Pumpa spytter luft?

jeg har et utvendig bøttefilter, eheim 2260. det har vært i drift et par mnd nå, men slutter ikke å spytte luft. har endevendt bøtta, men den slutter ikke fordeom. fikk tips om at det kunne være en pakning, men i dyrebutikken visste han bare om den pakningen som var rundt bøttekanten.og den lekker jo ikke!!! hvor kan denn luften komme fra, og evt. hvorfor lekker den da ikke, hvis den skulle trekke luft? har jeg kanskje startet den opp feil?
Pakningen kan godt slippe luft forbi, selv om det ikke lekker vann.
Det er alltid undertrykk i filteret når dette er i drift, og da vil en potensiell lekkasje vises i at filteret trekker falskluft.
Om deffekten er tilstrekkelig stor, vil du se at det begynner å piple vann når du trekker ut støpselet til pumpa. Du vet da også hvor det lekker

Den mest vanlige plassen pumpene lekker, er mellom bøtta og lokket. Her kan en fort feilsøke litt selv:
Ta løs pakningen, se til at den er hel, og myk. Ser den OK ut, sett den inn med syrefri vaselin. Ser den ikke OK ut, tja, du trenger vel ikke de store rådene fra meg da
Kontroller også at flatene som pakningen skal ligge mot, er rene for sand og annet f..skap.

Om dette ser OK ut, kontroller at alle klipsene faktisk strammer som de skal.
Om jeg ikke husker feil, er det skruver på denne modellen, og da bør en trekke disse til slik en gjør det når en skifter hjul på bilen; alstå på kryss og tvers av hverandre. Dette for å hindre at det blir ujevnt trykk på pakkningen.

Ellers er det alltids sjangs for at lufta kan trekkes via slangekoblinger, og ved albuen mellom bøtta og selve pumpa i toppen.
okay. tusen takk frank. skal da få sjekket dette. innimellom er det så store luftlommer at pumpa nesten slutter å virke. det vil jeg selvfølgelig gjerne unngå. syns det er svakere trykk på den nå enn da jeg startet den også, men dette er kanskje normalt? i henhold til grums i filteret tenker jeg da.
Jeg har innvendige pumper som nesten ikke har vært over vannflaten på flere måneder, men de også spytter ut luft. vet ikke helt hva det er som gjør det, men har en mistanke om at propellen slår ut luften fra vannet også kommer det bobler ut av pumpa, men vet ikke om dette kan stemme.
men da kan det nok fungere å snu og vende på den under vann? luften pleier å gå ut da.. for det legger seg luftbobler i filtervatten, etter som jeg har forstått.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap