Keramikk rør og aktivt kull

Jeg har et akvarium med innebygd pumpe (et rør som går ned til bunnen som suger vannet opp der det går gjennom tre kamre før det havner i karet igjen).
Det jeg lurer på er disse tre kamrene. I det første har jeg filtervatt og det er jo greit. Men i de to andre er det keramikk rør og kull. Hva er vitsen med dette? Hvor ofte må de byttes ut. Har kjøpt inn et ekstra lager, så er klar til å bytte. Bare greit å vite hva de gjør!
...Siden ingen andre med mer/bredere erfaring svarer så tenkte jeg at jeg skulle prøve å gi litt av det jeg (tror) jeg har fått med meg...

Dersom første setnig var for vag: Jeg er nybegynner selv...

...De keramiske rørene gjør, etter hva jeg har fått med meg, kun èn ting, nemlig å "spre" vannet slik at det benytter hele overflaten på filter-mediene etter rørene...Regner da med at dersom du ikke bruker disse så vil du se masse filtrering i midten og at det da har i hjørnene står "ubrukt"...

...Kull skal du kun bruke i maks fire uker, da skal den kastes! Tommelfinger-regel, for kullet kan både slippe det det har samlet opp, pluss lage noen fine forbindelser selv, som kan ta knekken på mye i karret ditt... Men de fire første ukene så er det beregnet på å ta vekk tungmetaller, medisinester og enkelte organiske ting...

...Filtervatt er som regel tenkt som et fint filter, og er best egnet helt sist i filteret, for å ta de siste urenhetene som ikke har blitt stoppet tidligere i filteret...Her er det greit at -hele- overflaten blir benyttet, da det er stor motstand i et fint filter...

...Dersom jeg hadde hatt filteret ditt (Legg merke til at jeg ikke sa "mitt råd til deg", for såpass erfaring kan jeg ikke påberope meg), så ville jeg ha begynt det med et tynt lager med grov svamp av noe slag, dersom det ikke har en "sil" i inntaket en plass, så ville jeg fylt et lag med de rørene før et lag med "vanlig" svamp...Deretter ville jeg hatt et godt lag med Eheim SubstratPro, og muligens litt filtervatt helt til slutt...Filtervatten ville jeg byttet ut dersom jeg skulle brukt kullfilter noen gang, men kull kun i fire uker...

Sjekk for øvrig rundt på filter-/pumpe-produsentenes sider...Her skulle jeg ønske jeg bare kunne si "og snakk med de i butikken", men da har jeg erfart ikke alltid er det beste, så still fler spørsmål her inne, du, og LYKKE TIL!
Oioioi...det var bra jeg spurte.
Rart at de ikke sier noe om dette i butikken da jeg kjøpte karet. Kullet har jo ligget der i flere mnd., men fjernet det så fort jeg leste dette.
Ser nok at jeg må endre litt på det som er i de ulike kamrene nå ja...tusen takk for kjempegodt svar. Det hjalp meg masse på vei
Disse filtrene som du beskriver, er gjerne fullstendig udugelige. Det er selvsagt forskjeller, men jeg ville personlig vært en tanke på vakt

Det finnes ett stort utvalg av slike kjeramikkrør. Det er to hovedforskjeller på disse:
En glatt type, som gjør det (mangler) sier; skaper turbulens i filteret.
En grov type, som har høvelig bra overflate til koloniskering av de gode bakterierne.

Du ser fort om de du har er glatte eller ikke. Er det helt glatte rør, har de ingen effekt i filteret ditt. Er de grove, har de noe effekt
Frank Angell
Disse filtrene som du beskriver, er gjerne fullstendig udugelige. Det er selvsagt forskjeller, men jeg ville personlig vært en tanke på vakt ;)


Huff da, det hørtes ikke bra ut. Men jeg sjekker verdiene i vannet jevnlig og alt virker ok. Vannet er bestandig krystallklart og fiskene ser da ut til å trives...Har snakket med flere butikker, og de sier at disse filterene skal virke bra. Men nå har vi vel alle opplevd litt ymse fra butikker.
Kanskje jeg burde kjøpt meg en ekstra pumpe også?
Nina Weiseth
Kanskje jeg burde kjøpt meg en ekstra pumpe også?
Det hadde jeg gjort
Men det er vel neppe noen statshemmelighet at jeg er kravstor på filtreringen i karene mine. Her er spares det ikke på verken penger eller krutt
Frank Angell [/QUOTE
Men det er vel neppe noen statshemmelighet at jeg er kravstor på filtreringen i karene mine. Her er spares det ikke på verken penger eller krutt :)




Da tror jeg at jeg skal tråle nettbutikker for å finne et ekstra filter jeg kan kjøpe til karet mitt. Må bare vente til neste lønning
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap