Victoriazebra...
Postet 27.02.08 kl 18:27
Astatotilapia latifasciata
Det skall jag lova dig att jag har Ronnyman.
Det är en fantastisk fisk med fina färger.
Den finns i Viktoriasjön och i Nawampasa och lake Kioga och i vattendrag som är samman bundna med Viktoriasjön
En sak som är viktig när du skall hålla denna art är att ha många av den.
du bör ha ca 10 eller flera då blir det en fin balans i akvariumet.
Det blir en slags rangordning i akvariumet .Har du bara ett par eller 2 hannar och 2 honor så har det lätt för att sluta illa.
När du får yngel på dessa kan det dyka upp nästan svarta exemplar en slags mutation men det är fullt normalt att det sker.
Dessa bör man inte odla vidare på utan bara ta de som har hela ränder och inte är svarta.De är insektsätare i naturen men jag ger mina Räkmix pellets spirolinaflak.
Den kallas även för viktoriazebra och haplochromis latifasciata eller Haplochromis sp.obliquidens varför har den så många namn? jo det kan man fråga sig! Det är så att det finns profesorer som inte kan komma överens om vad den skall heta några säger si och andra så.
och så är det med flera viktoriaciklider.(skall inte gå på djupet med det)
skickar med ett par bilder på mitt A.latifasciata akvarium det är ett artsakvarium
sista kortet är min alfa hanne vacker tycker jag!
Det är en fantastisk fisk med fina färger.
Den finns i Viktoriasjön och i Nawampasa och lake Kioga och i vattendrag som är samman bundna med Viktoriasjön
En sak som är viktig när du skall hålla denna art är att ha många av den.
du bör ha ca 10 eller flera då blir det en fin balans i akvariumet.
Det blir en slags rangordning i akvariumet .Har du bara ett par eller 2 hannar och 2 honor så har det lätt för att sluta illa.
När du får yngel på dessa kan det dyka upp nästan svarta exemplar en slags mutation men det är fullt normalt att det sker.
Dessa bör man inte odla vidare på utan bara ta de som har hela ränder och inte är svarta.De är insektsätare i naturen men jag ger mina Räkmix pellets spirolinaflak.
Den kallas även för viktoriazebra och haplochromis latifasciata eller Haplochromis sp.obliquidens varför har den så många namn? jo det kan man fråga sig! Det är så att det finns profesorer som inte kan komma överens om vad den skall heta några säger si och andra så.
och så är det med flera viktoriaciklider.(skall inte gå på djupet med det)
skickar med ett par bilder på mitt A.latifasciata akvarium det är ett artsakvarium
sista kortet är min alfa hanne vacker tycker jag!
Postet 27.02.08 kl 19:28
Kjell BegbyDet skall jag lova dig att jag har Ronnyman. Det är en fantastisk fisk med fina färger. Den finns i Viktoriasjön och i Nawampasa och lake Kioga och i vattendrag som är samman bundna med Viktoriasjön En sak som är viktig när du skall hålla denna art är att ha många av den. du bör ha ca 10 eller flera då blir det en fin balans i akvariumet. Det blir en slags rangordning i akvariumet .Har du bara ett par eller 2 hannar och 2 honor så har det lätt för att sluta illa. När du får yngel på dessa kan det dyka upp nästan svarta exemplar en slags mutation men det är fullt normalt att det sker. Dessa bör man inte odla vidare på utan bara ta de som har hela ränder och inte är svarta.De är insektsätare i naturen men jag ger mina Räkmix pellets spirolinaflak. Den kallas även för viktoriazebra och haplochromis latifasciata eller Haplochromis sp.obliquidens varför har den så många namn? jo det kan man fråga sig! Det är så att det finns profesorer som inte kan komma överens om vad den skall heta några säger si och andra så. och så är det med flera viktoriaciklider.(skall inte gå på djupet med det) skickar med ett par bilder på mitt A.latifasciata akvarium det är ett artsakvarium sista kortet är min alfa hanne vacker tycker jag! Han var nyyyydelig :) Må prøve å få tak i denne fisken.Er den vanskelig å få tak i?
Postet 27.02.08 kl 20:35
nej då den är ganska vanlig!
Men det kan hända att du får fråga hos din lokala akvariebutik.
Så beställer de helt säkert den till dig!
Annars kan du ju prova att sätta in en annons här på forumet!
Den är inte specielt dyr heller gav 49 kr st för mina utom för de 4 största då gav jag 125 kr paret.Det var på Nol utanför göteborg tippar på att du kan få de för ca 70-80 kr st i Norge på en storlek på 5-6 cm(de bör i kosta mera iallafall)
Har själv några lite ovanliga viktoria ciklider som är svåra att få tag i men jag kunde inte motstå dessa fantastiska fiskar.
mvh Kjell
Men det kan hända att du får fråga hos din lokala akvariebutik.
Så beställer de helt säkert den till dig!
Annars kan du ju prova att sätta in en annons här på forumet!
Den är inte specielt dyr heller gav 49 kr st för mina utom för de 4 största då gav jag 125 kr paret.Det var på Nol utanför göteborg tippar på att du kan få de för ca 70-80 kr st i Norge på en storlek på 5-6 cm(de bör i kosta mera iallafall)
Har själv några lite ovanliga viktoria ciklider som är svåra att få tag i men jag kunde inte motstå dessa fantastiska fiskar.
mvh Kjell
Postet 27.02.08 kl 20:45
Kjell Begbynej då den är ganska vanlig! Men det kan hända att du får fråga hos din lokala akvariebutik. Så beställer de helt säkert den till dig! Annars kan du ju prova att sätta in en annons här på forumet! Den är inte specielt dyr heller gav 49 kr st för mina utom för de 4 största då gav jag 125 kr paret.Det var på Nol utanför göteborg tippar på att du kan få de för ca 70-80 kr st i Norge på en storlek på 5-6 cm(de bör i kosta mera iallafall) Har själv några lite ovanliga viktoria ciklider som är svåra att få tag i men jag kunde inte motstå dessa fantastiska fiskar. mvh Kjell
Takk kjell Skal prøve alt for å få tak i disse nydelige ciklidene.
Skal si i fra hvis jeg får tak i de.Så kan jeg spørre deg mere
Postet 27.02.08 kl 20:56
Postet 27.02.08 kl 21:00