Føder platyen min eller er det andre årsaker ?

http://www.youtube.com/watch?v=a6mo4EaPFoA

Vet ikke helt hvilket forum jeg skal poste denne i, men en av platyene mine oppfører seg litt merkelig. I tillegg til det du ser på filmen, så åpner den og lukker munnen som om den har fått noe i halsen. Prøvde med å slippe oppi et par flakfor, men null interesse fra fisken.. Er satt i 19 liters karet for karantene...

EDIT: Har sett at den har gjort fra seg, (dvs bæsjet, på godt norsk), tenkte derfor at den kan ha mageproblemer...
Har du lest gjennom sykdomsartikkelen? Hvis du ser under bukvannsott så ser du at flere av symptomene du nevner kan stemme.
Så at fisken hadde lang hvit avføring i dag. Ellers har den kviknet til og svømmer som før rundt i 19literen. Spiste tom de to flakene som jeg gav den ved foretid, som er om morgenen her i huset. Hvis det skulle være bukvannsott, er det da slik at fisken kvikner til mellom fase 3 og face 4 ?

(bør kanskje flyttes over til "sykdomsforumet" ?)
Nei, mine har bare blitt gradvis dårligere ved bukvassott og sluttet helt å spise. Sikker på at den spiste opp maten og ikke spyttet den ut igjen? Hvis den kvikner til og begynner å spise så kan det kanskje være at den "bare" har hatt forstoppelse. Litt grøntfôr som feks tinede, frosne erter som du fjerner skallet på og skviser litt, kan gjøre susen i så tilfelle. Som du ser i sykdomsartikkelen så er det en del likheter mellom bukvannsott og forstoppelse, men det er ihvertfall muligheter for at den kan bli bedre om det er det siste som feiler den. Sørg for å gi fiskene et variert kosthold for å forebygge.
Tante Astrid
Nei, mine har bare blitt gradvis dårligere ved bukvassott og sluttet helt å spise. Sikker på at den spiste opp maten og ikke spyttet den ut igjen? Hvis den kvikner til og begynner å spise så kan det kanskje være at den "bare" har hatt forstoppelse. Litt grøntfôr som feks tinede, frosne erter som du fjerner skallet på og skviser litt, kan gjøre susen i så tilfelle. Som du ser i sykdomsartikkelen så er det en del likheter mellom bukvannsott og forstoppelse, men det er ihvertfall muligheter for at den kan bli bedre om det er det siste som feiler den. Sørg for å gi fiskene et variert kosthold for å forebygge.


Jepp, er sikker på det. Satt og så på at den tygde i seg to flak. Brukte riktignok litt tid på å tygge seg i de. Gir fiskene mine røde mygglarver og flakfor, avhengig av om det er meg eller kona som forer. Har nå også kjøpt inn Artmeia (eller hvordan det nå skrives) og hvite mygglarver. Slipper også opp i en algetablett i ny og ne, som regel på kvelden.... Spiser den brekkbønner tro ? Mener av vi har en hermetikkboks med det i matskapet...
Strålende nyheter. Platyen min er frisk som det den er, dvs en fisk Tok den tilbake til hovedkaret på fredag, og i dag svømmer den rundt som den pleier med de andre..
Å så bra! Liker lykkelig slutt på slike historier
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap