
1. Tørk godt rundt pumpa
2. Skru av pumpa.
3. Se etter lekasjer

Når du skrur av pumpa, så får vannet større trykk i pumpa. (Hevert-prinsippet). Eventuelle lekasjer vises nå med en gang.

Har selv en eldre Eheim 2026. Her oppdaget jeg ikke lekasjen før jeg hadde strømmbrudd. Pakningen på "bøtta" var da sliten. Pipplet små dråper ut langs pakningen.

Pumpa har ingen problemer med å være avslått 10-15 minutter...
Takk for svar!!

Tørket og skrudde av pumpa nå (fikk en tlf. som forsinket meg..).

Joda, her lekker det Vannet pipler ut akkurat der det ene "Håndtaket" er som du bruker når du åpner pumpa.

Det var da som svarte!! Kan jeg ikke bruke denne nå da Er sikkert pakningen her også, selv om jeg må vente litt til mannen min kommer.. det er han som har teknisk innsikt her i huset og han ser nok det ganske fort.

Så da må jeg vel skaffe en ny pakning og bytte den. ARGH.

Det vil si at jeg sikkert burde skaffe meg en ny pumpe? Nå har jeg jo filter og masse bakterier slik at jeg kan kickstarte et nytt filter.. men det var jo ikke akkurat dette jeg hadde tenkt å bruke penger på nå
Sett pumpen i en balje fram til du får den nye pakningen. et funker fint det, vis den ikke lekker flere liter i timen.
*panneklask*

selvfølgelig! Nei, det er slettes ikke snakk om en stor lekkasje.. så liten at jeg så ikke vannet som hadde kommet i løpet av natten første gang jeg sjekket haha. Er bare en dråpe i ny og ned som renner ned tønna.

En balje å putte denne i koster jo hakket mindre enn en ny pumpe :P Tusen takk.

Noen som vet hvor jeg får tak i ny pakning? Skummet over et par nettbutikker nå, men så ingenting.. kanskje ikke deler er noe de har på lager. Bestille fra lokal dyrebutikk kanskje?
Nå er pumpa satt i en balje... nå starter jakten på ny pakning hehe
Plussmedlem
Vanskelig å finne navn og nummer på Tetratec reservedeler på internet.
Eheim er mye flinkere her.
Men det skal ikke være så vanskelig å få tak i denne pakningen hos en forretning som fører Tetratec-pumper.
For "moro skyld" så spurte jeg i en lokal dyrebutikk om dette, for jeg hadde heller ikke funnet noe på nettet. Merkelig nok så hadde han fått inn slike O-ringer samme dagen
Slike små lekkasjer kan mange ganger relateres til dårlig vedlikehold av pakningen. Ett lite sandkorn, kan rett å slett være nok til at en har ett problem...

Som en akutt 1.hjelp, er vaselinboksen grei å ha. Løsne pakningen fra toppen, rens sporet godt (q-tips er konge til dette). Sett så inn gummiringen med en solid mengde syrefri vaselin. Den vil nå holde ganske mye lengre, før det er "totalkrise".
Pakningene på alle slike filtre er noe jeg faktisk vedlikeholder minst 3 ganger i året - helt uavhengi om filteret trenger rens eller ikke.

Når det gjelder reservedeler til TetraTec, er dette ett &/"&¤#"! kapittel for seg selv. De fleste deler kan skaffes, men svært få finner veien til våre butikker. I tillegg har Tetra vært ulidelig treige med å få laget en oversikt over deler og delenummer, som igjen har ført til at mange butikker rett å slett ikke har tilgang på delene.
Ennå ett minus i boka til Tetra her. Har forøvrig samme problem som Håvard med min, og har ventet på deler fra en av nettbutikkene i ca 3 måneder nå.
Det er bare ett tidsspørsmål før jeg gjør meg til miljø-kjeltring, og lemper f..skapet midtfjords (går i alle fall ann å innbille seg at en kan kaste det så langt )
Hei

Kjøpte ei brukt utvendig Eheim pumpe en gang. Den hadde stått ubrukt noen måneder (din hadde vel muligens vært i konstant bruk?) Men i alle fall så var pakningen i toppen på denne pumpen tørket slik at den ble lekk.

Jeg satte den i en balje og lot den gå noen dager og lekasjen forsvant etter litt bruk.

Så gode pakninger er kjekt å ha..
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap