Vannverdier (artikkel)

I denne artikkelen finner du info om vannverdier, vannbytte, PH, GH, KH, Nitrat, nitritt og alt det som er så viktig!

[URL=/text.cfm?id=1685]>> Les hele artikkelen her[/URL]
Ph i vannet?
Hei, jeg var og testet vannet i akvarie mitt for en ukes tid siden. Da var PH-verdien litt for høy. Og de mente det var fordi jeg har en trerot neddi der, og den fikk PHen til og stige. Så jeg fikk med en kalkstein for og putte den oppi sånn at PHen skulle synke. Er dette riktig?
For den ene dama på dyrebutikken mente det var riktig, den andre mente det var omvendt :s
Hilsen en forvirret akvarie eier.
Det er nok omvendt ja, røtter senker pH, kalk øker pH
Sa du hvilke fisk du hadde i akvariet da? Og hva var egentlig ph-verdien, siden de mente den var "for høy"?
Det er nok som Remi sier, at effektene er det motsatte av hva du skiver.

Kan også anbefale at du heller poster slike spørsmål i underforumet for vannverdier, i stedet for i en tråd som er beregnet for å diskutere den aktuelle artikkelen.
Sjangsen for gode svar økes dramatisk når man poster trådene på rett sted
Hva gjør jeg med høy ph
Jeg startet på nytt med akvarie for 12 mnd siden. Dessverre kjøpte jeg bare 54 liters akvarie (for barna). Det blir nok snart et stort akvarie da jeg ser at dette blir vår lidenskap. PH har hele tiden vært høyt. Måler nå til over 7.6 (kanskje nærmere 8). Bruker dråpetest som kun måler opp til 7,6. I springen er PH 7. Jeg har ingen skjell eller andre ting med kalk som skulle bringe verdien opp på dette nivået. Ut fra målinger fra oppstarten var vannet hardt selv om vannet i springen er mykt. Jeg har forsøkt dråper som skal bringe PH lavere uten merkbar virkning. Det skyldes kanskje det harde vannet. Hva bør jeg gjøre for å bringe PH ned til 7 eller lavere - av hensyn til Amazon fiskene (6 skjørtetetra, 16 kardinal tetra, ancistrus, 2 indisk glassmalle). Tross alt opplever jeg PH som veldig stabilt, som sikkert skyldes hardheten. Er det verdt å gjøre noe med dette eller vil tiden løse problemet i form av lavere PH som følge av kompostering i bunnmaterialet?
Jeg er takknemlig for råd fra erfarne akvarister.
Jeg vil anbefale deg å poste spørsmålet ditt i underforumet for vannverdier. Dette underforumet er for å diskutere artiklene som ligger her på AF.
Hvor mye natron?
Kan noen enkelt fortelle meg hvordan man kan buffre opp KH i vannet, ved bruk av natron? Hvor mye, pr liter osv... Hvordan går man frem for å holde en stabil KH og PH?
Hvor mye er avhengig av hvilke verdier vannet ditt har i utgangspunktet. Det beste er å teste dette ut i en bøtte på forhånd og se hvor mye akkurat du behøver. Kh bør være på rundt 3-4 for å gi stabil ph. Vær klar over at om du øker kh så vil også ph stige så sjekk hva fiskene dine skal ha av verdier før du setter i gang. Endringer bør skje langsomt og allerhelst ikke mer enn en halv grad i døgnet når det gjelder ph. Enkelte ømtåelige fisker krever enda langsommere endringer.

Mye fisk i akvariet, røtter og mye planter bidrar alt til å senke ph i akvariet og det kan være en utfordring til enhver tid å holde høy nok kh til at ph holder seg stabil i slike kar. Sliter selv med at ph synker og må passe nøye på at kh holder seg høy nok gjennom uken til neste vannskift. Slike varierende verdier er faktisk verre for fiskene enn å leve i stabile verdier litt utenom det anbefalte.
utgår
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap