Spørsmål om powerhead

Hei!

Med et brukt akvarie jeg kjøpte så fulgte det med en innvendig pumpe av typen askoll powerhead 802. Denne fungerte visst ikke hos forrige eier(så ut som manglet en del som skulle holdt propellen fast til rotoren/impelleren eller hva man kaller det når det gjelder filter) uansett så løste jeg dette med å silikonere fast propellen så nå blåser den som hell.

Problemet er at den blåser alt for mye til det karet jeg skal ha den i.(128L pumpa er på 150L\H) Under der man fester filteret så er det 2 spaker man kan vri på som tetter hullene, den ene blir det nesten ikke noe forskjell på, mens den andre struper den ganske mye.(når denne ble vridd over så var det umulig å vri tilbake uten å skru av pumpa) Vanligvis ville man latt det være sånn, men jeg titta på merkelappen som sitter klistra på Powerheaden og der sto det rødt som revers. Dette gjorde meg usikker, siden den tappen som struper mye har fargen rød, og vridd helt over så blir det en hel rød strek(streken blir lenger jo mer jeg vrir.) Likevel så virker det som at når denne er vridd helt over så stopper pumpa slik at den bare durer, er ihvertfall ikke noe trøkk i noen av hulla.

Nå er jeg litt usikker på om jeg skal tørre å strupe den med denne tappen fordi jeg ser for meg at jeg kanskje ødelegger noe inne pumpa.(at den går for varm eller et eller annet)

ikke finner jeg noe ved å søke på google heller.. Om dere trenger bilder av noe, så si hva dere trenger bilder av.

Håper noen med litt erfaring med diverse pumper har noe svar på dette.
Skjønner hva du mener. Samme systemet som mange powerheader bruker. Ikke noe problem å strupe de ned en del. Men 150 l/h i en 128 liter er da ikke på langt når mye? Etter min mening burde pumpa vært mange ganger større. Jeg bruker 1000-1200 liters powerheader i mine 100 liters kar.
Hehe mente 1500:P hehe skjønte ikke noe jeg nå. Tanken var å ha kulefisk i dette karet og på kroppbsbygningen så ser det ut som de ikke skal ha de kraftigste strømmene.( skal dog sjekke sånt opp før jeg får inn fiskene)

Men svaret ditt betydde at det ikke var noe prob å strupe på denne måten? Hvordan fungerer egentlig dette revers systemet? Såvidt jeg kunne se så vrir bare vannintaket seg en del rundt...
Da er vi enige. Synes det hørtes litt snodig ut se. Vil tro powerheaden din er identisk med gamle Aquaclear 802. Høres sånn ut på beskrivelsen din. Det er fullt mulig å reversere vannstrømmen på denne pumpa, og rett og slett ta inn vann gjennom utblåsningen for å sende det ut i bunnen. Dette høres egentlig litt teit ut, men denne pumpa er bygd for å kunne brukes i forbindelse med bunnfilter. koble inntaket til et bunnfilter. Altså den henter da inn vann fra utstrømmeren, og sender det ned til bunnfilteret, og sender vannet da opp igjen via grusen. Slik har iallefall jeg forstått det. (Føl dere frie til å rette på meg om jeg tar feil) I reverse-modus reduseres effekten til ca 650 l/t
Du er en smarting! Ser helt lik ut som min så det stemmer nok Har ikke prøvd å ha den på revers når jeg starter den, bare vridd den mens han gikk i vann, så sikkert derfor det kjentes ut som det ikke skjedde noe.

Har du noe kjennskap til denne pumpa? Er det normalt at de må løftes over vann for at de skal begynne og gå?
Det som ofte er med de er at de må holdes på siden eller opp ned i karet for at luft skal forsvinne. Om du setter den i "revers" vil impelleren gå samme vei altså, Det er bare vannstrømmen som snues.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap