Hva om vannet blir dårlig?

Jeg bor på landet og vannet her kommer ikke fra vannverk. Har bodd her i 4mnd og har ike hatt en eneste død fisk. Før i dag. Fannt død kardinaltetra i dag tidlig. Desse har jeg hatt i vertfall 1/2 år. Tenkte dette var en naturlig død siden de va de eneste og de gikk i et selskapsakvarie med mye annen fisk. Men når jeg var borte med naboen (foreldrene til sambo) så fikk jeg vite at de har mistet to store slørhaler i dag tidlig. Ble naturlig nor bekymret for fisken min. Kan de vere vannet som er skyld i dette?
Det kan hende det. Men for å finne ut det er det en idé å teste vannet. Har du dråpetester som kan teste ting som nitritt, ph og gh?
Vanskelig å si. Men det er gjerne vårløsing der du bor? I så fall kan det være noe som kommer med vanne. Som gjødsel o.l.

Har hørt at vannet skal være litt spesielt om våren, pga allt som har samlet seg opp i snøen, og den høye vannføringen.
Ja, det er jo en tanke. Jødsling er det litt tidlig for, men du er kanskje inne på noe. Har vert mye nedbør i det siste.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap