Corydoras og grus

Heisann

Det finnes sikkert en tråd om dette, men fikk 3000-4000 treff på søk, så prøver meg på en ny.

Jeg kunne tenkt meg litt bunnfisk s som kan leve sammen med Platy og Molly. Etter å ha kikka litt rundt virker det på meg som at corydoras er en artig og fin bunnfisk. Problemet mitt er at jeg bare har grus i bunnen. Da lurer jeg på:

1) I hvilken grad er dette skadelig for corydoras? Er de dømt til å misstrives?

2) Finnes det arter av bunnefisker som ikke tar skade av grus?

3) Mener å ha lest her engang om sandbanker, der man f eks har sand i et askbeger el. Kan det være en løsning for å få corydoras til å trives.Evt fylle en liten del av bunnen med et sandlag.

Håper på noen gode svar, evt noen henvisninger til tråder med gode svar/diskusjoner om noen av dette.
Corydoras har ikke "vondt" av grus, såsant den ikke har skarpe kanter, det er mere det at de blir mye gladere om det er sand der.

Kan vel sammenlignes med oss og strender. En rullesteinstrand er ikke å forakte, men akk så deilig det er å føle sanden mellom tærne.
Etter det jeg skjønner er enkelte grustyper direkte skadelig for bunnsfisker, da bartene kan skades. I følge denne grusartikkelen er min grustype (Uranus) blandt disse og ikke egnet for bunnfisk:

http://akvaforum.no/text.cfm?id=1887


Hvis jeg har en del av bunnen med annen type grus, vil bunnfiskene holde seg der og ikke skade seg på grusen ellers?
nei igrunn ikke,bytt med sand,det er ikke så mye jobb og ikke så dyrt heller=)
Syns det virker som mye jobbe jeg da. Må jeg ikke ta ut alt og begynne på nytt...akvariet har gått i fem uker nå og har litt fisk, så blir kjipt å ta alt det på nytt.
Da lager du bare en grop, og fyller den med biltema sand.

Er du bekymret for at sanden skal komme feil, kan du bruke en slange og trakt, eller senke et litermål med sand ned i vannet og helle forsiktig.

Lett som en plett.
Jeg er ikke helt med her.

Sånn jeg forstår Stine J burde jeg skifte ut hele bunnen med sand og fjerne grusen. Altså at Corydoras da ikke vil holde seg til et område med sand.

Sånn jeg forstår Trygve L Holder det at jeg lager en grop og fyller den med sand. Altså at det holder med et lite område med sand for Corydoras-ene.

Er det jeg som missforstår dere eller er dere uenige???

Og er det noen som har erfaring med askebeger/blomsterpotte eller lignende som sandbank?
Trygve Lillefosse
Corydoras har ikke "vondt" av grus, såsant den ikke har skarpe kanter, det er mere det at de blir mye gladere om det er sand der.

Ikke helt sant. Det er ikke bare skarpe kanter som kan skade bartene på coryer. Veldig ofte er det et bakterielag i bunnlaget som etser bort bartene til coryene. I sand oppstår dette sjelden, ettersom coryene stadig vekk graver i denne (det kan likevel skje). I grus vil man ikke få den stadige vendingen av kornene, og det er større sjanse for at bakterielaget oppstår. Det samme kan faktisk også skje i tanker med bar bunn.
du må nok ta ut all grusen av akvarie,og fylle på med sand, la filteret gå i en bøtte så lenge for å bevare filter bakteriene ta vare på ca 40% av vannet ha det med fisken f.eks. og dander opp igjen putt så vann,fisk osv opp i karet att=) det tar et par timer men igrunn ikke så mye jobb.så kan løpe å kjøpe corydoras
Grus er jo forsåvidt lettere å få UT enn det sand er, så det ville vært mer stress motsatt vei. Fisk og pumpe i en stor bøtte e.l. så er det der gjort på en kveld.
Trygve Lillefosse
Corydoras har ikke "vondt" av grus, såsant den ikke har skarpe kanter, det er mere det at de blir mye gladere om det er sand der. Kan vel sammenlignes med oss og strender. En rullesteinstrand er ikke å forakte, men akk så deilig det er å føle sanden mellom tærne.


Det der var vel ikke en helt god sammenligning. Vi går jo ikke rundt og presser trynet vårt i grusen dagen lang... (au....) Du hadde nok vært rimelig sår i trynet etter en dag på "stranda" da...

Det er ømfindtlige og sarte føleorganer, bartene til Corydoras. De har rett og slett ikke godt av grus på lang sikt. Og med grus på bunnen vil vi man jo frarøve dem muligheten til å drive med sin 100% naturlige og instintive atferd;
å rote lykkelig med nesen og bartene dypt nedi sanden. Dette er de genetisk og evolusjonsmessig tilpasset til gjennom utvikling.

Det er ikke likegyldig hva man har som bunnsubstrat, nei
Hei! Jeg skal ikke påstå at grusen min er bra for corydoras, men jeg har hatt fiskene i 4 mnd på denne bunnen (visste ikke bedre, vet du) og de ser ut til å stortrives, ingen skader på bartene. De roter rundt og vender på det øverste laget. Kornene er 2-7 mm i størrelse, og helt glatte. Skal bytte akvarie snart, og da velger jeg sand, for jeg har forelsket meg i corydora, og skal ha flere av de, de er fredelige og morsomme.

Men vær obs på det Dyrehagen sa om etsende bakterier i grus kontra sand, det var jeg ikke klar over.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap