Keramikk rør og aktivt kull

Jeg har et akvarium med innebygd pumpe (et rør som går ned til bunnen som suger vannet opp der det går gjennom tre kamre før det havner i karet igjen).
Det jeg lurer på er disse tre kamrene. I det første har jeg filtervatt og det er jo greit. Men i de to andre er det keramikk rør og kull. Hva er vitsen med dette? Hvor ofte må de byttes ut. Har kjøpt inn et ekstra lager, så er klar til å bytte. Bare greit å vite hva de gjør!
...Siden ingen andre med mer/bredere erfaring svarer så tenkte jeg at jeg skulle prøve å gi litt av det jeg (tror) jeg har fått med meg...

Dersom første setnig var for vag: Jeg er nybegynner selv...

...De keramiske rørene gjør, etter hva jeg har fått med meg, kun èn ting, nemlig å "spre" vannet slik at det benytter hele overflaten på filter-mediene etter rørene...Regner da med at dersom du ikke bruker disse så vil du se masse filtrering i midten og at det da har i hjørnene står "ubrukt"...

...Kull skal du kun bruke i maks fire uker, da skal den kastes! Tommelfinger-regel, for kullet kan både slippe det det har samlet opp, pluss lage noen fine forbindelser selv, som kan ta knekken på mye i karret ditt... Men de fire første ukene så er det beregnet på å ta vekk tungmetaller, medisinester og enkelte organiske ting...

...Filtervatt er som regel tenkt som et fint filter, og er best egnet helt sist i filteret, for å ta de siste urenhetene som ikke har blitt stoppet tidligere i filteret...Her er det greit at -hele- overflaten blir benyttet, da det er stor motstand i et fint filter...